Silly season is alweer een tijdje gaande en er worden in deze periode de wildste geruchten op je afgevuurd, Max naar Mercedes, Max naar Ferrari of Max blijft. Ze worden voor zoete koek aangenomen en niemand vraagt zich af waarom in hemelsnaam, waarom zou hij? Wij van de F1-Quiz gaan daarom deze vraag voor u stellen. Waarom zou Max naar Ferrari gaan, en nog wat geruchten nader bekeken.

.

Hamilton naar Ferrari.

Waarom zou Hamilton naar Ferrari willen gaan?
Het is een iconisch merk en een wereldtitel met dat team binnenhalen zou hem een mythische status geven. Hamilton zou dan met drie verschillende constructeurs kampioen worden, Fangio lukte het met 4 verschillende teams maar verder is er niemand met drie verschillende teams wereldkampioen geworden. Hamilton is wel gevoelig voor dat soort cijfertjes.
Hij is ook wel gevoelig voor zijn bankcijfertjes, bij Ferrari gaat hij ongetwijfeld een nog groter godsvermogen verdienen.
En zo slecht is de wagen niet, Ferrari heef stappen gemaakt en kan Mercedes uitdagen. Bovendien als hij bij Mercedes weggaat kan waarschijnlijk enkel Max aan zijn niveau komen, met andere coureurs zal Mercedes serieus minder sterk zijn.
Waarom gaat Hamilton niet naar Ferrari?
De wagen mag dan sterk zijn, tactisch is het bij de Scuderia te vaak een puinhoop. De Italiaanse ziekte slaat te vaak toe bij het team, chaos en rare beslissingen.
Bij Mercedes heeft Hamilton heel veel vrijheid, er is voor hem een omgeving gecreëerd waar Lewis zich zen bij voelt. Hamilton is gebaat bij een rustige omgeving en wil bijgestaan worden door mensen die hem kunnen kalmeren als het op de baan tegen zit. Ik betwijfel of men bij Ferrari deze Hamilton hub kan creëren en of het team hem dezelfde vrijheid naast de baan kan bieden.
En bij Mercedes heeft de Brit simpelweg de meeste kans op wereldtitels.

.

Bottas weg bij Mercedes.

Waarom Toto het contract van Bottas niet verlengt.
Vijf overwinningen in 55 GP’s bij het beste team van de grid is uiterst mager. Valtteri is een goede coureur maar geen wereldtop, mocht Hamilton wegvallen dan is Bottas niet in staat om de Brit op te volgen. Max, Vettel en Leclerc finishen regelmatig boven de Fin.
Het team heeft met Ocon en Russell twee potentiele opvolgers van Hamilton in huis. Hamilton zal waarschijnlijk nog een jaar of drie op topniveau blijven racen en dan is het nu wel ideaal om zijn opvolger klaar te stomen.
Waarom Toto nog een jaartje vasthoudt aan Bottas.
Bottas is de ideale wingman. Geen problemen in de tent zoals het bij Rosberg was en 5 overwinningen mogen dan wat mager zijn maar daar staan wel 10 keer polepositie, 30 maal podium tegenover en 15 maal een Mercedes 1-2 sinds Bottas in 2017 bij het team instapte. Toch geen verkeerde cijfers die nogmaals benadrukken dat de Fin een ideale tweede rijder is.
Russell en Ocon zijn de beoogde opvolgers van Bottas, Russell is nog niet klaar voor het grote werk en kan beter bij Racing Point verder rijpen en Ocon zal dit seizoen nog elders instappen. Nog een jaartje Bottas om vervolgens in 2021 plaats te maken voor Russell is een heel aannemelijk scenario.

.

Ocon

Waarom Ocon naar Renault gaat.
Een Frans toptalent bij een Frans team. Abiteboul zal alles op alles zetten om Ocon binnen te halen. Toto Wolff heeft al aangegeven dat hij Ocon niet koste wat het kost aan zijn contract zal houden, met andere woorden hij heeft een vrijbrief om met andere teams te praten. Renault en Ocon hebben al een verleden dus de overgang naar het Franse team zal naadloos zijn. Bovendien heeft het Franse team ambities en de middelen, in de McLaren nadert de Renault motor de traditionele top drie. Ocon/Ricciardo is een duo dat het Franse team nog meer naar voren kan brengen.
Waarom Ocon naar Haas gaat.
Bij Haas kan Ocon meteen instappen en kan hij het seizoen met Magnussen afmaken. Aan het einde van het seizoen kan hij zijn opties heroverwegen en ervoor kiezen om alsnog naar Renault te gaan, terug naar Mercedes of bij Haas blijven. Voordeel van een half seizoen Haas is dat hij ritme opdoet en zichzelf in de etalage kan zetten.
Waarom Ocon bij Mercedes blijft.
Haas wil alleen met Ocon in zee voor een langere periode, Esteban wil een half jaar contract met optie. Ze komen er niet uit.
Ocon twijfelt te lang met Renault en rekent op een vertrek van Bottas bij Mercedes. Hij is de beoogde opvolger dus hij blijft het Duitse team trouw.

