Het is vrijdag en er is even niet zoveel te doen op het werk. Dat geeft een mooie gelegenheid om de week die is geweest eens even de revue te laten passeren, terwijl de eerste vrije training voor de Franse Grand Prix loopt.

Want wat voor een week is het geweest? De 24 uur van Le Mans was verleden weekend en de prijzen voor de Nederlandse Grand prix van volgend jaar zijn bekend gemaakt.

Eerst de 24 uur maar. Door omstandigheden heb ik er weinig van kunnen volgen dit jaar maar het zal uiteraard weer een groots feest zijn geweest. De beelden die ik zag gaven me gelijk een gevoel van heimwee. Ik zou Le Mans graag even mijn thuis willen noemen tijdens en in de week voorafgaand aan de 24 uur.

De uithoudingswedstrijd, want nee, het is geen race, zelf ging uiteraard zoals verwacht naar Toyota. Maar het gezegde is nog altijd dat de 24 uur zijn winnaars kiest en Lopez, Conway en Kobayashi, de rijders van de nummer 7 zullen dat moeten beamen. De 7 was sneller dan de 8 dit jaar maar 2 lekke banden en een foute sensor leverde een ronde achterstand op en daarmee was het pleit beslecht: een 2e overwinning voor Nakajima, Buemi en Alonso met de wereldtitel als mooie bonus.

De privateers waren ook dit jaar kansloos tegen de Toyota hybrids. Hoezeer ik ook begrijp dat de ACO graag fabrieksteams ziet in de LMP1 zal de organisator toch moeten begrijpen dat in slechte tijden als fabrikanten de hand op de knip houden ze het zal moeten hebben van prive-teams, al dan niet met door fabrieken geleverd materiaal. Maar ik denk dat de ACO dan liever LMP1 afschaft en de LMP2 als topklasse naar voren schuift.

Met het noemen van LMP2 hebben we gelijk een bruggetje naar Racing Team Nederland waar ook dit keer weer een aantal fans commentaar hadden op het optreden van Frits van Eerd in zijn eigen wagen. De kreten als “veel te langzaam” en “zet eens een echter rijder in die wagen” waren wederom niet aan te dragen. Nu kun je natuurlijk stellen dat het optreden van van Eerd een degelijk resultaat in de weg zat – dat zat het niet, technische problemen en een crash van de Vries, de pro wel – maar dan zul je in ogenschouw moeten nemen dat een LMP2 team verplicht is om naast de professionele rijders altijd 1 amateur rijder in het team op te nemen. Dus waarom van Eerd zelf dan niet? Van Eerd is een zeer succesvol ondernemer, waarschijnlijk minstens 10 keer zo goed als ik of een willekeurige TV kijker. Als rijder zal hij mogelijk minstens 5 keer zo goed zijn.

En daarbij ben ik blij dat er figuren als van Eerd rondlopen in de racerij en willen investeren in de landelijke autosport. Eigenlijk is er sinds de nationale tak van Philip Morris nooit meer een dergelijke sponsor geweest die de racerij bekend probeerde te maken onder het nationale publiek.

Laat de Jumbo baas er dan ook een beetje plezier van ondervinden. De een doet dat aan de pitsmuur, de ander achter het stuur.

Jumbo Dallara

En met het noemen van van Eerd hebben we gelijk een bruggetje naar de Grand Prix van Zandvoort. De toegangsprijzen werden bekendgemaakt. Ik moet zeggen dat ik het heel schappelijk vind. Als ik even snel door de prijslijst scande kreeg ik het beeld dat de prijzen van nu min-of-meer vergelijkbaar waren met die van 1985. Destijds betaalde je zo’n FL70,- voor een dagje Grand Prix op een duintop, nu is de zondag in de duinen op € 82,- geprijsd. En we weten allemaal dat de waarde van een gulden vroeger vergelijkbaar is met de waarde van een euro nu. De tribuneplaatsen heb ik niet vergeleken. Die kon ik me vroeger al niet veroorloven en bovendien zitten de gezelligste mensen altijd op de goedkoopste plaatsen.

Al-met-al zijn de prijzen best goed dus kudo’s naar de prins en zijn sponsoren, waar Jumbo er waarschijnlijk 1 van is. De prins wordt natuurlijk graag afgeschilderd als een rijkeluisfiguur (waar) die niets in zijn leven hoeft te doen (niet waar). Maar laten we blij zijn dat zo iemand er is en de wil heeft, en de visie, om de Formule 1 naar Nederland te halen. Ik heb geen idee hoe hij het heeft gedaan, ook heb ik geen idee hoeveel het heeft gekost of gaat kosten, maar laten we blij zijn dat het iemand is gelukt. Iemand die enthousiast is over de racerij en daar ook naar handelt. Want met alle respect, alleen met Max zou de sport weliswaar wel een stap vooruit maken in Nederland maar zou deze stap absoluut niet duurbaar zijn. Met een Nederlandse Grand prix kan de autosport ook nadat Max gestopt zou zijn (voorlopig niet ) in Nederland kunnen bloeien en in de breedte kunnen groeien.

Zandvoort

De eerste training in Frankrijk is inmiddels afgelopen. Weer een 1-2tje voor Mercedes, daar waar ik Ferrari had verwacht aangezien dit circuit wel een beetje lijkt op Montreal. Max 4e, maar het is nog maar de eerste training

Geef een reactie