• Bericht reacties:0 Reacties
  • Laatste wijziging in bericht:24 mei 2019
  • Leestijd:5 minuten gelezen
  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Artikelen
Carburation Day 1947

Vandaag is het Carburation day, of gewoon Carb Day. Weer zo’n traditie op Indianapolis. Alhoewel, vroeger was Carb Day op donderdag maar sinds een jaar of 10 is dat verschoven naar de vrijdag. Iets met lange weekeindes of zo. U ziet, tradities zijn flexibel.

Carb day was vroeger de dag dat de carburateurs werden afgesteld voor de race. Geen idee wat een carburateur eigenlijk is. In van die oude schurkenfilms uit Hollywood waren de carburateurs naast de banden altijd een gewild object om kapot te schieten en zo je achtervolgers af te schudden. Werd zo’n carburateur geraakt, begon er altijd iets te sissen rond de motor en liep er een paar liter water weg en begon de chauffeur van dienst te schelden. Een rookpluim maakte het sfeerbeeld af.

Die carburateurs zijn allang verdwenen uit de racerij, maar de naam Carburation Day bleef. Het is tegenwoordig de laatste dag voor de race waarop de wagens getest kunnen worden, een soort warmup sessie, maar dan wel 2 dagen van tevoren. Op Raceday zelf is het gelijk racen, je zou hooguit de 3 pacelaps voorafgaand aan de start als warmup kunnen zien.

Maar vandaag dus Carbday. Waarschijnlijk zal iedereen wel even de baan opgaan om te kijken of de wagen nog steeds werkt in het verkeer. Het weer van vandaag zal wel vergeleken worden met het te verwachten weer van zondag om zo de afstelling voor de race verder te verfijnen. De tijden van vandaag kunnen heel wat zeggen, en tegelijkertijd weer helemaal niets. Alleen degene met een kapotte motor, of iemand die crasht, ja, die heeft een groot probleem. De motor kan nog wel vervangen worden maar de crash, dat betekent de gang naar de T-car en waarschijnlijk achteraan starten…

Er zal veel geslipstreamd worden, eens kijken hoe goed je je voorganger kunt volgen. Of je boven of onder iemand anders op de baan kunt rijden. En na afloop kunnen de teams gaan oefenen met de pitsstops in de vorm van een wedstrijd: het team met de snelste tijd bij het wisselen van 4 banden en het vullen van de tank (met 6 man) wint $ 50.000.

Morgen zullen dan de traditionele festiviteiten plaatsvinden in downtown Indianapolis met de rijdersparade, de optochten, de busrace voor de bevolkers van de eerste rij en de last row party, het feestje voor de lieden die het veld voor zich uit gaan jagen om maar even een oneliner van onze grote grijze geitenbreier uit de mottenballen te halen.

De parade op zaterdag

En dan is daar uiteraard ook de Freedom 100, de race voor de Indy lights, waar Rinus van Kalmthout, aka Veekay want Amerikanen kunnen van Kalmthout niet uitspreken, hoge ogen zal willen gooien. Hij heeft er in elk geval wel het team voor want Juncos zal waarschijnlijk wel de onverzettelijkheidstrofee krijgen na de onwaarschijnlijke kwalificatie van Kyle Kaiser. Het team wordt nu in elk geval overstroomd met sponsor aanvragen…

Wie zou er gaan winnen? Geen idee. Het is op zich een no-brainer om iemand uit de hoek van de grote drie aan te wijzen: Penske, Ganassi of Andretti. De Penske rijders zitten er allemaal goed bij, maar de twee Ganassis zitten bij de start in het middenveld en achterveld. Dixon zal wel boven komen drijven, dat doet ‘ie altijd, maar Rosenqvist valt tegen tot nu toe. En Andretti heeft ook een gemengde gevoelens kwalificatie achter de rug. Rossi en Marco Andretti staan 9e en 10e, maar Hunter Reay en Veach staan niet in de top 20. Hunter Reay won in 2014 al eens vanaf de 19e positie dus wie weet.

De laatste keer dat iemand won met een niet traditioneel Top 3 team was het Tony Kanaan, met het team van Jimmy Vasser in 2013. Heel waarschijnlijk is een overwinning voor een ander team dan Penske, Ganassi of Andretti dan ook niet.

Maar wie er wint, ik zou het niet weten. Dan kan je beter vragen met welke winnaar het een mooie gebeurtenis zou zijn. Helio Castroneves is een goeie, want dan voegt hij zich in het rijtje van Foyt, Al Unser en Mears als 4-voudig winnaar. Marco Andretti zou een prachtige winnaar zijn omdat  het dit jaar 50 jaar geleden is dat Mario Andretti de enige overwinning voor de Andrettis behaalde. Colton Herta zou geweldig zijn omdat Colton veruit de jongste winnaar zou zijn. En Pagenaud of Bourdais lijkt me ook leuk want het wordt wel weer tijd voor een Fransman na ruim 100 jaar.

Mario Andretti, 50 jaar geleden

Maar wie het ook wordt, ik hoop op een geweldige race zondag. Het weer is niet geweldig helaas dus er zou nog wel eens een rain delay kunnen komen. We gaan het zien…..

Jacco Den Hollander
Author: Jacco Den Hollander

Indyoot

Geef een reactie