Ferrari

Men startte het seizoen verrassend goed. De wagen is een doorontwikkeling van de wagen van 2017 en al snel bleek de SF71 in staat om de dominantie van Mercedes te doorbreken. Ferrari is dit jaar Mercedes vaak te slim af met race strategie. In Silverstone kwam het team met een grote engine upgrade, de Ferrari motor was vanaf dat moment de sterkste motor op de grid. Het is voor de concurrentie vooralsnog gissen naar waar Ferrari al die extra PK’s vandaan heeft weten te halen. Iets illegaals of iets geniaals?
En er lijkt zowaar rust in de tent. Het plotselinge overlijden van Sergio Marchionne was weliswaar een klap voor het team maar is geen directe bedreiging voor het functioneren van het team. Het zal mogelijk wel invloed hebben op het tweede stoeltje voor 2019. Marchionne wilde daar Leclerc graag zien, Arrivabene houdt het liever nog even op Kimi.
Ferrari doet het on-Italiaans goed en verdient een 9.

Sebastian Vettel
Als Seb een wagen heeft die goed is en die bij z’n rijstijl past dan gaat ‘ie als de brandweer. Maar als er iets niet helemaal lekker gaat of er valt wat regen dan is hij kwetsbaar. In 3 races ging Seb van 8 punten voorsprong naar 24 punten achterstand op Lewis. Sebastian Vettel had eerste in de WK stand kunnen staan maar verspeelde teveel punten terwijl Hamilton juist enkele keren veel beter finishte dan voor mogelijk werd gehouden. Het kampioenschap kan nog steeds alle kanten op.
Een 8,5 voor Vettel.

Kimi Raikkonen
Kimi is tweede rijder bij Ferrari. Uit beleefdheid zegt niemand dat hardop, maar het is wél zo. Zijn functie-omschrijving luidt:
– Pakt zo mogelijk punten af van de concurrentie
– Offert zijn eigen race (strategie) op om Hamilton een paar rondjes lang op te houden
– Gaat netjes aan de kant voor de kopman. Let op: Dit kan door de teamleiding nog wel eens op een omslachtige manier gevraagd worden. Termen als ‘Seb is faster than you’ wil de scuderia namelijk liever niet meer gebruiken.
– Zeurt niet
Een 9 voor vlijt, een 3,5 voor ambitie.

 

Haas

Het team van Haas ontvangt van mij het predikaat “beste koop”. Men heeft zoveel mogelijk onderdelen als toegestaan binnen de regels gewoon bij Ferrari gekocht en dat leverde een verdomd snelle wagen op. Door fouten bij pitstops en vooral door het geklungel van Grosjean heeft Haas veel punten laten liggen. Daardoor staat men nu achter Renault in de WK stand op een vijfde plaats. Aangezien de ontwikkeling bij Renault (aan het chassis) sneller lijkt te gaan dan bij Haas verwacht ik dat ze ook op plaats 5 zullen eindigen.
Ik geef het team een 8.

Nee Romain, weer fout, geen vier maar een drie.

Romain Grosjean
Haas en Grosjean. Het lijkt wel het verhaal van die Orca en haar jong: iedereen ziet dat het afgelopen is en het wachten is alleen nog op het moment dat de moeder het jong definitief zal loslaten.
Romain Grosjean rijdt al ruim 8 jaar in de F1 en is eigenlijk altijd een nogal wisselvallige coureur geweest. In z’n tijd bij Lotus maakte hij in het begin veel te vaak brokken en kreeg hij wegens gevaarlijk rijden en het veroorzaken van een crash in 2012 zelfs een schorsing van 1 race aan z’n broek. In 2012 behaalde hij 3 podiumplaatsen en 2013 was zijn meest constante (en beste) jaar in de F1 met maar liefst 6 podiumplaatsen. Dit jaar echter bakt hij er helemaal niks van en dat ligt niet aan z’n wagen. Grosjean had de mazzel dat hij bij Lotus, na Raikkonen, enkele zwakke teamgenoten naast zich kreeg. Hij had weinig druk want Maldonado en Gutierez waren bepaald geen hoogvliegers. Nou ja, niet wat uitslagen en talent betreft dan. Maar Magnussen, dat is een bijtertje en Kevin is mentaal veel sterker dan Grosjean. Tijd voor Romain om de helm aan de wilgen te hangen of om ‘door te stromen’ naar een andere raceklasse. Met z’n 32 jaar zou Romain nog enkele jaren in het WEC of in Indycars kunnen doorbrengen. Maar ook in die raceklassen worden domme fouten niet op prijs gesteld…
Romain krijgt een 3.

