• Bericht reacties:0 Reacties
  • Laatste wijziging in bericht:16 juli 2020
  • Leestijd:2 minuten gelezen
  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Artikelen

Renault heeft het slim gedaan door te protesteren tegen de brake ducts van racing point. Ten eerste omdat voor alle aerodynamische delen van de wagen geldt dat ze zelf ontworpen dienen te zijn volgens de 2020 regels. Brake ducts worden sinds 2020 door de FIA ook beschouwd als aerodynamische delen.
Racing Point claimt dat ze de aerodynamische delen van hun auto zelf hebben ontworpen (getekend). Ze zeggen daar eerlijk bij dat ze hetzelfde aerodynamische principe nastreven als wat de Mercedes van vorig jaar had en dat ze daarom dmv foto’s de Mercedes van vorig jaar zo goed mogelijk proberen te benaderen en na te bouwen. Tot zover nog niks aan de hand want de FIA is hierin ruim een jaar geleden al gekend door Racing Point en de FIA heeft verklaard dat dit allemaal legaal is.

Brake duct.

Maar, die brake ducts, daarvoor ligt het ietsje anders, die hebben namelijk ook een binnenkant. En een binnenkant van een brake duct kun je niet nabouwen dmv foto’s want die binnenkant is niet te fotograferen. Dus als de binnenkant van de brake duct van Racing Point identiek is aan die van de Mercedes van vorig jaar dan kan dat alleen maar als Racing Point de tekeningen van Mercedes heeft gehad, of als ze een brake duct van Mercedes hebben gekregen en hebben open gezaagd o.i.d. Óf als ze gewoon “De Brake-Duct Gigant” in Brackley hebben gebeld om daar een aantal Mercedes brake ducts te bestellen. En in alle drie gevallen hebben ze dan iets gedaan wat niet mag.

Er hebben vaker klonen rondgereden in de formule 1. Lees hier het bijzondere verhaal van de Arrows die eigenlijk een Shadow was.

marcel
Author: marcel

Geef een reactie