Renault

Papa en mama liggen in scheiding, de papieren zijn al getekend maar papa moet wel nog aan enige verplichtingen voldoen. En knarsetandend voldoet papa aan zijn verplichtingen terwijl die trut na een korte flirt met een Japanner inmiddels met hem een samenlevingsovereenkomst heeft getekend. En papa maar de motoren leveren. Voordat de motor verzegeld wordt spuugt papa nog in de cilinder, in alle zes, twee maal.
Renault heeft het helemaal gehad met die diva uit Oostenrijk en concentreert zich liever op haar eigen team. En dat team vordert stapje voor stapje. Soms zit het in de kwalificaties al akelig dicht bij dat kreng uit Oostenrijk. En Hulkenberg is regelmatig de beste van de rest. Het team staat comfortabel op de vierde plaats, en weet je wat? De motor is in die Franse auto wél betrouwbaar. Misschien dat die koe uit Oostenrijk niet zulke strakke pakjes aan moet trekken?
Er valt weinig op het Franse team aan te merken, ook als je er geen fan van bent. Ze maken duidelijk progressie, er is een plan en daar houdt men zich aan. Vergelijk het maar eens met McLaren, een team met vergelijkbare middelen en knowhow, maar die krijgen het maar niet op de rails. Renault werkt gestaag aan de toekomst, er staat geen druk op het team, winnen is nu nog niet realistisch maar is wel uiteindelijk het streven. En met het oog op die toekomst heeft men Ricciardo alvast binnengehaald. En ook een beetje om die uit Oostenrijk te jennen. Want het blijven Fransen natuurlijk.
Daar begint het gesodemieter al, welk punt moet ik Renault geven? Ze krijgen een 10 voor het binnenhalen van Ricciardo en omdat ze zich helemaal niets meer van alle gejank uit Oostenrijk aantrekken verdienen ze voor mij ook een 10. Heerlijke Franse arrogantie.
Het is wel duidelijk dat Prost geen Lauda is, Prost die zijn excuses aan Max aanbiedt? Volgens Lauda hoort Max in een krankzinnigengesticht. Dat is dan weer een minpuntje voor de Fransen. Nog meer minpuntjes? Mag ik punten in mindering brengen omdat het Fransen zijn? Niet?
Ok, mijn punten voor Renault, 10 +10 +4 = 24 gedeeld door drie is een 8.

Nico Hulkenberg
Zo’n beetje het ijkwezen van de Formule 1. Wil je weten wat er in de auto zit? Laat Nico erin rijden en hij zit al vrij snel op de limiet. Rij je eronder dan ben je te langzaam, rij je erover dan heet je Lewis of Max. Reuze handig om zo’n jongen in je team te hebben. Daarom mag Nico dus blijven en moet Carlos gaan, hoewel men toch wel redelijk enthousiast over de Spanjaard was. Maar ja, Red Bull he. En Nico blijft goed overeind tegen Sainz. Hij leidt in het onderlinge kwalificatieduel en staat ook op punten voor. Maar het belangrijkste is dat hij naast zijn rol als ijkwezen ook postbode is. Hij levert. Wie staat er op de zevende plaats in het WK? Z’n resultaten op de zondag? Een maal vijfde, twee maal zesde en drie maal zevende. Dat is waarom Renault met de Duitser doorgaat.
Wie ijkt het ijkwezen? Hij is de beste van de rest, had puike resultaten in Engeland en Duitsland.

Ik geef hem een 8. Niet hoger omdat hij geen magische dingen laat zien. Degelijk, foutloos Duits.

Carlos Sainz
Carlos heeft helemaal niets fout gedaan deze eerste helft. Liefst elf maal haalde hij de top 10 op zaterdag. En net als zijn teamgenoot finishte hij acht maal in de punten, maar die wist dan weer de vettere punten in de wacht te slepen. Sainz is min of meer de uitzendkracht binnen het Franse team en hij weet nu al dat ‘ie aan het einde van het seizoen zijn koffers kan pakken. Hij maakt vlieguren bij een subtopper om uiteindelijk op het hoofdkantoor aan de slag te mogen. Maar ja, daar werkt ook nog ene Max Verstappen en die twee kunnen niet samen door een draaideur. En Carlos kan nog zo goed aan zijn CV werken, binnenkomen bij Red Bull zou wel eens moeilijk kunnen worden. Gelukkig heeft hij elders nog een kruiwagen, in de vorm van Alonso bij McLaren.
Je bent geneigd om te zeggen dat Sainz het heel goed doet dit seizoen. Zijn kwalificaties zijn pure klasse, hij haalt het optimale uit de wagen, maar in de race laat hij het liggen. Hulkenberg scoort beter. Als er kansen voor Renault liggen dan staat Hulkenberg op, niet Sainz. Een 8 voor de kwalificaties maar een zesje voor de races.
Een 6,5 voor Sainz, op zondag worden nu eenmaal de punten uitgedeeld.

 

McLaren

Was nou maar naar Specsavers gegaan.