Kevin Magnussen
Wat Valtteri Bottas te weinig heeft, dat heeft Kevin Magnussen teveel: het talent om soms een klootzak te zijn.
Met hand en tand verdedigen en aanvallen, met acties die soms op het randje zijn, dat is prima voor tijdens de race. Alleen Kevin doet het ook op momenten dat dit totaal niet nodig is. Anderen gewoon regelrecht in de weg rijden, iemands snelle trainingsrondje verzieken, willens en wetens iemand de vangrail in drukken etc etc.
Kevin laat dit seizoen zien dat hij wel degelijk een aardig potje kan racen. Hij overklast teamgenoot Grosjean en zal volgend jaar zeker weer een stoeltje in de F1 hebben, waarschijnlijk weer bij Haas. Nu alleen dat kinderachtige en onnodige ge-etter nog even afleren.
Kevin krijgt een 7,5.

 

Sauber

Ja Marcus, Sauber heeft jou een stuk lichter gemaakt!

Als je naar Sauber kijkt dan zou je zeggen dat er voor Williams nog hoop is.
Het team komt uit een diep dal en dankzij nieuwe eigenaren/investeerders en een samenwerkingsverband met Ferrari (in de vorm van tot Alfa Romeo omgebadgde Ferrari motoren) doet het team lekker mee in het middenveld en worden er regelmatig punten gepakt. Zelfs de livery van de wagen is er een beetje op vooruit gegaan. Met Frédéric Vasseur heeft men een handige en ervaren teamleider aan het roer en men heeft een goede wagen gebouwd. Oprichter Peter Sauber heeft inmiddels niets meer met het team te maken, zijn aandelen zijn in 2016 overgenomen door Longbow Finance. Enkele maanden geleden heeft Longbow alle aandelen verkocht aan Islero Investments en er wordt gefluisterd dat Fiat-Chrysler een van de grootste geldschieters van Islero Investments is. Ingewikkeld allemaal. Gewoon lekker gaan racen zou ik zeggen.
Het team krijgt een 7.

Leclerc
Charles Leclerc mag God op z’n blote knietjes danken dat Sauber dit jaar een wagen heeft gebouwd die lekker mee kan in het middenveld. Want als de Sauber, net als voorgaande jaren, weer zo’n anderhalve seconde achter de rest had aangehobbeld dan had de Monegask zich totaal niet in de kijker kunnen rijden. Charles verdient voor volgend jaar een betere wagen en als dat geen Ferrari wordt dan toch hopelijk een Haas?
Een dik verdiende 9 voor Charles.

Ericsson
Marcus Ericsson doet er dit jaar een schepje bovenop door er een schepje vanaf te doen. Marcus laat de Zweedse gehaktballetjes voortaan staan en is een paar kilo afgevallen. Hij is daar naar eigen zeggen een stuk sneller van geworden. Marcus heeft om die reden zelfs geen drinksysteem in z’n wagen. Ik heb het volgende even opgezocht:
Een vochttekort kan o.a. leiden tot vermoeidheid, slaperigheid, hoofdpijn, concentratieverlies, spierkramp, prikkelbaarheid, verwardheid, angst, verminderd korte termijn geheugen, waanzin en zwaarmoedigheid.
Lekker bezig Marcus!
Ach, zo slecht doet Marcus het nu ook weer niet, maar veel beter zal het ook niet worden. Ons advies: Indycar. Daar kijken ze wat minder op de kilootjes en ze hebben daar een race waarbij je vlak na de finish een pak melk mag leegdrinken
 als je gewonnen hebt.
Een zes en een half voor Marcus.

 

 

Bekijk ook de andere rapporten:

Renault en McLaren

Mercedes, Force India en Williams

Red Bull en Toro Rosso