• Bericht reacties:0 Reacties
  • Laatste wijziging in bericht:17 maart 2023
  • Leestijd:8 minuten gelezen
  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Artikelen

Ja, beste mensen. Het is komend weekeinde raceweekend dus er kan weer volop gekeken worden. Uiteraard spreekt iedereen schande over de Saudi Grand Prix maar zal er niemand z’n TV ervoor op standby laten staan. Daarvoor zijn de belangen gewoon veel te groot en is het solidariteitsgevoel te klein.

Het wordt een lang weekend, je zou bijna van raceweek spreken, want er staat nog veel meer op het programma dan alleen maar de Formule 1.

De tijden dit weekend:

1000 mijl van Sebring: Vrijdag 17 maart 16:30 – 1:30 Eurosport 1
12 uur van Sebring: Zaterdag 18 maart 15:00 – 3:00 Ziggo Sport Racing of op www.imsa.com/tv met commentaar van Radio Le Mans
Formule 1: Zondag 19 maart 18:00 – 20.00 F1TV, Viaplay
Atlanta 500: Zondag 19 maart 20:00 – 0.00 Ziggo Sport Racing

Voorbeschouwing van de F1 in Saudi Arabië
Max Verstappen wint, daarachter zijn de vraagtekens: wordt Perez 2e? Verslaat Alonso weer Mercedes? Is Ferrari net zo waardeloos als in Bahrein? De rest telt sowieso niet mee. Klein vraagje nog: weet de Vries in de buurt van de punten te komen?
Einde voorbeschouwing, de quizcoach gaat er wel uitgebreider op in.

Het werd vorig jaar een beetje rokerig in Jeddah

Wat staat er dan nog meer op het programma?
Zei ik al dat het een lang raceweekend is? We beginnen op vrijdag al met de 1000 mijl van Sebring. “Nou en” hoor ik u denken. “Een F1 race van 200 mijl is me al bijna te lang, vooral nu er 1 man zo dominant is.” Maar deze 1000 mijl is echt interessant. Voor het eerst zal er weer een fabrieks-Ferrari mee doen in de hoogste klasse van het World Endurance Championship, exact 50 jaar nadat Ferrari dat voor de laatste keer deed. Het is het een gevolg van de budgetcap in de Formule 1. Door de budgetcap bleef er wat geld over in Maranello en in plaats van mensen de wacht aan te zeggen werd dat geld geïnvesteerd in de WEC. Alpine zit ook al in de WEC en McLaren overweegt nog om een dergelijke stap te maken. Daarmee leidt de budgetcap tot meer diversificatie van activiteiten van teams wat weer leidt tot meer interessante races.

Naast Ferrari zijn er ook inschrijvingen van Cadillac, Peugeot, Porsche, Glickenhaus en Vanwall. BMW en Lamborghini willen in 2024 ook mee gaan doen aan de hypercarklasse. Uiteraard zal Toyota er ook weer bij zijn om zijn titels te verdedigen. Alpine is tijdelijk afgezakt naar de LMP2 klasse nadat hun oude LMP1 niet meer tot de hoogste klasse werd toegelaten maar zal in 2024 weer terugkeren met een chassis van ORECA.

Het WEC veld, met vooraan de Hypercars

Afgelopen weekend werd er getest op Sebring in de zogenaamde WEC proloog. Daar bleek Toyota nog steeds de lakens uit te delen. De Cadillac van team Chip Ganassi zat er dicht achter, gevolgd door de Porsches van Roger Penske en de Ferrari’s. Peugeot had nog veel werk te doen en Vanwall en Glickenhaus moeten zich vooral zorgen maken dat ze niet door de LMP2’s om de oren worden gereden. Van Vanwall, dat een voortzetting is van ByKolles, zijn we dat wel gewend maar bij Glickenhaus is het niet zo gebruikelijk. Mogelijk heeft het Amerikaanse team budgettaire problemen.

Na de 1000 mijl van Sebring is het feest nog niet afgelopen want een dag later wordt de 12 uur van Sebring gereden met start aan het einde van de ochtend en de finish dus in het donker. De 12 uur wordt gereden in het kader van de IMSA series welke gebruik maakt van dezelfde regels als de WEC. Cadillac, met Renger van der Zande, en Porsche zullen ook aan de 12 uur deelnemen en zullen dan gezelschap krijgen van Acura en BMW.

Ondergaande zon op Sebring

NASCAR
En als dan na de 1000 mijl en de 12 uur ook de Grand Prix is verreden verzorgt NASCAR nog het toetje. We zijn inmiddels al weer toe aan de 5e race, in Atlanta dit keer. Ricky Stenhouse jr, Kyle Busch en William Byron hebben al een race gewonnen en zijn nagenoeg zeker van een plek in de playoffs in het najaar. Ik zeg nagenoeg zeker want vorig jaar leek het erop dat er meer dan 16 winnaars zouden zijn en daarmee kregen een paar 1-voudig winnaars het een beetje benauwd want dat zou voor hen betekenen dat alsnog de stand in het puntenklassement beslissend zou worden. Uiteindelijk bleef de teller op 15 winnaars staan en kon de overwinningloze Ryan Blaney door de achterdeur mee in de playoffs. Byron heeft al een extra slot op de deur door 2 maal te winnen.

Wie voorlopig niet zal winnen is Rick Hendrick’s Chase Elliott. De kampioen van 2020 brak een been na een snowboard ongelukje en ligt er daarmee uit tot Martinsville in april. Hij mistte al de races in Las Vegas en Phoenix. Dat betekent nog niet dat hij kansloos is voor de titel want 1 overwinning kan genoeg zijn voor de playoffs en voor elk van de playoff rondes. Kyle Busch wist een paar jaar geleden kampioen te worden nadat hij diverse races had moeten missen na een crash…

Josh Berry vervangt Elliott op de ovals en de race op COTA zal worden ingevuld door erkent roadracer en semiprofessioneel grapjas Jordan Taylor. Het betekent dat Rodney Sandstorm direct kan gaan rapporteren aan zijn grote idool Jeff Gordon.

Voor wie niet weet waar het over gaat: Rodney Sandstorm is het alter ego van Taylor, verzot op racers uit de jaren ’90 en op Jeff Gordon (mede-eigenaar van Rick Hendrick Motorsport) in het bijzonder. Maar hij kan Fernando Alonso ook bijzonder goed pruimen.

Rodney Sandstorm en Fernando Alonso wisselen petjes uit

Jordan Taylor zal voor Corvette aantreden tijdens de 12 uur. Rodney zal dus op Sebring ook wel de nodige grappen uit gaan halen.

De tijden
1000 mijl van Sebring
17 maart 16:30 – 1:30 Eurosport 1

12 uur van Sebring
18 maart 15:00 – 3:00 Ziggo Sport Racing
of op www.imsa.com/tv met commentaar van Radio Le Mans

Atlanta 500
19 maart 20:00 – 0.00 Ziggo Sport Racing

Hiermee bent u voorbereid op het weekeinde. Alles bij elkaar zal het zo’n 26 uur aan topkwaliteit races worden, en dan hebben we het nog niet eens over trainingen en kwalificaties gehad, dus sla wat extra voorraden vocht en voedsel in en u bent klaar voor het weekend.

Jacco Den Hollander
Author: Jacco Den Hollander

Indyoot

Geef een reactie