Mercedes

Ze zijn eigenlijk wel het netste jongetje van de klas. Harde werkers ook, maar wat wil je, Duitsers. Alles gründlich pünktlich und zuverlässig. De tijd van de mad scientist met het verwarde haar en Duits accent ligt al ver achter ons. Kraakheldere laboratoria met jonge energieke Duitse ingenieurs m/v die in smetteloos witte stofjassen de laatste gegevens analyseren. Zijn die rooien uit Maranello een stapje voor, geen probleem. Men verdubbelt de einsatz en poetst zo snel mogelijk de achterstand weg.
Toch vertoont het Mercedes bolwerk enkele barstjes, in Oostenrijk vielen beide rijders uit, Lewis had geen benzinedruk meer en Bottas iets hydraulisch. Een smetje. Maar er ging ook iets mis met de strategie, terwijl de concurrentie alert was bij een safetycar situatie, gaf Mercedes niet thuis. Niet gründlich, niet pünktlich en niet zuverlässig. Aan de Duitse Pitmauer worden foutjes gemaakt. Bezwijkt Mercedes onder de druk van Ferrari?
Fier aan de kop bij de constructeurs, en hun eerste rijder fluitend op weg naar weer een titel. Je zou zeggen dat alles op rolletjes loopt bij de Duitsers. Nou nee, de wagen is goed, Hamilton is goed maar aan de muur zijn ze af en toe de kluts kwijt. Het lijkt wel of men niet weet hoe je een agressieve strategie op de baan legt. De voorgaande seizoenen hoefde men slechts te reageren op de tegenstander maar nu Ferrari dichterbij komt moet men ook wel eens aanvallend denken, en daar schort het dit jaar aan.
Een mager zesje voor het team.

Lewis Hamilton
Hij heeft wel het nodige geluk gehad, Baku waar Bottas de klapband krijgt. De safetycar situaties in Engeland en Duitsland, waar Vettel ook nog eens een zekere overwinning in de bandenstapel zag verdwijnen. Maar hij heeft ook een paar vlekkeloze vertoningen op de baan gelegd. Hongarije natuurlijk, Frankrijk, Spanje. Als Lewis na de eerste bocht op kop ligt zie je hem vaak pas op het podium terug. Lewis lijkt op weg naar zijn volgende titel, en hij is daarna nog niet klaar, want hij heeft bijgetekend. Lewis is met een ijzersterk seizoen bezig en hij heeft zich nog niet echt van de wijs laten brengen door Ferrari. Er was af en toe wel het gemekker over de radio, maar misschien komt dat ook omdat Mercedes niet echt overtuigend is met zijn strategie.
De Brit is met een klapper de pauze ingegaan. Bij de laatste drie races heeft hij slechts 7 punten laten liggen en hij heeft hiermee een stevig fundament gelegd voor een nieuwe titel. Natuurlijk had hij af en toe geluk, maar het geluk lacht altijd de sterksten toe.

Een dikke 9 voor Lewis.

Valtteri Bottas
Valtteri is een wingman, en hij vindt dat niet leuk om te horen. Barrichello, Coulthard, Webber, Massa en tegenwoordig ook Raikkonen. Allemaal wingman voor hun kopman. Is toch geen rijtje om je voor te schamen? Alleen moet je accepteren dat je in dienst rijdt van iemand die meer talent heeft. En Valtteri zit nog in de ontkennende fase. Sommige vinden Bottas ook een goede rijder en zien in hem een potentieel kampioen. Alleen heeft hij een beetje pech vindt men. Bijvoorbeeld Baku waar hij in de laatste ronde een lekke band krijgt terwijl hij op kop lag. Laat mij u een voorbeeld geven. Japan 1995, Hill spint en vliegt van de baan. Over de radio meldt hij dat er olie lag en daarom spinde. Het antwoord? Did mister Schumacher spin?
Bottas had geen pech, hij miste het stukje debris op de baan en reed er vol over. De echt goede rijders zien het wel liggen en rijden er omheen. Valtteri komt gewoon een beetje te kort, hij moet zijn tekortkomingen accepteren en beseffen dat hij zijn knuistjes mag dichtknijpen omdat hij bij Mercedes rijdt.
Tja, onze wingman. Hij heeft niets gewonnen maar was er wel twee maal dichtbij, China en Baku, en is maar eenmaal buiten de top 7 gefinisht. Maar wat laat hij zich nog altijd makkelijk piepelen door zijn team en zijn opponenten.

Als wingman verdient hij een 10 als racer een 6. Gemiddeld is dat een 8, want hij is wel constant en brengt een karrenvracht aan punten binnen.

 

Force India


Wij vonden Force India vorig seizoen de Pietje Bell van het veld. Een brutale scheurbak met twee kemphanen achter het stuur die elkaar geen duimbreed toegaven. Racen tot de stukken er vanaf vlogen. En het ging niet ten koste van het teamresultaat, een enkele uitzondering daargelaten. Force India was de afgelopen twee seizoenen de beste van de rest. Een wereldprestatie gezien het budget van het team.