Vorig jaar had men volgens eigen zeggen het beste chassis van de grid maar het was de schuld van Honda dat de wagen niet vooruit te branden was. Honda werd bij het grof vuil gezet en Renault werd de nieuwe leverancier. Alles zou beter worden. Alleen het werd niet beter, en moest men aarzelend toegeven dat het chassis misschien ook wel een ietsie pietsie minder goed is.
Het schijnt dat de huidige wagen zelfs slechter is dan die van vorig seizoen. En Zak Brown weet waar dit aan ligt, aan de interne structuur binnen McLaren. Ergens heeft hij wel een punt want wil men veranderingen doorvoeren aan de wagen dan gaat dit over te veel schijven, de lijnen moeten korter en directer worden. Maar de transitie ging niet zonder slag of stoot en er brak een heuse stammenoorlog binnen het team uit. Hierdoor was er voornamelijk onrust binnen het team. Vergelijk het eens met Renault, dat andere team in opbouw. Daar wordt wel in alle rust verder gewerkt en maakt men ook stappen. McLaren maakt veel lawaai maar komt geen stap verder.
Op school kreeg ik nog wel eens een 1 voor de moeite. Het is dat het team meer is dan alleen Zak Brown, anders had ik nog niet eens een 1 gegeven. Er werken meer mensen bij McLaren dan enkel Zak Brown, mensen die zich het vuur uit de sloffen lopen, die wél nog in McLaren geloven en die oprecht ziek zijn van deze hele situatie. Maar men heeft wel weer een slecht chassis geleverd en men was niet in staat om de problemen van Stoffel op te lossen.
Daarom een 4 voor het team.

Stoffel Vandoorne
Er zijn altijd wel van die kneusjes op school die getreiterd worden. Als ze in de gang lopen dan komt zo’n pestkop op hem af pakt zijn tas af en gooit alle schriften en boeken door de gang. Kleine Stoffel zegt niets, zoekt zwijgend zijn spulletjes bij elkaar en loopt de klas in. Waar hij een reprimande krijgt van de leraar omdat hij te laat is. Stoffeltje zwijgt en gaat achter zijn lessenaar aan het werk. Bij het gymmen verstopt men zijn kleren en als hij in de fietsenstalling komt dan is zijn fiets op het dak van de stalling gegooid. Maar Stoffel zwijgt en eenmaal thuis zwoegt hij op het huiswerk van zijn grootste pestkop, morgen moet het af zijn.
In de film loopt het uiteindelijk altijd goed af met Stoffeltje. Maar dit is geen film, dit is de echte wereld. Ik vrees dat Stoffel Vandoorne te timide is voor het slangennest wat de Formule 1 nu eenmaal is. Hij had meer van zich af moeten bijten, als Stoffel niet oppast dan is het na dit seizoen voorbij. En dat zou jammer zijn want persoonlijk geloof ik nog steeds in de aimabele Belg.
Stoffel zat vroeger op de Montessori school en daar kreeg je geen cijfers maar een bemoedigend schouderklopje of zonodig een vriendelijk zetje in de goede richting. Wij geven Stoffel derhalve een bemoedigende schop onder de bips met daarbij het vriendelijke verzoek om de pestkoppen zo nu en dan eens stevig op hun bakkes te meppen.

Fernando Alonso
Of je houdt van hem of je haat hem. Je kunt van hem houden omdat hij een pure racer is en een liefhebber. En omdat hij nog steeds een van de betere rijders op de grid is. Volgens Olav Mol wilde Alonso volgend seizoen desnoods voor niets bij Ferrari rijden want met die Duitser wordt het nooit wat. Met Fernando wordt Ferrari wel wereldkampioen. En volgens mij heeft Alonso nog gelijk ook.
Maar Ferrari moet hem niet meer, ook niet voor niets. Zoals gezegd, je bent fan van hem of je wilt niets met hem te maken hebben. Een Fernando Alonso in je team is niet goed voor de sfeer, Vraag maar aan Massa, Hamilton en nu aan Stoffel. Alonso kent maar 1 belang en dat is het belang van Fernando. Daarvoor mag er gemanipuleerd worden met liegen en bedriegen en alles is geoorloofd. Zolang Alonso er maar beter van wordt. En dat is de schaduwzijde van de Spanjaard. De intrigant, de manipulator, de man die slechts verbrande aarde achter zich laat. En dat is jammer want op de baan is hij nog steeds een van de besten en je zou zeggen dat hij dit allemaal niet nodig heeft. McLaren, en dan met name Zak Brown, wilde hem graag bij het team houden en was zelfs bereid om het hele team naar zijn wens om te vormen. Alonso heeft nu aangekondigd de F1 aan het einde van dit seizoen te verlaten. Hoewel, … niet helemaal, want hij sluit niet uit dat hij weer terugkomt als McLaren een wagen weet te bouwen die races kan winnen. In 2019 zal hij wederom een poging wagen om die felbegeerde Triple Crown te pakken.
We zullen hem toch wel gaan missen in de F1.
Alonso zal zichzelf wel een 10 geven en dan alleen maar omdat het niet hoger kan. Alonso doet dingen met de McLaren die eigenlijk niet kunnen, hij scoort regelmatig punten en dat is al meer dan je van dat barrel mag verwachten. Wij hebben hem niet op grote of kleine fouten kunnen betrappen, dus een hoog rapportcijfer is hier wel op zijn plaats.
Wij geven Fernando een 8. Niet hoger omdat meneer binnen het team een voorkeursbehandeling krijgt zodat hij tegenover zijn teamgenoot beter uit de verf komt.

 

Bekijk ook de andere rapporten:

Red Bull en Toro Rosso

Mercedes, Force India en Williams

Ferrari, Haas en Sauber