Je bekijkt nu Miami
  • Bericht gepubliceerd op:10 februari 2022
  • Bericht reacties:0 Reacties
  • Bericht auteur:
  • Laatste wijziging in bericht:5 mei 2022
  • Leestijd:9 minuten gelezen

 782 

LENGTE CIRCUIT: 5.410 km
RONDERECORD: geen race
POLE 2021: geen race
POLE-TIJD 2021: geen race
SNELSTE RACERONDE 2021: geen race
TOP 3 RACE 2021: geen race

Miami stond al in 1982 in de belangstelling van de Formule 1. Tijdens de eerste Detroit Grand Prix werd al gesproken dat Bernie’s volgende bestemming in Amerika Miami zou zijn. Toch heeft het 40 jaar geduurd voordat het zover was.

Raar eigenlijk dat het zo lang heeft geduurd als je je bedenkt dat in 1982 voor de eerste keer 3 Formule 1 races werden gereden in hetzelfde land. De Formule 1 stond er goed voor in de Verenigde Staten na de wereldtitel van Mario Andretti in 1978. Bovendien keken veel Amerikaanse steden met veel belangstelling naar Long Beach wat bewezen had dat je met autoraces op een stratencircuit veel kan doen aan je imago. Elders op deze site leest u daar meer over.
Is er in die 40 jaar dan niets gebeurd in Miami op race gebied? Nou, niets is minder waar.

In 1983, een jaar na de eerste Detroit Grand Prix, stond de eerste Miami Grand Prix op de kalender. Dus toch? Ja, maar niet helemaal. De Miami Grand Prix maakte deel uit van het IMSA kampioenschap, de Amerikaanse tegenhanger van het wereldkampioenschap Groep C, oftewel sports prototypes.

IMSA in de straten van Miami

Veel Amerikaanse steden wilden graag een goed imago en waren bereid daar geld in te steken. Maar niet teveel. De Formule 1 bleek te duur. De paar steden die het probeerden met Formule 1, denk aan Detroit, Las Vegas en Phoenix, haakten al snel weer af. Maar een groot aantal andere steden probeerden het met andere series, met name Indycar en IMSA. Een paar evenementen waren succesvol zoals Miami en Toronto. Andere waren minder fortuinlijk zoals bleek in Del Mar, San Antonio, New Orleans, San Jose en Meadowlands. Denver en Houston probeerden het zelfs 2 keer.
Miami bleek dus wel een succes. De man achter dat succes was Ralph Sanchez die op een Chris Pook -achtige wijze te werk ging. Er werd voortdurend getracht om draagvlak voor de race te creëren, bij het gemeentebestuur, bij de bewoners, bij de lokale ondernemers. En Sanchez bleef net als Pook op het huishoudboekje letten: geen rode cijfers graag. Dus werd het relatief goedkope IMSA binnengehaald in plaats van de dure Formule 1.

In 1983 had Sanchez echter af te rekenen met pech: door een tropische regenbui liep het circuit onder en moest de race nog tijdens de eerste helft stilgelegd worden. Sanchez besloot niettemin het volledige prijzengeld uit te keren aan de teams en gaf het publiek een deel van het geld terug. Hij nam daarmee een verlies maar won het respect van de racegemeenschap en goodwill van het publiek.
In 1984 haalde Sanchez Emerson Fittipaldi over om terug te komen van zijn pensioen en mee te doen aan de Grand Prix. Het genereerde meteen naamsbekendheid en het betekende een herstart van de carrière van Fittipaldi.
In 1985 vonden er tegen de achtergrond van de Grand Prix opnamen plaats van de hitserie Miami Vice. Het verhaal was natuurlijk een niemendalletje dat niettemin best wel paste in de IMSA series van die jaren. Er ging in die tijd namelijk wat zwart geld rond in IMSA en een aantal coureurs uit die periode heeft een tijdje achter tralies gezeten vanwege handel in verboden middelen.