Maar dit seizoen hapert het een beetje bij het team. Men heeft Pietje Bell een maatpak aangetrokken, de boord vol met stijfsel gesmeerd en de brylcreem is vervangen door moderne wax. Pietje Bell moet nu met de grote mensen praten in grote mensen gebouwen en over grote mensen onderwerpen in een grote mensen pak.
En dat schuurt. Hij voelt zich niet echt senang. Pietje moet buiten spelen, balletje trappen op het modderveldje, appels jatten bij de groenteboer en belletje trekken bij de burgemeester.
Dat Force India een moeizame start maakt is een beetje een understatement. Men heeft concurrentie gekregen van Haas en Renault en zelfs McLaren zit zo nu en dan in hun rug te porren. Er spelen te veel randzaken, het team bengelt financieel boven de afgrond en kan elk moment verkocht worden. Zoiets komt niet zomaar uit de lucht vallen, dit speelt al een tijdje en heeft zijn weerslag op de resultaten. Pietje Bell moet nu arbeiders gerust stellen, sponsors paaien en de tent zo goed mogelijk van de hand doen. Terwijl Pietje diep in zijn hart nog steeds een straatschoffie is.
Het team had een moeilijke start, herstelde zich in Europa en in de zomerpauze werd bekend dat het team volgend seizoen een andere eigenaar heeft. Zoiets noemt men ook wel een rollercoaster. We zullen Pietje Bell gaan missen.
Omdat het team zich heeft weten te herstellen van een zwakke start krijgt het van mij een 7.

Esteban Ocon
Na zijn imposante optreden van vorig seizoen lijkt het dit seizoen allemaal wat vlakjes. Hij troeft zijn teamgenoot af maar niet echt overtuigend. Natuurlijk de sores van het team heeft ook zijn weerslag maar achter de schermen speelde er ook het een en ander. Als protégé van Mercedes wordt er al snel naar jou gekeken als er eventueel een vacature vrijkomt. Maar Toto nam de gok niet en speelde op safe met Bottas. En toen stond Renault op de stoep, die wilde Esteban ook tres tres graag hebben. Maar uiteindelijk wilden ze Ricciardo een peut meer tres graag hebben. Probeer dan maar eens op zondag gewoon je werk te doen. Het gaat allemaal wat moeizamer, maar dat geeft niet daar leert hij van.
Ook Ocon had last van de valse start van zijn team, maar daar waar Perez opstond en het team bij zijn hand nam bleef Ocon wat hangen, twee maal een zesde plaats in Monaco en Oostenrijk is niet verkeerd maar Ocon laat zich te weinig aan de kop van de subtop zien.
Een 6.5 voor Esteban.

Sergio Perez
Ontpopt zich als vakbondsleider. Stond hij eerst nog op de barricaden voor het Mexicaans volk tegen de muur van Trump, nu springt hij in de bres voor het arbeidersvolk van Force India. Het schijnt dat door zijn interventie Force India definitief failliet gaat en het daarmee gered is. Of zoiets. Wij zijn minder van de politiek en meer van het racen.

Perez moet dit seizoen zijn meerdere erkennen in zijn teamgenoot. Nipt, maar toch. Het kondigde zich al vorig seizoen aan en toen had de Mexicaan er meer moeite mee. De strijd werd hard op de baan uitgevochten. Dit seizoen vliegen de heren zich niet in de haren, Ocon is te druk met transfer perikelen en Serge, wij mogen Serge zeggen, is met zijn vakbondsdingen bezig. Nu hij de toekomst van Jan met de pet heeft veilig gesteld zal Sergio zich om zijn eigen toekomst moeten bekommeren. Het schijnt dat Haas een snelle Mexicaan zoekt.
Net als het team worstelden beide rijders in de openingsfase van het seizoen. Na drie races stond het team hopeloos onderaan met slechts een enkel puntje. En toen was daar het podium voor Perez in Baku, hij hielp daarmee zijn team naar een zesde plaats, en mede dankzij zijn sterk optreden in Engeland en Duitsland heeft Force India die zesde plek nu stevig in handen.
Perez scoort bij ons een 7.5.

Nagekomen bericht.
Vader Stroll heeft met een groep investeerders Force India overgenomen. Goede nieuws is dat er een hoop mensen hun werk houden en dat de toekomst van het team gegarandeerd is zolang Lance in de Formule 1 actief is. Want Lance Stroll zal uiteraard volgend seizoen voor het team uit Silverstone uitkomen. Wie zijn teamgenoot zal worden is nu nog onduidelijk, eerder was al Kubica geopperd maar dat is niet zeker. Zeker is wel dat Perez en Ocon op zoek moeten naar een ander team. Perez zou wel eens onderdak kunnen vinden bij Haas, Grosjean zit daar op de schopstoel en meneer Haas vindt de Mexicaanse markt wel een interessante om zijn handel te slijten.
Ocon is een ander verhaal. Als Mercedes protégé is Toto Wolff min of meer moreel verplicht om Ocon aan een stoeltje te helpen. Zelf heeft hij de deur bij Mercedes voor 2019 dicht gegooid door voor Bottas te kiezen. Een mogelijkheid is Williams maar dat betekent wel dat Russell nog een jaartje op zijn debuut moet wachten. Of Mercedes moet Ocon laten gaan, en hem de vrijheid geven zelf op zoek te gaan naar een team. Dan komt ineens de Red Bull familie in beeld. Pikant.

