Wat een gedoe allemaal afgelopen zondag! Wat 5 seconden allemaal wel niet teweeg kunnen brengen. En dat niet alleen bij Vettel en consorten…

Social media ontplofte bijkans, uiteraard weer met de meest ongenuanceerde meningen van onze toetsenbordtijgers. Ik zal maar niet in detail treden van wat voor verwensingen er aan het adres van Hamilton kwamen, want daar zakt je de moed van in de schoenen. Een bloemlezing dan maar: “opknopen aan de hoogste boom”, “zo kan ik ook 5 wereldtitels halen”, “Ze zijn gewoon tegen Ferrari bij de FIA”. Bij die laatste kreeg ik trouwens spontaan last van lachstuipen….

Maar ook onze zogenaamde kenners bij Ziggo hadden natuurlijk weer van alles te zeggen: Emanuelle Pirro moest inrukken als chief steward omdat hij al heel lang  geen race meer had gereden. Je zou het als 5-voudig Le Mans winnaar maar te horen krijgen van lieden die zelf óf nooit, óf al heel veel langer geen race van betekenis meer hebben gereden…

De rede was ver te zoeken in het hele debat. Gelukkig was daar de maandag met de podcasts van de NOS en van RTL Grand Prix waar een beetje op beschaafde wijze kon worden nagepraat.

Hoe was de stemming daar? Toch ook van: onzinnige penalty die de ziel uit de wedstrijd haalde, met een vleugje van “ze moeten wel”. Zo zou ik de gezamenlijke meningen van de heren Lammers, van der Grint en Kalff het beste kunnen samenvatten. Met name Allard Kalff zat op de mening van, ze moeten wel, ook al is het een stomme regel. Hij had er zondagavond nog een tijdje met Pirro, die hij ongetwijfeld kent van de vele uren die hij op Le Mans heeft doorgebracht, over gesproken. Pirro is iemand die een lange carrière heeft gehad waarin hij in veel verschillende klasses heeft gereden en zich sindsdien dienstbaar heeft gemaakt op het gebied van organisatie en jurering.

Grappig trouwens dat er geschreeuwd werd om het niet toepassen van de regel van het niet-veilig terugkeren op de baan na een uitstapje. De FIA werd jarenlang beticht van het niet-consequent toepassen van z’n eigen regels, niet alleen door Jan Publiek maar zeker en vooral door rijders en teams. Het antwoord was een stapel strikte regels en richtlijnen met daaraan strikte consequenties en straffen. Dus eigenlijk heeft Vettel zijn eigen meltdown aan zichzelf te danken. En ik weet zeker dat als er vanaf nu op een lossere manier, wat dat dan ook is, wordt omgegaan met de regels we over 2 maanden dan weer de scheldpartijen krijgen dat er niet consequent wordt opgetreden…

Overigens had Vettel zijn hele ellende ook kunnen voorkomen door op de baan te blijven maar dat terzijde….

Via Emanuelle Pirro is het natuurlijk een klein bruggetje naar het tweede hoofdgerecht van het jaar. De Indy 500 smaakte al naar meer, de 24 uur van Le Mans zal helemaal een feest worden. Ook al staat de winnaar volgens de vele ‘kenners’ al vast. Toyota zal inderdaad de grootste kans hebben maar de LMP1 privateers zijn dit jaar sterker dan verleden jaar. Op het moment van schrijven is de nummer 7 Toyoto het snelste maar worden de 2e en 3e plaatsen ingenomen door SMP en Rebellion. De nummer 8 Toyota, met Alonso, is slechts 4e. Op zich verrassend maar er is nog een 2e en 3e kwalificatieronde. En dan is er nog de hele lange race.

Een race die trouwens geen race is maar een uithoudingsrit. Aan het eind gaat het erom wie de grootste afstand heeft afgelegd in 24 uur. In 1966 kwam vooral Ken Miles daarmee bedrogen uit omdat hij dacht dat hij gewonnen had. Maar de bijna gelijktijdig over de streep gekomen Ford van Amon en McLaren stond bij de start verder naar achteren en had dus meer meters gemaakt…..

Een uithoudingsrit dus, met daarin ook op het oog rare penalties. Er moet netjes worden gereden dus Vettel zal waarschijnlijk wel met 24 penalties over de streep komen. Riemen mogen pas los als de wagen stilstaat. Als je wordt gesnapt op riemen losmaken tijdens het uitrollen heb je een strafminuut te pakken. Dergelijke straffen staan ook op met wheelspin wegrijden of het niet volgen van aanwijzingen van marshalls. En als je met pech bent stilgevallen mag je wel je wagen repareren, zonder hulp van buitenaf, maar als je dan meer dan 10 meter weg bent bij je wagen ben je gediskwalificeerd. En zo zijn er heel wat regels die in de racerij wat gefronste wenkbrauwen opleveren….

een echte unsafe re-entry

Overigens was er gisteren ook een unsafe re-entry te melden. Roberto Gonzales was gespind en vervolgde zijn weg, maar had daarbij de nummer 7 van Toyota over het hoofd gezien. De twee wagens kwamen daarbij in botsing wat de monteurs een hoop werk opleverde. Of Gonzales een penalty heeft gekregen weet ik niet. Dat Pastor Maldonado ook op de wagen van Gonzales staat ingeschreven zal wel volkomen toeval zijn geweest….

Similar Posts:

Geef een reactie