Crockett en Tubbs in de pits
Danny ‘Tepper’ Sullivan wordt verhoord

Dat Danny Sullivan ook een rolletje had in het verhaal was helemaal de kers op de taart voor Sanchez. Toen de aflevering werd uitgezonden had de Amerikaan inmiddels de Indy 500 gewonnen met zijn beroemde Spin ’n Win. En daarmee waren de kijkcijfers hoog en kende iedereen de Miami Grand Prix.
In 1985 begon Sanchez ook aan een Indycar race in Tamiami park, een voorstad. In de eerste race ging Jan Lammers brutaal aan kop. “He’s making a name for himself” aldus Paul Page in de ABC commentaar cabine.
De races in Tamiami Park werden geplaagd door regen, bijna elk jaar weer. Maar toen CART, de organisatie van de Indycarseries de race in 1989 wilden verplaatsen van november naar september besloot Sanchez de samenwerking stop te zetten. Een race in het orkaanseizoen, dat risico wilde hij niet lopen.

CART in Tamiami Park

De Miami Grand Prix bleef ondertussen elk jaar doorgaan, echter ging het met de IMSA series steeds slechter, totdat er in 1993 nog maar één serieus team meedeed: de Eagle Toyota’s van Dan Gurney. En toen dat team er na 1993 ook de brui aan gaf was het voor Sanchez tijd om naar een andere serie om te kijken.

Dat werd in 1994 TransAm en daarna opnieuw Indycar. Maar inmiddels had Sanchez grotere plannen.
Orkaan Andrew was langs geweest in 1994 met achterlating van een enorme puinhoop. Men is wat orkanen betreft wel wat gewend in Florida maar dit was uitzonderlijk. Het stadsbestuur gaf daarom subsidies aan ondernemers en projectontwikkelaars om getroffen gebieden zo snel mogelijk weer economisch gezond te maken. Sanchez zag kansen in het stadsdeel Homestead voor het ontwikkelen van een oval waar hij in de toekomst zijn Grand Prix wilde organiseren. Het stadsbestuur had namelijk ook plannen voor de locatie van het stratencircuit, Bicentennial Park en Key Biscane Boulevard,  en Sanchez zag daarin geen plaats voor de Grand Prix. De subsidie werd aangevraagd en verkregen en daarmee ging de bouw van start.

Laatste IMSA race in 1993

Homestead zou pas in 1996 gereed zijn en daarmee reed Indycar in 1995 nog op de straten van Miami. Nadat Homestead in gebruik werd genomen was het gedaan met racen in de straten van Miami.
Echt gedaan? Niet helemaal. In 2002 en 2003 kwam CART met de Champ Car series naar de straten van Miami. Het was een ander circuit en een andere organisatie. Het werd geen succes. Bovendien was de CART-organisatie op-sterven-na dood.
En in 2015 werd er op een deel van het originele straten circuit nog een Formule E wedstrijd gehouden. Homestead is inmiddels het terrein van NASCAR.

Nu komt dan de Formule 1 naar Miami. Ik ben benieuwd. Het is duidelijk dat er anders aangekeken wordt tegen het spenderen van publiek geld. In de jaren ’80 wilden subsidieverstrekkers altijd zeker zijn dat het geld op één-of-andere wijze terugverdiend werd. Tegenwoordig wordt, lijkt het, al gauw genoegen genomen met een rapport dat de regio er met zo-en-zoveel miljoenen beter van wordt. Waar dat geld dan terecht komt is nooit helemaal duidelijk. Niet in de publieke sector, hoewel daar tegenover geargumenteerd kan worden dat een goed lopende economie minder publiek geld nodig heeft. De op-orde-zijnde huishoudboekjes van de jaren ’80 lijken er in elk geval niet meer toe te doen.

Laatste Champ car race, 2003

Ralph Sanchez zal de Grand Prix helaas niet meer meemaken. Hij stierf in 2013 op 64-jarige leeftijd aan kanker. In de stad wordt hij geëerd, vanwege de Grand Prix, maar ook in het kader van andere activiteiten onder de noemer projectontwikkeling. Hij wilde Miami echt op de kaart zetten.

Een deel van Key Biscane Boulevard is naar hem genoemd, een ook de aanrijroute naar Homestead draagt zijn naam. Ik hoop dat tijdens het Grand prix weekeinde ook hier-en-daar de naam Ralph Sanchez wordt aangehaald. Het is tenslotte zijn verdienste dat de racerij in Miami op de kaart is gezet. En daar profiteert de Formule 1 dus ook van. Maar het historisch besef in het wereldje kennende zal het waarschijnlijk teveel gevraagd zijn.

Terug naar circuits

Jacco Den Hollander
Author: Jacco Den Hollander

Indyoot

Geef een antwoord