Brendon Hartley heeft er al een al een half seizoen opzitten. De Nieuw Zeelander heeft de Formule 1 dan wel moeten verlaten maar hij racet er niet minder om. Voordat zijn ex collega’s in Australië van start gingen kwam hij als derde over de finish van de 12 uur van Sebring, nadat hij de dag daarvoor ook al derde werd bij de 1000 mijl van Sebring. Voor zover ik weet is hij de enige ooit die binnen 24 uur 2 podia scoort bij endurance races.

Niet dat daar eerder ook veel kans op was. Een paar jaar geleden deelden IMSA en de WEC een weekeinde op COTA maar IMSA deed daar slechts een sprintrace over 2 uur. Maar 2 races van meer dan 2 uur binnen 24 uur? Nee, nog niet eerder gezien.

Hartley rijdt een half jaar Formule 1 in een weekendje

Hartley zal dus wel minstens een jaar kunnen genieten van zijn speciale status. Volgend jaar willen WEC en IMSA weer de krachten bundelen op Sebring.

Overigens ging Jan Magnussen zelfs nog wat langer door. Die reed ook de 1000 mijl en de 12 uur (8e en 3e in de GT klasses voor Corvette) en nam vervolgens plaats voor de TV om te kijken hoe Kevin het in Australië ging doen. Dat doet Jan al sinds 2014 toen Kevin debuteerde in de Formule 1. Naar verluid lag Jan na de finish van de Grand Prix lekker te tukken.

Jan Magnussen knoopt al jaren de Grand Prix van Australië vast aan de 12 uur van Sebring

Wat Jan niet lukte, lukte Kevin wel: hij werd eerste in zijn klasse, die van niet-topteam. De zesde plaats was een uitstekende prestatie van de Deen. Het gat met de nummer 5, Leclerc, was wel weer tekenend: een kleine halve minuut.

Veel bleef er dus hetzelfde in Melbourne, terwijl er zo veel anders werd verwacht: Mercedes weer souverein aan kop, ditmaal wel met Bottas want Hamilton had af te rekenen met een kapotte bodemplaat. En dat terwijl we zo hadden gerekend op een Ferrari en vooral dè Red Bull aan kop. Verstappen kon nog wel in de buurt komen van Hamilton maar bij Ferrari was het niks. Als klap op de vuurpijl mocht Leclerc ook Vettel niet aanvallen en zo hebben we weer gewoon het aloude Ferrari terug in plaats van het beloofde vuurwerk uit Maranello.

Binotto gaf aan dat Ferrari er naar zou streven dat de getoonde vorm in Melbourne een uitzondering zou blijven. Ja, hè hè. Je kan moeilijk gaan zeggen dat dit het was en het niet meer zal worden…

Binotto is even buurten bij Mercedes. Kunst afkijken?

Een paar jaar geleden ging in Australië een nieuw kwalificatiesysteem van start. Ik weet niet meer hoe het precies ging maar het kwam er op neer dat elke x aantal minuten de laatste in de stand afviel. Waarom weet ik niet maar het kwam erop neer dat de laatste 10 minuten niemand meer reed terwijl dat in het Q1, 2 en 3 tijdperk altijd de spannendste periode was. Na 1 race was Q1 tot en met 3 weer terug

Afgelopen zaterdag gebeurde er op Fontana, nabij Los Angeles, iets vergelijkbaars. De oorzaak was echter anders. NASCAR heeft een finaleronde waarin de top 10 gaat uitmaken wie de pole krijgt. De overige 32 deelnemers blijven aan de kant.

NASCAR heeft dit jaar een aerodynamisch pakket waarmee je op superspeedways zoals Indy, Fontana en Daytona als koploper een prachtig gat in de lucht prikt voor iedereen die je volgt. Oftewel, als koploper ben je kansloos…

Van de top 10 wilde daarom niemand als eerste naar buiten want dat betekende dat je vrijwillig de kans op de pole opgaf. Pas 45 seconden voordat de vlag viel ging er iemand naar buiten en dat was te laat. Onder boe-geroep en hoongelach legden een paar coureurs een rondje af en gingen weer naar binnen, ongetwijfeld met een ongemakkelijk gevoel.

Wie gaat er als eerste? Uiteindelijk niemand……

Op Austin Dillon na dan. Die was de snelste na de reguliere kwalificatie en lag compleet in een deuk. Hij hoefde geen bal te doen om zijn pole vast te houden…

Ergens denk ik dan dat je beter een kwalificatie had kunnen doen waarbij een ieder de baan helemaal voor zichzelf heeft. Of dat je iedereen die geen volledige ronde weet te doen in de finale automatisch achter op de grid wordt geplaatst. Dan is het snel over met dit soort ongein….

Overigens won Kyle Busch een dag later voor de 200e keer een race in NASCAR. Dat lijkt een evenaring van het record van Richard Petty. Petty behaalde echter zijn 200 overwinningen in de hoogste NASCAR klasse, de (vul sponsor naam in) Cup. Busch won 200 keer, maar dan verspreid over de (vul sponsor naam in) Cup, de (vul sponsor naam in) Series, en de (vul sponsor naam in) Truck series.

Brendon Hartley racet een half jaar Formule 1 in een weekendje
Kyle Busch heeft er 200….verspreid over 3 series

Zomaar wat feitjes en wetenswaardigheden van een weekendje racen. Volgende week meer.

Similar Posts:

Geef een reactie