De autosport heeft de W Series keihard nodig

De Silvestro missed round 13 of the season at Sonoma after being refused entry to the United States. An agent working for US Customs became concerned over frequent trips from country to country that de Silvestro had been taking, and when de Silvestro tried to explain herself, the official refused to believe that the woman was a professional racer.

Emma Kimilainen onderhandelde jaren geleden met een team uit de Indy light klasse, een opstapklasse naar de Indy series Het contract en de sponsorgelden waren zo goed als rond, er was echter nog buiten haar medeweten om een regeling getroffen met een sponsor. Of de destijds 20-jarige Kimilainen eventjes wat naaktfoto’s van haar naar die sponsor wilde sturen 

Op 6 juli 1958 wordt Maria Teresa de Filippis geweerd bij de GP op Reims -Gueux. De reden was dat de organisator van mening was dat vrouwen niet thuishoren in een racewagen. De organisatie was van mening dat de enige helm die een vrouw mag dragen de helm is van de haardroger bij de kapper.
Over de Filippis gaat ook het verhaal de ronde dat ze in de pits met een grote hond liep om lastige kerels van haar vandaan te houden.

Wij zijn nu meer dan 60 jaar beschaving verder en we kunnen wel concluderen dat het qua vooroordelen en seksisme niets is opgeschoten in het mannenbolwerk dat de autosport toch nog steeds is. Maar er is hoop, er worden steeds meer initiatieven ontplooid om vrouwen meer kans te geven in de autosport. En hoe meer vrouwen actief zijn hoe groter de acceptatie zal worden.  Maar welk initiatief het beste is bestaat echter wat discussie over hier ten burele.

Zo is mijn collega razend enthousiast dat Simone de Silvestro een plaatsje heeft weten te bemachtigen in de Indy series. En dat dat beter is voor het racen dan 10 W Series bij elkaar. Hier wil ik hem een beetje temperen. Voor Simone is een plaatsje gecreëerd. Ze is door geen enkel ander team uit de Indy series benaderd om voor hun te rijden, nee er is speciaal een team opgericht om een vrouw een stoeltje te geven. Net zoals ze bij de W series gedaan hebben, enkel gebeurt het bij Simone meteen aan de top en kiest men bij de W series voor de weg van de geleidelijkheid.

Beitske Visser gaf onlangs tegenover de Nederlandse pers een interview en daarin gaf ze aan dat ze verrast was hoeveel meiden op jonge leeftijd aan het karten zijn. Beduidend meer dan in haar tijd. Deze meiden hebben nog een lange weg te gaan en wie weet welke obstakels ze nog allemaal tegenkomen. Maar ze hebben wel een in Visser een mooi rolmodel. Ook het feit dat de 16-jarige Maya Weug is opgenomen in het opleidingsinstituut van Ferrari kan de kartende meiden een boost geven. Via het The Girls on Track programma van de FIA heeft Maya hier een plek weten te veroveren. Na een uitvoerig selectie programma dat begon met 24 meiden is Maya overgebleven. Inderdaad, 24 meiden en geen enkele jongen. Had er een jongen meegedaan dan had hij alle meiden waarschijnlijk achter zich gelaten. Maar The Girls on Track is opgezet om meiden een kans te geven. Net zoals de W Series. En wat is daarop tegen? In de W series krijgen de meiden kans om ervaring op te doen, net zoals Maya nu de kans krijgt om door te groeien.

Natuurlijk, Maya is er nog lang niet, het is geen garantie op succes maar ze zal haar kansen krijgen, om te beginnen in de Italiaanse F4.  Onder andere Perez, Stroll en Charles Leclerc gingen haar voor. Maar er waren er ook genoeg die de opleiding weer moesten verlaten. 

Het ultieme doel blijft natuurlijk de Formule 1. Maar het moet niet zaligmakend zijn. Binnen de autosport zijn genoeg mooie klassen waar de dames hun kunsten kunnen vertonen. Wat dacht u van het WEC waar Visser samen met Calderon en Floersch als rookies naar een knappe negende plaats reden in de sterke LMP2 klasse?

Of Weug uiteindelijk de F1 haalt is eigenlijk niet belangrijk. Zij en Visser maken de weg vrij voor al die kartende meiden die nu volop dromen om de volgende Max Verstappen te worden.

Visser gaf in haar interview ook aan dat de vrouwen in de autosport steeds meer geaccepteerd worden. Ze ziet dat ook binnen de F1 steeds meer vrouwen werkzaam zijn en dan niet alleen om voor de koffie te zorgen of om met een recordertje mee te lopen bij de interviews. Wij zien nu ook dat dames mee sleutelen aan de wagens en dat er steeds meer vrouwen op sleutelposities plaatsnemen. Claire Williams heeft een aantal jaar het team van haar vader geleid en je ziet dat Susie Wolff niet thuis bij de kindertjes blijft zitten.
Volgens Visser is de huidige generatie vrouwelijke rijders nog niet snel genoeg voor in de F1 te komen. Ook het vergaren van voldoende sponsorgeld is al een probleem in de lagere klassen zoals de F2 en F3. Het is nu eenmaal stervensduur en als sponsor ben je toch meer geneigd om in een talentvolle knul te investeren dan in een talentvolle meid. Want met alle respect voor Floersch en Calderon die keihard aan hun carrière werken, ze breken momenteel geen potten in hun klasse. Maar dat is niet erg, zij maken juist de weg vrij voor een volgende generatie. Iedere volgende generatie zal een stapje verder komen. 

De W-serie, opmaat naar uiteindelijk de Formule 1?

En daarom is het zo belangrijk dat de W- serie is opgericht. In hun tweede volledig jaar gaat de W serie 8 races rijden in het voorprogramma van de F1. En ook niet onbelangrijk, de dames kunnen nu ook licentiepunten verdienen. Daar kunnen de hoge heren in de F1 zien hoe serieus de meiden met hun sport bezig zijn. Daar kunnen belangrijke ervaringen en contacten opgedaan worden die je de rest van je carrière meeneemt. De huidige generatie meiden in de W Serie zal dan misschien niet de F1 halen maar met hun ervaring kunnen ze de volgende generatie op weg helpen. Of Max zonder Jos ooit de F1 gehaald zou hebben zullen wij wellicht nooit weten, maar we weten wel dat Jos Max voor allerlei valkuilen heeft weten te behoeden en dat hij een perfecte route voor Max heeft weten uit te stippelen.

Het zou mooi zijn als bijvoorbeeld een Beitske Visser een gids kan zijn voor Maya Weug. En dat een toekomstige vrouwelijke F1 rijder omringd wordt door ervaren vrouwen die al de nodige klappen van de zweep kennen. Toekomstmuziek? Visser ziet het over een jaartje of 10 wel gebeuren. Ik ook.

Sjef

Jacco Den Hollander
Author: Jacco Den Hollander

Indyoot