• Bericht reacties:0 Reacties
  • Laatste wijziging in bericht:12 juli 2023
  • Leestijd:8 minuten gelezen
  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Artikelen

Wat zou dat in het Fries zijn? Ditched? Google translate komt niet verder dan ‘ûntslein’, wat zoveel betekent als ontslagen. Voor ‘gedumpt’ vind ik ook al geen goed Fries woord. Oan ‘e kant lizze. Dat betekent aan de kant gezet. Wegereard. Do wiest net goed genôch. Tank en oant sjen. (Afgedankt. Je was niet goed genoeg. Bedankt en tot ziens.)

Degelijk
Nyck de Vries heeft in elke raceklasse waarin hij uitkwam wat tijd nodig gehad. De echte grote talenten hebben die tijd niet of minder nodig. Die gaan direct snel, winnen vaak in iedere klasse waarin ze uitkomen in hun eerste seizoen al de titel, of ze rijden meteen van voren mee. Robin Frijns was zo’n coureur, maar hij was ook iemand die zijn mening niet onder stoelen of banken stak. En blaffen naar het baasje, daar houden de Formule 1 teambazen niet van. Ontzettend jammer, want Frijns had puur op zijn racetalent de F1 kunnen halen.
Nyck De Vries heeft het niet, zoals Robin Frijns, laten liggen op het gebied van zijn PR kwaliteiten. Nyck is geen Max, is geen Lewis, is geen Piastri en is ook geen Albon. Nyck is ook geen Mick (Schumacher). Qua talent ontlopen ze elkaar niet veel, maar op het gebied van achternaam en PR-waarde stond Schumacher junior natuurlijk een straatlengte voor. Nyck is, net als Mick Schumacher, een goede degelijke rijder die je kunt vergelijken met coureurs als Zhou, Stoffel, Sutil, di Resta en Kovalainen.

Helmut Marko, die je rustig de grote baas bij RedBull mag noemen, geeft coureurs zeer weinig tijd, dat is algemeen bekend. Zeker niet als er nog een Ricciardo werkloos in de pits rondloopt. Ricciardo heeft publiciteitswaarde, Nyck niet. Met Ricciardo kan Marko bovendien Perez onder druk zetten. Waarschijnlijk had Marko het liefst Tsunoda ook al vervangen, maar Yuki heeft de mazzel dat hij via Honda bij Alpha Tauri geplaatst is. En dat contract zal niet makkelijk (lees: zonder fiks bij te betalen) op te zeggen zijn. Dan is er ook nog het feit dat RedBull teamchef Christian Horner het nooit heeft zien zitten in de Vries. Helmut Marko zal de afgelopen races ongetwijfeld de “I told you so” blik van Horner hebben gekregen.

Teveel eer
Marko gaat er prat op dat hij Max Verstappen heeft ontdekt, maar Verstappen stond al sinds zijn overstap van de karts naar de Formule 3 zeer nadrukkelijk bij veel teams op de radar. Marko had als enige teambaas de luxe dat RedBull over een tweede team beschikte waar Max vrij gemakkelijk zonder al te veel risico was onder te brengen. Marko heeft Max een contract gegeven, maar om te zeggen dat hij Max heeft ontdekt, dat is wat teveel eer. Max wordt door Marko ook vaak aangeduid als een coureur die als ‘RedBull junior’ zijn weg naar de F1 heeft gevonden. Volslagen onzin, maar Max en Jos laten hem denk ik maar in die waan om de sfeer een beetje prettig te houden. Vader Jos en manager Raymond Vermeulen hebben juist heel bewust nooit zo’n junior contract afgesloten. Door zo’n contract is de jonge coureur in kwestie namelijk altijd aan dat team overgeleverd en kan er voor de duur van dat contract niet vrij onderhandeld worden met andere teams. Pa Verstappen en Raymond Vermeulen zorgden ervoor dat de huid pas werd verkocht nadat de beer geschoten was. Het was kamp Verstappen wat destijds tegen het F1 team van RedBull kon zeggen “Voor jou tien anderen.” Doorgaans zijn dat de woorden die een beginnend coureur van een F1 team te horen krijgt.

