Portimao, na Mugello wederom een onbeschreven blaadje op de kalender. In Mugello was het vooral genieten van de baan en de omgeving de (inhaal)acties waren misschien wat minder. Wat gaat Portimao ons voorschotelen? Als de race net zo spannend en afwisselend is als onderstaande vragen dan zit het wel moustache.

Vraag 1. Wie wint?
Het goede nieuws is dat Hamilton hier nog nooit heeft gewonnen, sterker nog; Mercedes heeft hier zelfs nog nooit gewonnen! Dat geeft de burger toch goede moed. Dat de F1 Portimao op een enkele testsessie na nog nooit heeft aangedaan is slechts een detail. De circuits waar Hamilton of Mercedes niet hebben gewonnen zijn al dun gezaaid. Dus laten wij deze koesteren. Zolang het nog kan…
Hamilton wint.

Vraag 2. Wat wordt de poletijd.
Computersimulaties voorspellen een tijd die op 1.14 uitkomt. Er werd niet bij vermeld of deze simulatie uit de computer van Williams rolde of uit die van Mercedes. Kan zomaar een seconde of twee schelen. Grote vraag is ook, verslaat hier de mens de computer of verslaat de computer net als bij het schaken, Go! en pokeren de mens? Beter gezegd, de combinatie mens en machine, Hamilton/Mercedes?
Ik zet hier in op de Mercedes factor en ga voor 
1.13.5

Vraag 3. Wie zet hem op pole?
Hier krijg je drie smaken geserveerd. Bottas, Hamilton of Verstappen. Bottas zat Hamilton heel dicht op de hielen in de Toscane en Rusland om hem op de N’ring te verslaan. Max lijkt de Mercedes steeds dichter op de huid te zitten en zou zomaar het duveltje uit het doosje in Portugal blijken.
Hamilton is de veilige keuze maar lijkt toch kwetsbaarder op banen die hij niet als zijn vestzak/broekzak kent.
Bottas dan maar?

Vraag 4. De kwalificatie van Albon.
Hij ligt nu natuurlijk onder een vergrootglas onze sympathieke Thai. Iedere zichzelf respecterende en vaak de luisteraars tot treurens toe vervelende podcast opent er wel mee. Wie moet Albon vervangen, Hulkenberg moet Albon vervangen, nee Perez moet Albon vervangen. De popie jopie podcasts zonder enige inside kennis roepen maar wat hun luisteraar het liefst hoort en wat op de sociale media al hoog en breed is uitgekauwd schotelen zij je voor als een opgewarmd prakje met een kleffe saus. Misschien moeten wij van de F1-quiz maar eens dit moeras betreden en het kaf van het koren gaan scheiden. 
Albon. Hij staat toch voor een examen, als men niet al de keuze heeft gemaakt voor volgend seizoen dan worden de komende GP’s beslissend voor Alex. Kan hij de druk aan en stijgt hij boven zichzelf uit of faalt hij. Het talent is er maar hij maakte een gebroken indruk. Een plaats bij de eerste vier zie ik niet gebeuren. Ik zal mild voor hem zijn.
C. Hij kwalificeert op rij 3 of 4.

Vraag 5. Ricciardo dan. Hoe kwalificeert hij?
De man van Down Under wordt vaak gekwalificeerd als goedlachs. Zijn grote smile is bijna een handelsmerk geworden. Maar hij heeft ook genoeg reden om te shinen. Hij is de man in vorm en heeft onlangs een podium gepakt die helemaal niet gestolen was. Kortom hij zit goed in zijn vel en er is geen reden om te twijfelen of hij deze vorm door kan trekken. 
Zit er een top 4 kwalificatie in? Mogelijk, maar het is hem enkel in Spa gelukt om die wagen op de vierde stek te parkeren. Een derde rij ligt nu wat meer voor de hand al kun je je wel afvragen wie die vierde plaats dan wel gaat opeisen.
B. Op de derde rij.

