Het stukje dat niemand zal lezen.

Onze huiscartoonist had voorafgaand aan de Oostenrijkse GP een aardige cartoon gemaakt. De pers had lucht gekregen van de clausule van Max bij Red Bull: blijkbaar kan Max vervroegd vertrekken bij het team mocht hij dit jaar geen overwinning halen.

De cartoon was briljant in zijn eenvoud, Hamilton en Vettel gooien het op een akkoordje om Max te laten winnen. De achterliggende gedachte is dat ze hiermee voor Max een eventuele overgang naar Ferrari of Mercedes verhinderden en zo hun positie veiligstellen. De cartoon verscheen behalve op onze site ook op twitter waar deze maar liefst 9000 keer werd bekeken maar van Gameren de internet kruimeldief van Ziggo was deze waarschijnlijk ontgaan. Of hij begreep hem niet en dacht dat de cartoon te hoog gegrepen was voor zijn doelgroep. En zo ging deze cartoon redelijk anoniem voorbij. Maar wat als ik u nu vertel dat deze cartoon ontstaan is nadat wij Hamilton en Vettel deze afspraak hoorden maken? Wij stonden onder een openstaand raampje heimelijk een sigaret te roken toen we overhoorden hoe Lewis en Seb de clausule van Max bespraken en welk effect het zou hebben op hun positie bij hun respectievelijke teams en hoe dit hun kansen op een volgend kampioenschap geheel tot nul zou reduceren mocht Max zich tot rood of zilver bekeren. Waarop de beide kampioenen tot de conclusie komen dat ze dit moeten verhinderen en de beste manier is om Max de race te laten winnen. Op deze manier kan hij de clausule niet lichten.

Kut. Fucking Hell. We kijken elkaar aan en begrijpen dat we hier dynamiet in handen hebben maar beseffen meteen dat niemand ons serieus zal nemen omdat wij slechts een kleine dertig bezoekers trekken op onze site. Nee willen wij een race to race accreditatie krijgen zoals ons grote voorbeeld 365 dan kunnen wij dit niet naar buiten brengen en als wij dit gaan publiceren dan wordt het een ban uit de paddock voor minimaal 365 dagen. Omdat we dit niet helemaal kunnen laten liggen besluiten wij er een cartoon van te maken. 

De volgende dag zien wij Hamilton als een oud vrouwtje achter een rollator vlak voor een aanstormende Kimi de weg oversteken. De manoeuvre van Hamilton komt zo klungelig over dat wij ons afvragen of hij het er niet te dik oplegt. Natuurlijk krijgt de Brit hiervoor een gridstraf. We zijn wel nieuwsgierig hoe Vettel zijn deel van de overeenkomst gaat oplossen. Tijdens de tweede kwalificatie sessie vertrekt de Ferrari op de rode banden terwijl Red Bull en Mercedes voor de hardere gele band kiest. In de paddock worden wenkbrauwen opgetrokken en de modellen nog eens goed nagekeken. Niemand begrijpt een sikkepit van de Italiaanse tactiek. Nadat de wenkbrauwen weer gezakt zijn haalt men de schouders op, ach ja Italianen, ze kunnen niet van je winnen en zo kun je ook niet van ze verliezen. 

Wij weten beter maar vragen ons ook af of dit voldoende is? Wat als de afwijkende tactiek onverhoopt mocht werken en de zachte banden lang genoeg meegaan. Het antwoord volgt al aan het begin van de laatste kwalificatie sessie; Vettel doet gewoon niet mee en zal daardoor zeker vanaf P10 van start gaan. Door de straf van Hamilton start Max nu naast Leclerc vanaf de eerste startrij. Een lichte siddering gaat door de paddock, de jongste frontrow ooit met de twee grootste talenten die het huidige racen te bieden heeft. Twee talenten met een verleden, ze zijn elkaar vaker op de kartbaan tegengekomen en vaak heeft het geknetterd. Zouden we dan eindelijk een echte race krijgen? 

Als zondagmiddag de lichten doven zakt iedereen de moed weer in de schoenen. Max maakt een poepstart en rijdt na de eerste doorkomst achter Vettel op de zevende plaats, Hamilton ligt al derde. Zou Max van het pact van Seb en Lewis gehoord hebben? Wil hij een breuk met Red Bull forceren door deze opgelegde kans op een zege te laten schieten? En wat gaan de twee samenzweerders hiertegen ondernemen. 

Vettel duikt als eerste binnen en zijn pitstop is een kleine drama, de banden staan niet klaar en de Ferrari verliest kostbare seconden. Communicatieproblemen, zou Vettel niet tijdig geroepen hebben dat hij binnen kwam? Hamilton komt ook zijn belofte wederom na, hij rijdt zijn voorvleugel stuk en moet deze laten vervangen, ook de Mercedes verliest kostbare tijd. Hamilton komt achter Max terecht en zet de wagen op cruise control. Hij vindt het wel prima zo en en bemoeit zich verder niet meer met de race.

Halverwege de race wisselt Max van rubber en komt hij een vijftal seconden achter Vettel in vierde positie de baan op. En dan komt de Red Bull ineens tot leven, Max rijdt de een na de andere snelste ronde en hengelt langzaam Vettel binnen.

Op de muur bij Red Bull beseft Horner dat hier een podium binnen handbereik is en hij vraagt aan Honda baas Tanabe of de motor niet verder opengedraaid kan worden. De technies directeur van Honda geeft echter aan dat dit onmogelijk is, men wil geen risico nemen. Horner en Newey kijken elkaar daarop kort aan en grijpen Tanabe onder de armen, tillen hem zo op en brengen hem naar het Holzhaus het nieuwe onderkomen van Red Bull en sluiten hem op in een kast. Eenmaal terug aan de muur geeft Horner aan Max door dat hij de engine in standje Spinal Tap mag zetten; maximaal vermogen plus 1.

