• Bericht reacties:0 Reacties
  • Laatste wijziging in bericht:17 februari 2024
  • Leestijd:5 minuten gelezen
  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Artikelen

LENGTE CIRCUIT: 6,175 km
RONDERECORD: 1:30.734 L. Hamilton (2021)
POLE 2023: 1:28.265 Sergio Perez
SNELSTE RACERONDE 2023: 1:31.906 Max Verstappen
TOP 3 RACE 2023:  1 Perez  2 Verstappen  3 Alonso

Racen in Saudi Arabië, het blijft een beetje vreemd. Maar goed, we hebben het bij Bahrein, Abu Dhabi en Azerbeidzjan al eens gehad over racetradities of het gebrek daaraan. Dus wat kunnen we nog over Saudi Arabië zeggen? Mensenrechten of het gebrek daaraan? Geldt ook voor andere landen.

Ik snap dat bepaalde landen een stap wil maken in de vaart der volkeren en een Formule 1 race hoort daar natuurlijk helemaal bij. In die zin zie ik het voordeel wel voor Saudi Arabië. Maar ergens denk ik dat het land beter kan beginnen aan het opzetten van een democratie en het emanciperen van haar eigen bevolking. Daar doe je meer mee dan met een race. Want een succesvol land, met een succesvolle maatschappij en een succesvolle economie, dat doe vooral je met mensen, niet met geld, hoewel dat kan helpen, mits op de juiste manier ingezet.

Een paar jaar geleden zag ik een Arabische film op het Filmfestival van Rotterdam: The Perfect Candidate | IFFR Toen bleek er wel wat democratie te zijn in Saudi Arabië. Een vrouw ergert zich aan de modderige oprijlaan naar het ziekenhuis waar zij werkt. Een ziekenhuis waar ze regelmatig moet horen dat mannen niet door haar geholpen willen worden.

Prachtige film, emancipeert misschien wel meer dan een Saudi Grand prix

Omdat ze wil dat de oprijlaan geasfalteerd wordt stelt ze zich verkiesbaar op voor de gemeenteraad. Kansloos natuurlijk, want dat is het terrein voor mannen. Ze wil campagne voeren maar ze mag niet in de buurt van de mannen komen, en dat zijn natuurlijk diegenen die mogen stemmen.

Wint ze de verkiezingen? Bij lange-na-niet, maar de verkozen man laat wel als eerste actie de oprijlaan asfalteren. En de man die niet wilde dat hij door haar behandeld zou worden is aan het einde van de film wel dankbaar dat ze doorgezet heeft en ‘m het leven heeft gered.

Waarom ik op deze film kom terwijl ik wat wil zeggen over racen in Saudi Arabië? Nou ja, eigenlijk om te benadrukken wat ik eerder zei: een goede economie en een goede samenleving bereik je met mensen, en met doorzetters die niet bang zijn om tegen de stroom in te roeien.

Ik betwijfel of de Formule 1 daar zoveel aan bij kan dragen maar wie ben ik…?

Laten we het circuit maar eens bekijken. Het is een stratencircuit wat zo te zien speciaal gebouwd is voor de Formule 1. Huh? Tsja, daar lijkt het wel op want straten zouden volgens mij nooit zo aangelegd worden met een stedenbouwkundig doel. Dus eigenlijk is het gewoon een wegcircuit waar heel veel huizen omheen staan en waar de muren dichtbij zijn.

Tijdens het vechten zijn de tracklimits nooit ver weg

Voor een weg/stratencircuit waar de muren zo dichtbij zijn is de snelheid angstwekkend hoog. De muren kunnen gelden als massieve tracklimits. Helaas zijn er in de chicanes, die voorkomen dat het nog harder gaat, nog gaatjes overgelaten zodat er toch over tracklimits kan worden gezeurd.

Het is best wel een uitdagend circuit, een lange slang met diverse bochten onderbroken door twee hairpins. Zo’n baan waar als je in een bocht een fout maakt dat je gelijk voor een paar bochten de sjaak bent. Beetje vergelijkbaar met de Nürburgring Nordschleife.

Wat?! Is deze baan vergelijkbaar met een klassieker? Het moet niet gekker worden!

Maar ja, wie kan de Saudi’s verbieden om een klassieker te maken van hun race? Nou, zijzelf, want dit circuit zal er maar een paar jaar liggen omdat er bij Riaad een state-of-the-art circuit wordt aangelegd wat van alle gemakken is voorzien. Of dat net zo’n mooie baan wordt? We zullen het gaan zien!

Jacco Den Hollander
Author: Jacco Den Hollander

Indyoot

Geef een reactie