 

Williams

Heeft u het wel eens meegemaakt dat het stuur van uw fiets gemonteerd was waar normaal het zadel zit? En andersom dat het zadel op de stuurstang is gemonteerd? Zo moet de Williams dit seizoen aanvoelen. En dan dat ze met de hele technische staf om de wagen heendraaien, rechterduim en wijsvinger onder de kin, linkerhand onder de rechterelleboog. Iemand trekt peinzend aan zijn pijp. Iets klopt er niet maar wat? Men schopt eens tegen de banden, kijkt gehurkt langs de flank van de wagen en mompelt wat technische termen.
Vervolgens wordt de beide coureurs gevraagd om er wat rondjes mee te rijden, misschien dat zij het lek boven halen. Onwennig klimmen beide heren in de bolide en draaien braaf hun rondjes, Nee meneer, hij rijdt wat vreemd maar wij weten ook niet waar het aan ligt. De beide jongelingen zijn nog groen achter de oren en kunnen het misschien niet weten. De tijden die oude rot Massa vorig seizoen in de kwalificaties liet noteren komen de beide cookies regelmatig niet aan. En dat terwijl de wagens over het algemeen een klap sneller zijn geworden.
Ziehier het probleem van Williams in een notendop. De wagen deugt niet, de rijders zijn te onervaren en men heeft heel lang het lek niet boven weten halen. Door de problemen met de wagen heeft Williams niet een representatieve eerste helft van het seizoen kunnen draaien. De eerste tienritten kaart voor de laatste positie is al volgestempeld en de volgend kaart ligt alweer op het team te wachten want men verwacht niet dat men de wagen nog op de rit krijgt. Dit seizoen mag als verloren beschouwd worden.
Eigenlijk hetzelfde verhaal als bij McLaren, ook hier faalt het team opzichtig maar bij Williams is men zich bewust van de gemaakte fouten en steekt men de hand in eigen boezem. Geen vingerwijzen naar anderen maar mouwen opstropen en aanpakken. Voor deze instelling verdienen ze een puntje extra. En ook omdat ze nog regelmatig de snelste pitstops leveren.
Een 5 voor Williams.

Lance Stroll
Vorig jaar moest hij het duidelijk tegen Massa afleggen maar hij beloofde beterschap voor dit seizoen. Door de problemen bij het team is het moeilijk een eerlijke opinie over Lance te geven, maar aan de andere kant als je echt een groot talent bent dan weet je zelfs in een slechte auto wel op te vallen. Alonso deed het in de Minardi, Max in de Toro Rosso en Leclerc in de Sauber. Maar we weten allemaal wel dat Stroll niet een bovengemiddeld groot talent is. Waar Lance wel goed in is is de eerste ronde, hij maakt van alle coureurs de meeste plaatsen goed in de openingsronde. Je wint er geen prijzen mee maar misschien dat hij aan het eind van het seizoen een oorkonde krijgt.
Omdat de wagen zo hopeloos is is het voor beide rijders moeilijk zich te onderscheiden. Stroll wint wel nog in de eerste ronde de nodige plaatsen, 29 in totaal tot dusver, maar levert die uiteraard weer rap in. In de kwalificatie weet hij zijn teamgenoot niet af te troeven iets wat hij gezien zijn ervaring wel had moeten doen.
Een 5.5 voor Stroll.

Sergei Sirotkin
Ik weet niet zeker of de Rus op zondag ook meedoet. Ik zie hem wel in de uitslagen staan dus ik neem aan dat hij ook meedoet. Ook Sergei weet dus niet echt een indruk achter te laten, het is zijn eerste seizoen, alles is nieuw en ja, de wagen is nog steeds ruk. Dus hij verdient wat krediet. In de kwalificaties gaat hij gelijk op met zijn teamgenoot maar op zondag verstopt hij zich te veel. Sergei heeft nog geen enkel puntje weten te scoren, sterker nog, in alle races heeft hij niet 1 meter in een top 10 positie gereden. En hierin is hij uniek in het veld. Ik weet echter niet of ze hier ook een oorkonde voor uitreiken.
Hoe waardeer je een geest? Het is dat de Rus in de uitslagen vermeld wordt anders had ik niet geweten dat hij nog meedeed. Het is zijn rookie seizoen en ondanks zijn mindere ervaring is hij gelijkwaardig aan Stroll. Alleen Sergei zit nog zonder punten en heeft zelfs nog geen meter in de top 10 gereden. In Baku kwalificeerde hij als twaalfde en leek eindelijk op weg om zijn eerste meters bij de voorste 10 neer te leggen. Zul je net zien dat ze hem in de eerste ronde eruit tikken.

Een 5.5 voor Sergei.

 

Bekijk ook de andere rapporten:

Renault en McLaren

Red Bull en Toro Rosso

Ferrari, Haas en Sauber