• Bericht reacties:0 Reacties
  • Laatste wijziging in bericht:10 februari 2022
  • Leestijd:5 minuten gelezen
  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Artikelen

Ferrari, Mercedes en Red Bull
Bij Mercedes en Red Bull zegt men (bij monde van Wolff en Marko) dat de Ferrari sneller is dan zijzelf.
Mercedes draaide de meeste ronden (610) maar laat zich nog niet in de kaarten kijken. Men gaat niet voor de snelle ronden, er worden veel long runs gemaakt en dat ogenschijnlijk zonder problemen. Hamilton gaf wel aan dat de wagen zich duidelijk anders gedraagt dan de wagen van vorig jaar.
Ferrari kende een prima eerste testweek en maakte bijna evenveel ronden (598) als Mercedes. De rijders zijn zeer te spreken over het gemak waarmee de wagen snel rond het circuit te sturen is, zowel in de longruns als met korte snelle stints.
Red Bull draaide van de grote drie de minste ronden (475) maar van echte problemen was geen sprake. Geruchten over vibraties worden tegengesproken. De eerste twee dagen reed men met een low downforce achtervleugel waardoor de achterkant wat weinig grip had. De Honda motor doet het goed en de Red Bull laat hoge topsnelheden zien. Max gaf aan dat de auto “op zich” wel goed voelt. “In Melbourne zien we waar iedereen staat”…

Williams
Laat ik ze nu maar noemen, dan hebben we het maar gehad.
Tsja, wat moet ik er van zeggen? Men miste twee en een halve testdag, het is op z’n zachtst gezegd een rommeltje bij het eens zo grote team. De wagen zelf wordt door de kenners omschreven als vrij behoudend en ‘basic’. Over de livery zullen we het maar beter niet hebben. Williams was in testweek 1 met slechts 88 ronden het langzaamste team, in hun snelste ronde 1,9 seconde langzamer dan Racing Point die de 1 na langzaamste was.

Racing Point
Naar men zegt zou de naam van het team nog kunnen wijzigen voordat we in Melbourne zijn.
Van alle teams die wel alle testdagen reden waren ze de langzaamste en reden ze de minste ronden (348). Het geldgebrek van vorig jaar heeft ongetwijfeld een negatieve invloed gehad op de ontwikkeling van de nieuwe wagen. Lance Stroll draaide in interviews steeds hetzelfde nietszeggende riedeltje af. Men lijkt de snelheid nog niet te hebben en had ook de nodige technische probleempjes.

Haas
Hetzelfde geldt voor Haas. Enkele (ontstekings)probleempjes en iets met het stoeltje van Magnussen. Bij sponsor Rich Energy hangt de vlag uit en viert men groot feest want men was sneller dan Red Bull. We gaan nog veel lol beleven aan onze bebaarde malloot dit seizoen…

Renault
Ze zitten er goed bij en ze reden de snelste rondetijd van allemaal in deze eerste testweek. Dat zegt nog niet veel natuurlijk maar men maakt (zoals ook wel verwacht werd) goede stappen voorwaarts.

McLaren
Bij McLaren zal het wel even wennen zijn dat hun wagen voor het eerst sinds 4 jaar weer vaker op de baan dan ernaast te vinden is. Geen noemenswaardige problemen en de tijden zien er ook niet verkeerd uit. Het middenveld lijkt dicht bij elkaar te zitten. Sainz en Norris lijken vooralsnog even snel.

Toro Rosso
Toro Rosso heeft dit seizoen een wagen die men (net als Haas) voor het grootst mogelijke deel heeft ‘ingekocht’. De wagen vertoont dan ook veel overeenkomsten met de Red Bull van vorig jaar, alleen heeft men net als Ferrari en Alfa Romeo een iets andere voorvleugel. Het ding gaat hard. Kvyat en Albon hebben respectievelijk de derde en de tweede tijd van de week gereden. Geen grote problemen. Bijkomend voordeel: Red Bull kan bij Toro Rosso bekijken hoe de andere benadering van het voorvleugelontwerp uitpakt. Slim!

Alfa Romeo
Ik bewaar het beste voor het laatst. Laten we niet vergeten dat dit team vorig jaar al een vrij innovatieve en snelle wagen had gebouwd, het duurde alleen enkele races voordat men de wagen goed ging begrijpen en ‘m zodoende steeds beter kon afstellen.
Ook dit jaar staat er weer een innovatieve wagen op de grid en met de fraaie livery heeft men niet alleen de naam Sauber achter zich gelaten maar ook de wat suffe uitstraling van de afgelopen jaren. De wagen zelf vertoont zoals verwacht veel overeenkomsten met de Ferrari van vorig jaar. De voorvleugel is echter behoorlijk anders dan die van de andere wagens, extremer dan de voorvleugels van Ferrari en Toro Rosso.
Ik denk dat Alfa Romeo wel eens de verrassing van het jaar kan worden. Vergeet niet dat men met Kimi een ervaren coureur in huis heeft die erg goed is in het afstellen en beter maken van een wagen.

Samengevat, op Williams na lijkt alles redelijk bij elkaar te zitten. In testweek 2 zullen ongetwijfeld nieuwe zaken op de wagens komen. Andere vleugels, andere bardge-boards en de échte slimmigheidjes zal men zo lang mogelijk voor de concurrentie verborgen willen houden.
Een testweek kan in sommige opzichten spannender en interessanter zijn dan een GP. Krijgt u al een beetje zin in het nieuwe seizoen?

Hoogkamer
Author: Hoogkamer

Love climbing 😉

Geef een reactie