Max werd dus pas RedBull junior nadat het Formule 1 contract met Toro Rosso al was getekend. Marko kreeg Max zo ongeveer in de schoot geworpen.
“Maar RedBull nam wel het risico om een 17 jarige in een Formule 1 wagen te zetten.”, hoor je dan zeggen. Welnee, niks risico. Het was een win win situatie, want wat ook heel sterk meespeelde was dat RedBull hier goede publiciteit en reclame mee kon maken. Max sprak, vanwege zijn jonge leeftijd, bij de doelgroep (pubers die je als fabrikant zo vroeg mogelijk aan de RedBull wilt krijgen) natuurlijk enorm aan. Max z’n Toro Rosso contract was wereldnieuws en gratis reclame voor de limonadefabrikant.

Niet geschoten
Is het dan allemaal kommer en kwel wat het RedBull young drivers programma betreft? Nee, dat ook weer niet. Sainz, Gasly, Albon, Kvyat en Vettel zijn coureurs die de kwaliteiten hebben/hadden om F1 te rijden. Vergne vond ik ook geen slechte coureur. Maar het is vaak schieten met hagel wat RedBull doet. Er worden enorm veel jonge talenten gecontracteerd die -als het even een seizoen niet meezit- net zo makkelijk weer uit het talentenprogramma worden gegooid.

Max werd, nadat hij nog maar 27 races voor Toro Rosso had gereden, naar het RedBull team gepromoveerd. Dat pakte goed uit omdat Max van de buitencategorie is en omdat Max daar niet een buitenaards getalenteerde rijder als teamgenoot aantrof. Pierre Gasly werd na slechts 20 races voor Toro Rosso als ‘gemiddeld talent’ naast Verstappen in de RedBull gezet toen Ricciardo de benen had genomen. Gasly was geen partij voor Verstappen, maar met slechts één seizoen F1 ervaring deed hij het naar omstandigheden best goed. Na 11 races werd hij vervangen door Alexander Albon, die er nog maar een half seizoen Formule 1 (12 races) op had zitten bij Toro Rosso. Ook Albon deed het best goed voor een coureur met zo weinig ervaring.
Perez haalde in 2021 en 2022 betere resultaten dan Gasly en Albon, maar nog steeds op respectabele afstand van Verstappen. Bovendien was de wagen van RedBull in de tussentijd een stuk sneller geworden. Perez is inmiddels ook aardig bezweken onder de druk. Dat het (sinds het Monaco akkefietje) niet zo botert tussen Verstappen en de Mexicaan helpt daarbij ook niet: Max gunt ‘Checo the Legend’, zoals Max hem in 2021 nog noemde, zelfs de kruimeltjes niet.

Je hoeft er niet voor gestudeerd te hebben om te zien welk scenario zich bij RedBull zal gaan afspelen. Wanneer Ricciardo bij Alpha Tauri kan laten zien dat hij zijn ‘mojo’ weer terug heeft door Tsunoda overtuigend achter zich te houden, dan mag hij vermoedelijk volgend jaar weer naast Max in de RedBull plaatsnemen. Als een wingman met grote PR waarde en brede glimlach, die ook af en toe een kruimeltje mee mag pikken. Ik denk dat Max hem dat wel zal gunnen.

En Nyck?
Nyck is niet op een goed moment bij dit team gekomen, de wagen is een hondenhok. Volgens het technisch reglement had Alpha Tauri heel veel zaken, zoals voor- en achterwielophanging, van RedBull mogen overnemen en ook het uitmuntende aerodynamica pakket had men als geen ander kunnen afkijken van het moederteam. De wagens van Alpine, Aston Martin en McLaren lijken inmiddels meer op de RedBull dan de wagen waar Nyck en Yuki dit jaar mee rijden. Een behoorlijke blunder van het RedBull management als je het mij vraagt.

Maar goed, wat nu met Nyck? Hij kan later aan zijn kinderen vertellen dat bij negen van zijn elf races in de Formule 1 het Wilhelmus te horen was. Maar misschien hoeft hij niet eens zo’n flauw grapje aan z’n kids op te hangen en kan hij in plaats daarvan een fraaie Le Mans trofee laten zien. Want Nyck kan, net als Brandon Hartley een paar jaar geleden, met opgeheven hoofd terug naar de endurance racerij, waar hij vorig jaar al hoog op het verlanglijstje van de topteams stond. Ze zullen hem vermoedelijk met open armen ontvangen.
Nyck de Vries heeft, zonder een grote zak geld, op eigen kracht de F1 gehaald.

Hoeveel Nederlandse coureurs, behalve Max Verstappen, kunnen dat zeggen?

Marcel

marcel
Author: marcel

Geef een reactie