Vraag 6. Welk team kwalificeert op de laatste plaats.
Zullen wij een beetje scorebordjournalistiek doen? Alfa is licht favoriet in deze strijd. Zij ontstaken op zaterdag de rode lantaarn viermaal. Williams en Haas driemaal. En verder valt er niets zinnigs over te melden. Er wordt wel hard gevochten om die rode lantaarn, het verschil tussen nummer laatst en nummer een na laatst is vaak te verwaarlozen zo klein. 
Gevoelsmatig ga ik voor Alfa Romeo omdat ik de indruk heb dat Williams en Haas een beetje vooruitgang geboekt hebben en Alfa pas op deplaats lijkt te maken.
C. Alfa Romeo

Vraag 7. Stand WK: 3. Racing Point 120 punten, 4. McLaren 116 punten, 5. Renault 114 punten. Na de race staat McLaren.
Het is spannend bij de strijd om P3 bij de teams. Racing Point heeft dankzij de verbeterde achterwielophanging weer wat snelheid gevonden. En heeft met Perez een coureur die de punten bijft binnenharken. Stroll is doorgaans goed in het opvegen van de kruimels die anderen laten liggen.
Renault heeft met Ricciardo het momentum maar Ocon blijft juist wat achter en pikt slechts sporadisch wat puntjes op.
Mclaren is het team van de regelmaat. Maar het ging ze in de eerste helft van het seizoen beter af.
Even wat cijfers van de laatste vijf races. Renault 78 punten, Racing Point 57 en McLaren 54. Van die 78 punten behaalde Renault 43 in de laatste drie races. Racing Point scoorde 38 punten en McLaren 18 punten in de laatste drie GP’s.
Het momentum ligt duidelijk bij Renault en Mclaren is wat ingekakt. Racing Point kende wat personele problemen maar wist toch nog goed te scoren. Het lijkt een A-B-C’tje en het meest waarschijnlijke scenario is toch dat Renault McLaren voorbij streeft en dat Sainz en Norris op Perez en Stroll moeten toegeven
C. Vijfde

Vraag 8. De eerste ronde van Kevin Magnussen.
Die eerste ronde van Magnussen gaat zelden onopgemerkt voorbij. Of hij haalt een hele zooi in of hij vindt zichzelf ineens achter in het veld terug. In Rusland en Mugello rolde hij het halve veld op in de eerste ronde. Hij wint vaker plaatsen dan dat hij ze verliest. Ik ga er dan maar gemakshalve van uit dat hij dat deze keer ook gaat doen.
A. Hij wint 1 of meer plaatsen.

Vraag 9. Waar finisht Gasly?
Gasly heeft zichzelf behoorlijk in de kijkert gereden door zijn overwinning in Monza en kan hij natuurlijk niet meer stuk bij zijn team en in zijn chauvinistisch vaderland. Want de Fransen zijn natuurlijk in tegenstelling tot de Italianen en ons nuchtere Nederlanders ontzettend chauvinistisch. Chauvinisme en Fransozen dat is net als het alpinopetje, onbeschoft zijn, de wijn, vreemdgaan en de stokbrood onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Maar Gasly dus, gaat hij nog een potje breken in Portugal? En wat belangrijker is; gaat hij het Albon weer moeilijk maken? De twee concullega’s komen elkaar regelmatig tegen op de baan en dan krijgt Albon het niet cadeau van den Pierre. Gaan ze elkaar in Portugal weer tegenkomen? Waarschijnlijk wel. Gaat het dan stevig worden? Reken maar van oui. En wie komt er als winnaar bovendrijven? Gasly is nu mentaal sterker maar Albon zou de snellere wagen moeten hebben. En de wagen geeft toch de doorslag. Lang recht stuk, achterflap open en Gasly kan slechts merde over de boordradio roepen.
B. In de top 10 maar achter Albon. (Maar het kan ook C zijn.)

Vraag 10. We doen Spanje 2016 nog eens dunnetjes over, Mercedes staat met lege handen; welke teams staan er op het podium?
Dit is een listige vraag, hier is goed over nagedacht. In 2016 was het nog Ferrari die mee kon profiteren maar die optie is nu bijna vervlogen. Of Leclerc moet het op zijn heupen krijgen en een beetje geluk van nog wat uitvallers hebben. Verder lijkt het wel bijna zeker dat Ricciardo hoog gaat scoren. Perez zal in zijn kielzog meekruipen en de onzekere factoren zijn Sainz en Albon. Sainz zal een beetje geluk nodig hebben en Albon een heel goed weekend waar hij sinds Mugello naar op zoek is..
Het meest voor de hand ligt dat Ricciardo en Perez Max gezelschap gaan houden op het podium. Andere scenario’s? Vul die maar zelf in.
A. Red Bull, Renault en Racing Point


Wij wensen u een mooie gedenkwaardige race toe en veel geluk bij het invullen van de vragen. Hoe je het ook bekijkt, het blijft een gedenkwaardig seizoen en u zult later aan uw kleinkinderen kunnen vertellen dat u daar mooi bij was. Bij de F1-Quiz!