Red Bull

Red Bull heeft naar eigen zeggen de beste auto van allemaal, alleen de motor is ruk. Nu ben ik op zich wel geneigd om dat te geloven maar je kunt jezelf er ook mee voor de gek houden, vraag dat maar aan McLaren. Ten opzichte van vorig jaar heeft RedBull stappen gemaakt. Dat wil zeggen, bij aanvang van het seizoen was de achterstand op Mercedes en Ferrari minder groot. Maar er zijn ook minpuntjes. Zo hoorden we in Hongarije Verstappen zeggen dat de RB14 eigenlijk al sinds het begin van het seizoen niet vooruit te branden is in de regen. Heeft men dat wel geprobeerd te verbeteren? Immers, in de regen, daar lagen toch de kansen voor Red Bull?
Red Bull kan Ferrari en Mercedes dit seizoen niet meer bijhalen en geen van de overige teams zal Red Bull kunnen bijhalen voor P3 bij de constructeurs. Red Bull zal alleen zaken doorontwikkelen waar men ook in 2019 iets aan heeft. Verder horen we wat tegenstrijdige berichten. Horner zegt dat 2019 een tussenjaar zal worden terwijl Tost roept dat Red Bull in 2019 kan meestrijden om de titel. Horner wil geen al te grote verwachtingen scheppen, maar naar Honda overstappen doe je niet om volgend jaar weer 30 pk tekort te komen.
Aangezien Red Bull niet verantwoordelijk is voor de Renault motor telt de Franse krachtbron voor mij niet mee in de beoordeling. Op circuits waar motorvermogen een mindere rol speelt is men verhoudingsgewijs sneller, maar dat betekent nog niet automatisch dat het chassis beter is dan dat van Ferrari of Mercedes. Okee, in Monaco had men de snelste wagen, maar in de regen gaat de RB14 niet goed en dat is een gemiste kans.
Ik geef het team een 8-.

Daniel Ricciardo
Ricciardo is nog steeds een enorm goede en snelle coureur. Hij heeft meer punten gepakt dan Max. Of eigenlijk moet ik zeggen: Max heeft meer punten laten liggen dan Ricciardo.
Een 8 voor Daniel.

Max Verstappen
Max is nog steeds een enorm goede en snelle coureur. Hij heeft minder punten gepakt dan Ricciardo. Of eigenlijk moet ik zeggen: Ricciardo heeft minder punten laten liggen dan Max.
Een 8 voor Max.

Max komt over het geheel genomen wel bovendrijven als de betere coureur van de twee en is het dus wel aan zijn stand verplicht om boven Ricciardo te eindigen in het WK.

 

Toro Rosso

Het team van Toro Rosso heeft dit seizoen maar één taak: de Honda motor testen en ontwikkelen. Hieraan is alles ondergeschikt gemaakt. Men pakt veel gridstraffen door motorwissels en dat men zodoende minder punten pakt wordt voor lief genomen. De prestaties van Toro Rosso kennen hierdoor een grillig verloop en het is niet altijd even duidelijk of het met die Honda motor nou echt wel allemaal de goede kant op gaat. De upgrade in Canada zorgde voor flink meer PK’s, maar leek ook ten koste te gaan van de betrouwbaarheid. Beide coureurs rijden hun eerste seizoen in de F1 en dat doet de vraag rijzen in hoeverre zij het maximale uit de wagen weten te halen. Als ik Helmut Marko was dan had ik Verstappen of Ricciardo een keer achter het stuur van de Toro Rosso plaats laten nemen tijdens 1 van de ‘in-season’ tests. Er is bij mijn weten geen enkele regel die dat verbied.
Hoe moet ik dit team nou een cijfer geven? Ze doen eigenlijk een soort van ‘buiten mededinging’ mee. Er rijden 3 teams met Renault, 3 teams met Mercedes en 3 teams met Ferrari motoren. Toro Rosso rijdt als enige team met de Honda motor, dus is er geen vergelijkingsmateriaal voorhanden. Maar het samenwerken met Honda heeft men wel op een betere manier aangepakt dan McLaren dat in de afgelopen 3 jaar heeft gedaan. En ondanks dat men een testteam is, wat vele gridstraffen voor lief neemt, heeft men 28 punten gescoord, terwijl Sauber maar 18 punten heeft en Williams slechts 4. Pas volgend jaar zullen we zien of hun werk vruchten heeft afgeworpen.
Nou, vooruit, een 7 voor Toro Rosso.

Pierre Gasly
Is Gasly nou zo goed of is Hartley zo slecht? Gasly heeft in elk geval minder tegenslag gehad en heeft al enkele mooie uitslagen gereden. Gasly krijgt de kans die Robin Frijns nooit gekregen heeft. Rare vergelijking? Nee hoor. Zowel Frijns als Gasly hebben zich in hun periode als Red Bull junior wel eens negatief over het Red Bull programma uitgelaten en normaal gesproken lig je dan flink uit de gratie bij Helmut Marko en de rest van Red Bull. Gasly kwam ermee weg, Frijns niet. Dat had ook te maken met het feit dat Red Bull in het geval van Gasly even wat krapper zat qua talenten dan destijds met Frijns.
En verder? Pierre praat geen onzin en maakt geen rare fouten. Helmut Marko is tevreden over hem en dat zegt veel. Mocht Gasly volgend jaar naar Red Bull promoveren of bij Toro Rosso Lando Norris naast zich krijgen, dan zullen we zien hoe goed hij werkelijk is.

Met het voordeel van de twijfel een 7,5 voor Pierre.

Brendon Hartley
Alleen met een heel sterke tweede seizoenshelft maakt Brendon Hartley nog kans om zijn stoeltje bij Toro Rosso te behouden. Los van alle tegenslag lijkt Gasly toch echt de snellere van de twee. Brave Brendon. Zijn interviews zijn keurig netjes, ’n krul en een sticker van de juf. Z’n poster misstaat niet aan de muur van het gemiddelde bakvissenkamertje, tussen de diverse boy-bands. Brendon ziet er soms ook een beetje uit als een geneeskundestudent. Of als een snowboarder. Die jongen met die vage blik.
Helmut Marko heeft aangegeven dat Brendon tot nu toe niet aan de verwachtingen heeft voldaan

In het wat meer relaxte wereldje van de WEC leek hij zich prima thuis te voelen, voor de F1 lijkt het hem wat aan geldingsdrang te ontbreken.
Een mager zesje.

 

Bekijk ook de andere rapporten:

Renault en McLaren

Mercedes, Force India en Williams

Ferrari, Haas en Sauber