.

Ferrari en Vettel

Waarom Vettel stopt.
Hij heeft er geen zin meer in. Uit alles blijkt dat de jus bij Vettel er wel een beetje uit is. Hij maakt fouten en heeft al vaker aangegeven dat hij het racen niet meer leuk vindt. Vettel is een gezinsman, is onlangs met zijn jeugdliefde getrouwd en zijn kinderen hebben nu de leeftijd dat ze naar papa vragen. En dan die eeuwige druk en kritiek van de pers en dan is er nog Leclerc die hem bij vlagen voorbijstreeft. Hij heeft ook al niet meer de onvoorwaardelijke steun bij het team. Nee, Vettel stopt.
Waarom Vettel gewoon bij Ferrari blijft.
Hij heeft een contract tot einde 2020. Nu zegt men dat contracten weinig voorstellen in de Formule 1 en bij Ferrari helemaal maar voordat Ferrari hem de deur wijst zal men toch een opvolger moeten vinden. Nu wil de traditie dat bij Ferrari altijd een wereldkampioen moet rijden maar de enige beschikbare, Hamilton, die heeft bedankt. Alonso wil wel maar daar trapt de Scuderia niet nog een keer in en Raikkonen is te oud.
Sebastiaan heeft geen probleem met een mentor-rol voor Leclerc en heeft stiekem ook wel lol aan de gevechten op de baan met Max. Hij komt met het team overeen dat hij in 2020 in dienst van Leclerc zal rijden en dat hij daarna afscheid van de Formule 1 neemt.
Waarom Vettel naar Red Bull gaat.
Is het niet Hamilton dan is het wellicht Ricciardo die zijn plaats gaat innemen. Sebastiaan is zich al aan het indekken en is al veelvuldig gespot in het motorhome van het Oostenrijks team. Ook Red Bull is zich aan het indekken tegen een eventueel vertrek van Max of ze willen naast Max een rijder hebben die Max wat meer opjaagt. In het geval dat Max vertrekt is Vettel geen verkeerde keuze voor de rode stieren, Vettel en Red Bull hebben een zeer succesvol verleden en voor de Duitser zal een terugkeer als een warm bad voelen. Red Bull kan de condities creëren waarin Vettel optimaal kan presteren zowel in de rol van kopman als aanjager voor Max.

.

En wat gaat Max doen?

Waarom Max naar Mercedes gaat.
Hamilton maakt de move naar Ferrari en Mercedes beseft dat enkel Max in de voetsporen van de Brit kan treden. Na een jarenlange paringsdans waarin de partijen nadrukkelijk met elkaar aan het flirten waren moet het dan volgend seizoen ook maar gebeuren. Het is onontkoombaar.
Max heeft geen vertrouwen in de voortgang van de Honda motor. Er zijn flinke stappen gezet maar die laatste paar procentjes gaan hem niet worden. Wil Max nog jongste wereldkampioen ooit worden dan moet het in 2020 gebeuren en bij het team uit Stuttgart maakt hij de meeste kans. In de Red Bull kan hij Leclerc waarschijnlijk niet stoppen in 2020.
Waarom Max naar Ferrari gaat.
Geen idee. Ze hebben hem in Amerika tijdens de Florida Winter Series tot op het bot vernederd, hij en Leclerc kunnen niet echt door 1 deur en Max heeft het niet zo op Italiaans eten. Max en Ferrari is voorlopig geen goede combinatie.
Waarom Max bij Red Bull blijft.
Het team is volledig rond Max opgebouwd, Gasly rijdt in dienst van Max en mag hopen dat hij eerste rijder wordt zodra Max het team verlaat. De overwinning van Max in Oostenrijk heeft bij Honda de geldkraan nog verder doen open draaien. Een eventuele overwinning in Japan betekent dat de middelen onbegrensd zijn. In 2020 is de Honda de sterkste motor van het veld en heeft Newey weer een ouderwets goede wagen gebouwd. Max zou gek zijn om juist nu het team te verlaten.

