Ik neem aan dat dit een baalweekend wordt voor Bottas. Sochi heeft ‘m altijd al gelegen. Hij won hier in 2017 en leek toen schier onoverwinnelijk. Vorig jaar was hij ook heel sterk maar daar komt dus zijn grote pech: in 2017 was de race in april toen er nog geen grote beslismomenten op de loer lagen. In september 2018 wel: Hamilton kroop richting de titel en omdat alle beetjes hielpen moest Bottas een zeker lijkende overwinning afstaan aan de Britse veelwinnaar.

Als de combinatie Bottas-Mercedes-Sochi nog steeds de beste is zie ik een winnende combinatie Hamilton-Mercedes-Sochi wel gebeuren. Een sterke Bottas betekent een sterke Hamilton. Ergens jammer dat Ron Dennis niet aan het roer staat bij Mercedes. Die liet zijn rijders over het algemeen gewoon rijden, ongeacht de consequenties. Alhoewel de fervente Schumacher fans 20 jaar geleden overal een McLaren complot in zagen….

Bottas was vorig jaar de snelste in Rusland, maar……

Gezien de snelheid die er in Singapore aan de dag werd gelegd zou je zeggen dat de grapjas die in het kader van de PAS een Grand Prix van Zandvoort met maximaal 100 km per uur voorstelde helemaal niet zo’n gekke suggestie deed. Het hele gebeuren in Singapore deed mij een denken aan alle tacticiteiten die tijdens Indycar- en NASCAR races worden toegepast: banden sparen, brandstof sparen en vooral track positions veroveren. Menig F1 fan haalt er zijn neus voor op en noemt het non-racing.

Ik hou er zelf ook niet van en denk met genoegen terug aan de enige overwinning van Charlie Kimball, in de Indycarrace op Mid Ohio in 2013, waar de Amerikaan leek te denken: “geen zin in tactisch gelul vandaag. Ik ga vandaag van begin tot eind zo hard mogelijk en als dat niet de manier is om te winnen heb ik toch een leuke race gehad. “ Leuk bleek ook het winnende lot te zijn want na een race waarin Kimball het ene na het andere ronderecord brak, het ene na het andere duel na korte tijd besliste met een splijtende passeerbeweging, waarin hij als enige een extra pitstop voor brandstof moest maken, zag hij wel als eerste  de geblokte vlag, voor alle banden– en benzine spaarders en alle tacktische meesterdenkers die zich nog steeds afvragen waarom er aan het einde van elke race met een schaakbord wordt gezwaaid…

Later guys! De boodschap die Charlie Kimball achterliet voor zijn tegenstanders, Mid Ohio 2013

Maar Singapore was wat dat betreft een saaie pot. Iedereen voerde netjes het tactische plannetje uit en dat leverde een jankende (Leclerc), een berustende (Verstappen) en een balende coureur (Hamilton) op. En het leverde een gelukkige op: Vettel. En daar was ik eigenlijk wel blij mee. Want een oude meester zo af te zien gaan als Vettel de laatste weken, eigenlijk het hele jaar al, dat heeft eigenlijk altijd iets gênants. Gelukkig liet de Duitser zien dat hij nog niet afgeschreven hoeft te worden.

Simon Pagenaud, Ryan Blaney en Roger Penske leverden begin September een geweldige commercial voor de NASCAR race op Las Vegas en de Indycar finale op Laguna Seca op. Blaney speelde de arrogante Amerikaan, Pagenaud de verwaande Fransman en Penske speelde zichzelf: “ophouden met dit gelul, we zijn hier om races te winnen”.

Pagenaud sprak op een gegeven moment de spottende zin uit: “whee zturn raight”, daarmee de NASCAR rijder belachelijk makend omdat deze op ovals alleen maar linksaf gaat. Dat is grotendeels waar maar NASCAR bezoekt ook de roadcources van Sonoma en Watkins Glen. En komend weekend gaan de NASCAR boys zelfs rechtsaf op een oval.

Een oval met chicane, maar dat is nog niet het enige…

Er wordt namelijk weer gereden op de Charlotte roval, oval en roadcourse ineen. En het is de beslissende race voor de promoties naar de volgende ronde van de playoffs. Martin Truex jr is als enige al zeker van de volgende ronde want hij won zowel op Las Vegas als Richmond en voor de anderen restte slechts de kruimels.

Erik Jones kreeg de minste kruimels en is nagenoeg kansloos om de volgende ronde te halen, tenzij hij de winst pakt. Ook voor Kurt Busch, Bowyer en Bowman geldt dat ze maar beter kunnen winnen want ze staan momenteel buiten de top 12 in de puntenstand. Verder zijn eigenlijk alleen Harvick, Kyle Busch, Keselowski, Hamlin, Logano en Elliot redelijk veilig. De rest zal moeten uitkijken.

De roval van Charlotte

De meesten zullen dan ook met vrees kijken naar de eerste bocht. Wie daar een crash heeft zal de volgende ronde kunnen vergeten. Sowieso kan je als playoff deelnemer maar beter uit de problemen blijven.

Leuk detail is trouwens dat Loris Hezemans op zaterdag zal deelnemen aan de Xfinity race, NASCAR’s 2e divisie.

Nog even een terugblik naar verleden weekend: Indycar op Laguna Seca. Newgarden kampioen, maar dat lag in de lijn der verwachting en hij was niet van plan het spannend te maken en dat deed hij dan ook niet. Pagenaud, Rossi en Dixon probeerden het wel, dat waren ze ook wel verplicht maar niemand kon ook maar in de schaduw staan van Colton Herta. Kon je z’n eerste overwinning nog als enigszins gelukkig betitelen na de problemen van Will Power, kon je ‘m nog wat onervaren noemen na de bandenproblemen op Portland, afgelopen zondag was de 19-jarige dominant van start tot finish.

Follow Colton….if you can

Er komt weer een hele serie Amerikanen aan in Indycar. Het is wel eens anders geweest….

Was er nog een winnaar? Jazeker, het circuit van Laguna Seca. Al het hele jaar, sinds de bekendmaking dat de finale van Indycar naar het circuit bij San Francisco zou gaan werd er al geroepen dat het een saaie race zou zijn zonder inhaalpogingen en 0,0 publiek en dat het weinige daarvan in de file zou staan. Het resultaat was anders, achter leider Herta werd veelvuldig gestreden en werden posities verloren en gewonnen op de baan. En het publiek van de jaren ’90 was er ook weer, langs de baan en niet ergens op de weg.

De nieuwe kampioen

Je zou zeggen dat dat een goed vooruitzicht is voor Zandvoort. Nu alleen nog de juiste PAS halen.

Similar Posts:

Geef een reactie