De 2e Steiermark Grand Prix

Ja, komend weekend gaan we aan de slag met de 2e Steiermark Grand Prix, of eigenlijk de Grosser Preis von Steiermark. “Niet de eerste” hoor ik u denken? Nee, we gaan echt aan de 2e beginnen, 50 jaar na de eerste die op dezelfde locatie werd gehouden, ook al is het circuit totaal anders. Hoe dat zit kunt u hier lezen: https://www.f1-quiz.nl/spielberg-oostenrijk/.

Het was alleen nog niet een Grosser Preis, het was toen gewoon de Preis von Steiermark. Logisch, want destijds, 1970, was het een Formule 3 race. En Formule 3 is wel wat kleiner dan Formule 1.

Als na 50 jaar een race weer terugkeert ga je altijd even kijken wie er toen meededen en wat er van hen is geworden. Het zal niemand verbazen dat niemand van de toenmalige deelnemers nog racet, en dat er ook al een aantal niet meer leeft. En sommige rijders zullen u waarschijnlijk niets zeggen.

Hunt (43) met Lauda op z’n hielen. Een van hun eerste duels

Er zijn er twee die elkaar na de Preis von Steiermark nog vaak zouden tegenkomen: James Hunt en Niki Lauda. Hun grote duel voor de wereldtitel in 1976 was natuurlijk voer voor vele journalisten maar het feit dat ze elkaar ook in de lagere klasses tegen waren gekomen was sommige racereporters ontgaan.

Ze zwierven beiden door Europa met hun wagen op de trailer achter hun busje wat fungeerde als slaapplaats en gereedschapskist. Hunt was over de Alpen gekomen vanuit Monaco waar hij zich niet wist te kwalificeren. Lauda reed allerlei races, zelf een keer achter het IJzeren Gordijn.

Maar terug naar de Preis von Steiermark: Hunt werd 2e en Lauda 6e. Gezien de uitslag, de eerste 6 kwamen binnen 3,5 seconden over de meet, zal het een slipstreamer zijn geweest, wat ook wel paste op de Österreichring. Ook voor formule 3 wagens was dat natuurlijk een ultrasnel circuit waar geruime tijd op topsnelheid werd gereden.

Hunt en Kottulinsky vechten om de leiding

De race werd gewonnen door de Zweed Freddy Kottulinsky, die kent u natuurlijk wel. Kottulinsky won namelijk in 1980 met een Volkswagen Paris-Dakar, de verre voorloper van het evenement dat nu jaarlijks Dakar wordt genoemd maar wat niets meer met de Senegalese hoofdstad te maken heeft en ook niet met Parijs.

Wat minder mensen weten is dat Kottulinsky, die ook veel ‘gewone rally’s reed, aan de basis stond van de Audi Quattro die in de eerste helft van de jaren ’80 het WK Rally domineerde. Het was in zijn Volkswagen waarin de Audi vierwielaandrijving werd getest. Na de winst in Dakar wist Audi dat het goed zat. De eerste winnaar van de Preis von Steiermark was dus toch niet zomaar de eerste de beste.

Er staan wel meer onbekende namen in de uitslag: Barrie Maskell, die was in de jaren ’70 een soort van beroeps F3 racer, een echte broodrijder voor wie het racen een goede bron van inkomen was maar die waarschijnlijk nooit Formule 1 als doel had.

Barrie Maskell, broodrijder

En Gerold Pankl, die een team vormde met Lauda en de latere wereldkampioen die dag ook nog voorbleef. Hij reed verder veel in de endurance racerij en won een keer de 1000 km van Zeltweg. In 1985 richtte hij met z’n zoon een op de racerij gericht tuningbedrijf op.

Verder viel me nog Torsten Palm op die wellicht de redder is van de carrière van James Hunt. Want toen in 1975 de bodem van de erfenis van Lord Hesketh in zicht kwam huurde de Zweed een wagen van de dikke Lord en daarmee kon het team, dat rond Hunt gevormd was, het jaar volmaken. Zonder Palm (en anderen) had Hunt wellicht nooit die beroemde overwinning in Zandvoort behaald en was zijn carrière al voor 1976 al huiswaarts gegaan…

Torsten Palm, redde hij Hunts carrière?

De enige andere naam die me nog wat zei was die van Bob Wollek, de Fransman die later vooral furore maakte in de endurance en waarschijnlijk recordhouder is in tweede plaatsen op Le Mans zonder de 24 uur ooit te winnen. In 2003 kwam hij om het leven toen hij in Sebring van z’n fiets werd gereden.

Verder deden nog enkele beroemdheden in eigen kroeg mee: bijvoorbeeld Mikko Kozarowitzky, Hartmut Hoheisel en George Crenier, maar die kende u natuurlijk wel.

Zondag zullen we gaan zien wie zich in het illustere gezelschap mag voegen van Freddy Kottulinsky. Die won destijds met een Lotus 59, aangedreven met een Ford motor. Die twee namen hebben we al jaren niet meer gezien dus de constructeur en de motorbouwer krijgen zondag ook een opvolger, ik gok er zomaar op dat dat wel eens voor beide Mercedes wordt…

Hunt anno 1970

Dit bericht heeft 1 commentaar

  1. TuxerP

    ik gok er zomaar op dat dat wel eens voor beide Mercedes wordt…

    Dat was geen slechte gok. Maar het moet teveel gebeuren, anders wordt het wel saai. Ik verwacht ook niet dat Ferrari Mercedes competitie kan bieden. Ik verwacht eerder dat Ferrari en Red Bull gaan vechten en McLaren er met de derde plek er vandoor gaat 🙁

Reageren is niet mogelijk.