Waarom Marko met Gasly verder gaat
De jonge Fransman had een moeilijke start bij het team maar lijkt de weg naar boven hervonden te hebben. Het tweede deel van het seizoen laat een Gasly zien die Max op de baan rugdekking kan geven en directe concurrenten van Max punten kan afsnoepen.
Marko heeft geen alternatief voor Gasly. Vettel wil geen tweede viool spelen, Ocon en Max is geen optie en Kvyat laat in de simulator ook niet zien dat hij beter is dan Gasly. Gasly ontwikkelt zich tot de Bottas van Red Bull en Marko vindt dat wel prima zo. Max ook.
Waarom Marko van Gasly af wil.
Het verschil met Max blijft te groot en Helmut ziet liever een rijder die dichter op Max zit, die hem wat meer kan opjagen. Vettel is zo’n rijder en heeft aangegeven wel wat in die rol te zien.
Gasly krijgt een aanbieding van Renault die hun deal met Ocon ziet afketsen. Renault wil graag een Franse rijder en Abiteboul hoopt met deze zet Red Bull wederom een hak te zetten.
Uit de talentenpool van Red Bull komt toch nog onverwacht een groot talent bovendrijven of men kan niet om Patricio O’Ward heen.
Honda ziet graag Matsushita in de Toro Rosso en heeft daar heel veel geld voor over, Albon die in de rest van het seizoen Kvyat voorbij streeft promoveert daardoor naar Red Bull

Waarom Ricciardo naar Ferrari gaat
Prestige en geld, heel veel geld. En omdat de kans kampioen te worden bij Ferrari net iets groter is dan bij Renault.
Waarom Ricciardo bij Renault blijft.
Omdat hij geen aanbieding van een ander team krijgt? En ook omdat hij zich voor langere tijd aan het team gebonden heeft en dat hij meerdere malen heeft verklaard dat het een lange termijn project is. Nu het team verlaten zou zijn imago van betrouwbaar mannetje aanzienlijke schade toebrengen. En Daniel wil vooral sympathiek gevonden worden.

.

De andere geruchten

Grosjean moet weg bij Haas.
Lijkt mij wel duidelijk
Perez gaat naar Haas.
Racing Point zal na dit seizoen niet verder gaan met de Mexicaan, hij laat het zoontje van de baas niet goed uitzien. Met Latifi erbij wordt het niet alleen een All Canadian Team maar dan ziet Lance er ook weer wat beter uit.
Haas en Perez is een match made in Heaven want de Zuid-Amerikaanse markt is een interessante voor het team en na het echec met Rich Fantasy kan men wel weer een serieuze sponsor gebruiken.
Perez gaat niet naar Haas.
Waar moet hij dan naar toe? Of denkt u echt dat Racing Point met hem verder gaat?

Russell naar Racing Point.
Hij moet een stapje hoger doen en Racing Point is een aardig opstapje richting Mercedes, het team krijgt dan flinke korting op de motor.
Russell niet naar Racing Point.
Ze hebben Latifi al aangetrokken en die korting op de motoren kan ze gestolen worden. Bovendien is Russell te goed, ziet het zoontje er weer slecht uit.

Jamie Chadwick naar Williams
Ze is al derde rijder en Kubica zal volgend seizoen toch echt de eer aan zichzelf houden en stoppen. Williams rijdt ook volgend seizoen achteraan dus dan kun je het beste ervoor zorgen dat je zoveel mogelijk publiciteit trekt. Met een vrouw achter het stuur trek je gegarandeerd voldoende aandacht. Komen de sponsors ook wat meer in beeld.
Jamie Chadwick niet naar Williams
Een vrouw achter het stuur? Serieus?

Raikkonen terug naar Ferrari!
Als ze een goede wingman zoeken, Kimi boeit het verder niet als ze maar betalen. En hij mag dan wel oud zijn, zelfs bij Sauber laat Kimi leuke dingen zien. Dus waarom niet als Vettel vertrekt en ze zoeken een goede wingman voor Leclerc. Bwoah.
Raikkonen terug naar Ferrari?
Hahahahahaha. Echt niet.

Similar Posts:

Geef een reactie