• Bericht reacties:0 Reacties
  • Laatste wijziging in bericht:5 maart 2021
  • Leestijd:4 minuten gelezen
  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Artikelen

LENGTE CIRCUIT: 4.653 km
RONDERECORD: 1:18.750 L. Hamilton (2020)
POLE 2020: Lewis Hamilton
POLE-TIJD 2020: 1:16ā€².652
SNELSTE RACERONDE 2020: 1:18.750 (L. Hamilton)
TOP 3 RACE 2020:Ā  1 Hamilton 2 Bottas 3 Verstappen

Het Algarve International Circuit bestaat al weer sinds 2008 en is eigenlijk al die tijd een eerste klasse circuit geweest wat zelden of nooit werd aangedaan door de grote raceklasses. Heel veel valt er ook niet te zeggen over deze baan.

De Superbikeseries, de A1 GP series, de superleague series, de Le Mans Series, de GP2 series. Allemaal kwamen ze voor 1 keertje de baan uitproberen in de 2 jaren na de opening. McLaren en Honda testten er hun F1 wagens. De WTCC reed er ook een ronde.

Maar verder bleven de grote series weg en na 5 jaar werd de promotor met een tekort van 160 miljoen euroā€™s weggestuurd en nam de regionale overheid de exploitatie over.

Hopelijk kan Portimau met het verkrijgen van een Formule 1 race eindelijk de bladzijde omdraaien en eens een behoorlijk aantal internationale wedstrijden krijgen. De baan is er in elk geval geschikt voor. Een mix tussen de NĆ¼rburgring en Spa, met veel uitdagende bochten en hoogteverschillen die we op de Tilke pannenkoeken niet veel zien.

Het is trouwens voor het eerst sinds 1996 dat er weer een Formule 1 race wordt gehouden in Portugal. Destijds was de Autodromo do Estoril plaats van handeling. Het circuit in de buurt van Lissabon kreeg 13 maal de Formule 1 op bezoek.

Die laatste race op Estoril was trouwens niet heel spannend op 1 moment na: Jacques Villeneuve liet zijn dat hij oval ervaring had en haalde Michael Schumacher op magistrale wijze buitenom in in de Parabolica (ja, Estoril had er ook Ć©Ć©n). Tijdens de training had hij er al op gezinspeeld, waarop Patrick Head zei: ā€œGa je gang, we schrapen je na de race wel uit de muurā€. En ook andere collegaā€™s lieten weten dat ze buitenom inhalen niet zagen zitten.

Maar Jacques liet het er niet bij zitten. Na een slechte start zat hij vast achter de langzamere Schumacher, Damon Hill, concurrent in de strijd om de titel kon uitlopen. Villeneuve kwam er niet langs totdat Schumacher de Minardi van Lavaggi tegenkwam. De Ferrari rijder volgde de Italiaan door de Parabolica om ā€˜m op het rechte stuk in te halen en daarmee zag Villeneuve zijn kans schoon. Schumacher zag ineens de voorwielen van de Williams langzij komen en bij het opkomen van het rechte stuk pakte de Canadees Lavaggiā€™s slipstream en liet Schumacher kansloos.

Schumacher heeft het nakijken

Villeneuve versloeg vervolgens Hill en hield zijn titelkansen in leven.

De doorgewinterde Formule 1 fan zal trouwens nog twee andere Portugese Grands Prix omcirkelen: die van 1984 en 1985. In 84 werd Lauda wereldkampioen met een half puntje verschil op Prost en in 85 gaf Senna zijn eerste masterclass regenrijden.

De andere races op Estoril vielen minder op maar waren nooit saai. Er gebeurde eigenlijk elk jaar wel wat wat de wenkbrauwen deed fronsen: Senna en Prost die elkaar de muur in probeerden te duwen. Mansell die na diskwalificatie doorreed en Senna van de baan roste, Johansson die in een Onyx de derde plaats behaalde, Patrese die in 91 werkelijk ongenaakbaar wasā€¦

Hopelijk kan het Algarve International Circuit net zulke goede races opleverenā€¦

Jacco Den Hollander
Author: Jacco Den Hollander

Indyoot

Geef een reactie