Het is weer tijd voor Monza en gezien het verloop van de race op Spa zou je weer veel Ferrari vooraan kunnen verwachten, tenzij het gaat regenen natuurlijk. Dan komt het zilver erbij en waarschijnlijk ook, wat later in de race, het donkerblauw.

Maar ook met droog weer is het nog niet een 1-2tje dat het een Ferrari 1-2tje wordt. Op Spa kwam Lewis in de eindfase met rasse schreden dichterbij, zo dichtbij dat je kan denken dat de overwinning van Leclerc uiteindelijk de verdienste was van Vettel die op ruime afstand Hamilton net die cruciale seconden deed verliezen door ‘m fair-’n-square op te houden.

Het een-en-ander had te maken met de bandenslijtage. De Ferrari was duidelijk minder zuinig met de banden dan de Mercedes (of Hamilton want dat is nog steeds de zuinigste rijder als het om banden gaat). En Monza schijnt nog een grotere bandenvreter dan Spa te zijn.

Banden wellicht beslissend?

Dus toch maar zilver vooraan, ongeacht de weersomstandigheden? Nu zou ik nooit Hamilton bij voorbaat wegstrepen maar het kan ook zijn natuurlijk dat er op Spa bandencompounds werden gebruikt die de Mercedes beter liggen dan de Ferrari. Wellicht worden de kaarten op Monza anders geschud. Maar toch, ik hou Hamilton en banden in mijn achterhoofd.

Verder zie ik geen verrassingen dit weekend, of het zou McLaren moeten zijn. Vanochtend behaalden ze een 2e en een 3e plaats in de eerste vrije training. OK, het was nat en het is vrije training maar de laatste keer dat McLaren zo goed stond in een uitslag was volgens mij in 2012. Wie reed er toen ook alweer voor dat team?

Ik bedenk me nu dat ik even op de stoel zit van de quizcoach dus ik ga maar snel weer m’n mond houden over Monza.

Waar ik lekker niet mijn mond over ga houden is over Johnson. Want ja, dit weekend is het erop-of-eronder. Het zal nu moeten gebeuren want anders kan hij het verder wel vergeten.

Ik hoor uit de bezemkast van het kantoortje van F1-quiz.nl dat we het niet over politiek zouden hebben. Ik kan u verzekeren: dat doen we ook niet. Ik heb het namelijk over Jimmie, de veel snellere naamgenoot van de Downing Street bewoner.

Zolang NASCAR al het laatste deel van het seizoen afsluit met de Play Offs, voor de beste 16 rijders van het seizoen, heeft Jimmie Johnson deel uitgemaakt van deze finale. Een finale die hij ook al 7 keer heeft gewonnen waarmee hij samen met legendes als Richard Petty en Dale Earnhardt op eenzame hoogte staat. Johnson zou dus recordwinnaar kunnen worden maar dan moet hij zich eerst voor de playoffs kwalificeren.

Jimmie Johnson (r), zal hij toch weer kwalificeren voor de playoffs?

En daarvoor heeft hij nog maar 1 kans. Er zijn al 14 playoff tickets vergeven en Johnson moet of zondag de race op Indianapolis winnen of zorgen dat hij in het klassement bij de beste 16 komt te staan. Momenteel staat hij 18e, 18 punten achter Ryan Newman en Daniel Suarez en 26 punten achter Clint Bowyer. Die vier zijn de enigen die op punten nog een plekje kunnen veroveren. De rest van het veld achter Johnson moet winnen, op punten staan ze al te ver achter.

En Johnson kan ook maar beter winnen, want dat rekent makkelijker. En laat Indy nou net de baan zijn waar hij in het verleden al viermaal heeft kunnen vieren dus wie weet. Maar daarnaast: de laatste overwinning voor de nummer 48 is alweer van ruim 2 jaar geleden…

Altijd als de playoffs aanbreken raak ik weer geïnteresseerd in NASCAR. Wat dat betreft doen ze wat goed daar in Daytona. Het format is dan ook niet zo moeilijk: er doen 16 coureurs aan mee. Om mee te doen hoef je alleen maar een race te winnen. Zijn er geen 16 verschillende race winnaars, dan wordt het veld aangevuld met de winstloze coureurs die het hoogst staan in het klassement.

Als het veld van 16 vaststaat gaan we de ronde van 16 in, 16 rijders die nog kans maken op de Monster Cup. De andere rijders gaan beslissen wie er 17e wordt, een strijd die niemand interesseert. Ze kunnen nog wel meedoen om de dagwinst.

Na 3 races in de playoffs vliegen er 4 rijders uit. Om door te gaan moet je weer winnen of hoog staan in de stand. Vervolgens zijn er 3 races met 12 kanshebbers, waarna er weer 4 uitvliegen, vervolgens hebben we 3 races met 8 kanshebbers waarna we er nog 4 overhouden. En met die 4 wordt de finale uitgevochten in Miami in november…

Dus dat is een soort knockout systeem à la Champions League. Toen NASCAR er mee begon was ik sceptisch maar inmiddels ben ik er aan gewend en vind ik het ook nog leuk. Misschien ga ik de halo dus ook nog wel leuk vinden.

Eerst dus maar de race op Indy. Wellicht haalt Johnson het nog en stoot hij dan zelfs door tot de finale. Wellicht woont er in Downing Street dan iemand anders….

Similar Posts:

Geef een reactie