Vanaf dat moment wordt er geschiedenis geschreven. Max passeert Vettel en heeft daarna 6 rondjes nodig om het gat naar Bottas dicht te rijden die hij vervolgens achteloos voorbijvliegt. De oranje uitgedoste fans op de tribune worden knettergek, wat gebeurt hier allemaal? Ineens dringt het besef door dat Max hier wel eens kon gaan winnen. Max zal per ronde een halve seconde goed moeten maken wil hij Leclerc bijhalen. Het lijkt een brug te ver. Max haalt echter geen halve seconde per ronde van de achterstand af maar hapt er gelijk een volle seconde van af. Zelfs Vettel die naar vers snel rubber heeft gewisseld kan de tijden die Max op de harde banden laat noteren niet counteren. En dat terwijl de harde banden normaal een seconde langzamer zijn dan de zachte, en die van Max zijn dan ook nog eens twintig ronden ouder. Het kan gewoon niet wat Max presteert en toch doet hij het. Zo ziet history in the making dus uit.

Er ontstaat een kort maar hevig gevecht tussen de twee toekomstige kampioenen. Leclerc ziet in dat hij kansloos is tegen deze ontketende Max en wellicht dat hij daarom besluit een penalty uit te lokken. Hij laat een gat vallen voor Max die daar gretig induikt. Leclerc loopt buitenom mee met Max die zijn lijn houdt. Leclerc knijpt iets naar binnen en maakt de touché, de Ferrari schiet daardoor buiten de baan. Leclerc schreeuwt het uit en roept om een straf. En natuurlijk dat de stewards hiernaar gaan kijken, het is een pavlov reactie geworden.

Maar ondertussen is het veel meer geworden dan een streek van twee heren. De formule 1 die een week geleden morsdood verklaard werd kwam op een bloedhete middag in Spielberg weer tot leven. En nu lag de toekomst in handen van drie stewards die enkel het dikke boek met de vele regeltjes hoeven open te slaan om een stok te vinden om Max mee te slaan. Het verdict van de stewards zou een veel grotere reikwijdte hebben dan slechts de bergen rond Spielberg. Een veroordeling zou een mes in de rug van het echte racen betekenen, vrijspraak zou een overwinning van het echte racen zijn. Bij een penalty zouden nog meer fans de F1 de rug toekeren, instortende kijkcijfers, sponsors die afhaken. De toekomst een woestijn zonder een enkel groen sprietje.

De camera’s van Netflix die normaal overal onbeperkt toegang krijgen mochten niet bij de stewards aanwezig zijn. Wie er wel waren? Wij, wij stonden weer onder een openstaand raampje te roken.

Wij hoorden hoe Chase Carey de stewards vooral op het hart drukte om zich niets aan te trekken van een eventuele doodsteek die ze de F1 zouden toebrengen als ze Max voor de actie gaan bestraffen. Niet denken aan de miljoenen die met een enkele pennestreek zouden verdampen. Miljoenen dollars en miljoenen tv-kijkers wereldwijd. Ook dat ze na die beslissing zonder baan zitten moet hun niet belemmeren om tot een faire uitspraak te komen. Dieter Mateschitz was wat minder diplomatiek. Hij maakte de stewards duidelijk dat mochten ze hier een tijdstraf voor geven hij zijn twee teams na 2020 zou terugtrekken. Verder wees hij de stewards er fijntjes op dat Honda deze week ging beslissen of ze doorgaan met hun investeringen in de F1. Hij wenste ze nog veel wijsheid toe. En ondertussen zagen de stewards 20.000 doorgedraaide Nederlandse fans aan hun venster voorbijtrekken. Mateschitz wilde de stewards nog een oranje petje geven die de heren gretig in ontvangst namen maar bedacht zich op het laatste moment omdat het zo op omkoping kon lijken. Onder de wanhopige blikken van de stewards nam hij de petjes dan ook weer mee.

Vervolgens kwamen Max en Leclerc binnen. Leclerc begon aan zijn theatrale uiteenzetting over het grote onrecht wat hem is aangedaan. Max was kort, ze konden wat hem betreft het dak op, ze hebben de beelden en de data en als dat niet voldoende is dan moeten ze maar een ander vak uitzoeken. Bij het voetballen roept de VAR ook niet de spits en de laatste man bij zich om hun kant van het verhaal te horen. Eentje zal altijd liegen. Data liegen niet en beelden ook niet. En besloot Max, ik lieg ook niet. Als ik hier een tijdstraf voor krijg ga ik in Amerika rijden daar zijn ze niet zo kleinzielig. Toen Max de deur uitliep werd hij even aangehouden door een van de stewards, of hij een petje of een oranje shirt voor hem had. Niet voor hem maar voor zijn kinderen natuurlijk. Max keek hem enkel vernietigend aan.

De afloop is bekend. De Formule 1 is gered en iedereen heeft het over de opwindende nieuwe generatie en over de afwisseling van de wacht. Vergeten zijn de acht voorgaande dodelijk saaie GP’s, vergeten is de hegemonie van Mercedes. Tot Silverstone waar de Duitsers ons weer met beide beentjes op de grond zullen zetten.

Similar Posts:

Deze post heeft een reactie

  1. Goed stuk, vooral dat openstaande raampje en die laatste zin. Een zwaluw maakt nog geen zomer 🙁

Geef een reactie