Indycar voor de eerste keer op COTA

Wij Nederlanders zullen altijd met genoegen terugkijken naar de Spaanse Grand Prix van 2016. Max Verstappen rijdt zijn eerste race voor Red Bull en wint ook meteen, als jongste ooit.
Afgelopen zondag met verbazing gekeken naar de Indycar Classic op COTA en daar gebeurde iets dergelijks als destijds in Barcelona: Colton Herta, in zijn 3e start in de Indycarseries, won de race, enkele dagen voor zijn 19e verjaardag en werd de jongste Indycar winnaar ooit.

Colton Herta, jongste Indycarwinnaar ooit (foto van HardingSteinbrenner.com)

Beetje geluk

Net als Max destijds was er een beetje geluk nodig: In Spanje gingen de Mercedessen grasmaaien en gingen Ricciardo en Vettel over op een verkeerde strategie. Op COTA werden Power en Rossi, die veruit de snelsten waren, het slachtoffer van een late yellow, waardoor ze allebei op slag kansloos waren. Rossi wist nog terug te komen tot de 9e positie maar Power bleef achter in de pits met een gebroken aandrijfas.

En zo lag Colton Herta plotseling op kop en moest de meer ervaren Newgarden, Hunter Reay en Rahal nog 15 ronden van zich af zien te houden. De manier waarop hij dat deed was indrukwekkend. Vanaf het moment dat de groene vlag werd gezwaaid sloeg hij direct een gat, alsof hij wilde zeggen: “Mij pak je niet”. Pas in de laatste ronde liet Herta het tempo een beetje zakken en kon Newgarden nog een beetje dichterbij komen.

Vader Bryan Herta zou het glimachend aangekeken, ware het niet dat hij bezig was met de race van Marco Andretti, die niet onverdienstelijk 6e werd. na de race grijnsde de trotse vader uiteraard van oor tot oor

Snel op alle fronten

Herta liet trouwens niet alleen op de baan zien dat hij snel was. Ook op het podium liet de jonge Amerikaan zien dat hij niet voor één gat te vangen was. Omdat hij nog maar 18 was kreeg hij in plaats van champagne een fles appelcider om mee te spuiten.

Maar Herta pikte gauw de fles van Newgarden om mee te spuiten. Josef had niets door, totdat hij de laatste slok uit de fles dronk…

Klassieker?

En zo werd de Indycar Classic op COTA een echte klassieker, terwijl aan het begin van het weekeinde met gefronste wenkbrauwen naar de naam van de race werd gekeken. Een klassieker terwijl de race nooit eerder gereden werd? En dat terwijl de Indycarkalender al een jaar of twintig het karakter heeft van eb en vloed? Colton maakte er alsnog een klassieker van.

Vergelijkingen?

Omdat Indycar op COTA reed werd er uiteraard vergeleken met de Formule 1. De diehard Formule 1 fans die alles wat niet-formule 1 is als bedreiging zullen tevreden geweest zijn. De Indycars waren in de kwalificatie 15 seconden langzamer dan de Formule 1 en in de race scheelde het 11 seconden. Niettemin was de Indycarrace spannend van begin tot eind en dat is niet iets wat de Formule 1 elk jaar heeft kunnen zeggen, hoewel de laatste 2 jaar wel interessant zijn geweest, met dank aan ene Max Verstappen. Maar met meer snelheid heb je niet per definitie een betere race…

Track limits

Indycar ging in elk geval heel anders om met de track limits. Max kleurde in 2017 een halve meter buiten de lijntjes en kreeg een penalty. De Indycars reden vele meters buiten de baan in Turn 19, de een-na-laatste bocht, en Indycar gaf aan dat dat geaccepteerd zou worden. Ook in Turn 12 werd er nog wel eens buiten de baan gereden.

Dat waren trouwens wel locaties waar de buitenbocht werd genomen, er werd niet afgesneden of zo en Indycar had ook heel duidelijk gemaakt dat dat niet geaccepteerd zou worden.

Op zich duidelijk genoeg. Iedereen gelukkig lijkt me. Maar afgelopen woensdag, bij Midweek Motorsport op Radio Le Mans hadden John Hindhaugh, Shea Adam en Jeremy Shaw toch bezwaren en na even de gedachten er over te laten gaan moet ik ze gelijk geven. Turn 19 werd van een gemiddelde snelheid bocht een volgas linksaf. Met name Hindhaugh gaf aan dat dat betekent dat alle veiligheidsmaatregelen in Turn 19 waarschijnlijk niet meer voldoen. Je zou maar marshall zijn in die bocht…..

Ver buiten de lijntjes

En verder…

Verder nog leuke dingen? Giedo van der Garde en Nick de Vries waren na de 8 uur van Sebring helemaal kapot, aldus henzelf in het Formule 1 café. Beetje jammer dat ze niet even met Renger van der Zande gingen praten die na de 8 uur een dag later doodleuk nog even de 12 uur van Sebring deed. Als Giedo dat ook had gedaan had hij gewoon mee kunnen kijken met Jan Magnussen (die ook de dubbel deed) naar de Australische Grand Prix en had hij de race niet hoeven op te nemen zoals hij vertelde in het Café.

En dat was het wel wat betreft de interessante zaken buiten de Formule 1. Komend weekeinde Bahrein. De eerste trainingen lopen momenteel en zo te zien heeft Ferrari de weg naar boven gevonden. Dus misschien klopt het wel: dat de resultaten in Australië over het algemeen niet zoveel zeggen over de rest van het jaar….

Similar Posts:

Geef een reactie