• Bericht reacties:1 reactie
  • Laatste wijziging in bericht:8 maart 2023
  • Leestijd:6 minuten gelezen
  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Artikelen

Ik snap niet waar al die lui het altijd over hebben met hun raceweek. Volgens mij wordt er namelijk altijd geracet in het weekEND en niet door-de-weeks. Door-de-weeks wordt er alleen maar getest en getraind, en dat laatste vaak alleen maar op de vrijdag.

Maar dat geheel terzijde, het was weer raceweekend! En niet het eerste van het jaar in tegenstelling tot wat wat de F1-only pers ons graag laat geloven, maar alweer het vierde weekend. Per slot van rekening hebben we de 24 uur van Daytona, de Daytona 500 en de California 500 al gehad. Om maar niet te spreken over de Rallye Monte Carlo en de Rally van Zweden.

24 uurs races niet spannend?

Goed goed, die laatste twee evenementen zijn geen races maar een verzameling tijdritten en ook de 24 uur van Daytona is geen race maar een uithoudingsproef, wel een uithoudingsproef waar werd gestreden op het scherpst van de snede.

Nu hoor ik vanaf de overkant van de Noordzee al een paar dagen een hoop gejank dat het helemaal geen raceweekend was en dat er dit jaar waarschijnlijk ook geen raceweekend meer zal zijn, in elk geval in de Formule 1. Mogelijk hebben deze lieden, die vaak een #44 of #teamLH in hun twitterberichtjes hebben, nog gelijk ook. Want het was een dominantie van 1 team in de stijl van Schumacher destijds bij Ferrari. Aan het einde van de race kleurde het podium bijna altijd Ferrari rood. Nu was dat Red Bull blauw (en een beetje rood).

Rallying is geen racing maar levert wel mooie plaatjes op

Alonso deed zijn best om er toch nog een prachtige race van te maken en hij slaagde daar ook in, al was het slechts voor de 3e plaats. Maar bij die #44 en #TeamLH staat Alonso er ook al beroerd op.

Aston Martin staat voorlopig als 2e team te boek. Ferrari komt snelheid tekort en ook de betrouwbaarheid is niet best gezien de uitvalbeurt van Leclerc. Mercedes is al in zo’n grafstemming dat ze in staat zijn om hun auto in de vuilnisbak te gooien. Wel vreemd dat ze daar nu pas achter komen. Vorig jaar was hun concept ook al niet best. Of dachten ze dat Red Bull stil zou blijven staan in hun ontwikkeling?

Volgens Russell kan Red Bull de kampioenschappen alvast ophalen. Eens kijken of hij net zo intelligent is als Ayrton Senna, die lang geleden, in 1992, op de vrijdag voor de eerste Grand Prix, die van Zuid-Afrika, al wist dat het kampioenschap verloren was. De Braziliaan bleek gelijk te hebben want hij was kansloos ten opzichte van het Williams-team. Dat hij er nog 3 overwinningen uit wist te halen was al een wonder. Als we Russell verder moeten geloven zal Red Bull er niet alleen met de titels vandoor gaan maar ook met alle, ja alle, dagprijzen….

Moeten we het nog over de rest van het veld hebben? Niet echt, die zullen zich helemaal achter de oren krabben.

De klagers van over de Noordzee kunnen zich dan misschien maar beter op andere raceseries gaan richten. Zondag startte ook Indycar weer een nieuw seizoen en de race was tot het laatste moment spannend, mede ook omdat een aantal coureurs nogal opzichtig in de fout gingen. De teams van Andretti en Penske waren de grote verliezers Ze zagen Ganassi de grote buit zagen binnenhalen. McLaren, hier wel snel, verloor de race omdat de motor van O Ward even een hikje gaf waar Ericsson handig gebruik van maakte.

Komend weekeinde start het Australische Toerwagenkampioenschap ook weer en ook dat is een potentieel alternatief voor als je de Formule 1 te saai vindt. Tenzij je een hekel hebt aan de Red Bull kleuren en een Nederlandse naam aan de top. Vorig jaar werd het kampioenschap namelijk gewonnen door Shane van Gisbergen in de Red Bull Holden Commodore en hij deed dat in Verstappen-achtige stijl aangezien van de 34 races er 21 gewonnen werden door de Nieuw Zeelander die voor zover ik weet geen woord Nederlands spreekt. Niet dat het saai was want zo’n beetje elke race was spannend, van Gisbergen wist gewoon de meeste duels in zijn voordeel te beslissen en toonde daar mee aan dat hij simpelweg de beste was en dat het niet per definitie een kwestie was van het hebben van de beste wagen.

Bekende kleuren op het bovenste treetje en ook een Nederlandse naam, maar Nederlands wordt er niet gesproken

En dan is er nog bijna elk weekeinde een NASCAR race die altijd spannend is. Want hoe dominant iemand kan zijn in de race, er is weinig voor nodig om het voordeel om te laten slaan in een groot nadeel. Afgelopen zondag won William Byron in Las Vegas nadat hij eigenlijk de hele middag de snelste was. Maar hij was bijna het haasje omdat Martin Truex tijdens de laatste gele vlag geen pitstop had gemaakt en daarmee de leiding nam. Bij het ingaan van de laatste ronde wist Byron alsnog de race naar zijn hand te zetten.

Er zijn dus voldoende alternatieven voor als je de Formule 1 van nu saai vindt. En het leuke is dan ook dat het vanaf nu tot begin december zo’n beetje elk weekend raceweekEND is.

Jacco Den Hollander
Author: Jacco Den Hollander

Indyoot

Geef een reactie

Dit bericht heeft één reactie