LENGTE CIRCUIT: 4,252 km
RONDERECORD: 1:22.849 (Klaas Zwart, BOSS GP 2014)
POLE 2019: geen race
POLE-TIJD 2019: geen race
SNELSTE RACERONDE 2019: geen race
TOP 3 RACE 2019: geen race

Daar zijn we dan maar weer, terug in Zandvoort na 35 jaar. Dag Senna, Piquet, Prost, Lauda. Welkom Max, Hamilton, Leclerc en Vettel. Er is heel wat veranderd in die tijd.

In 1985 won Evert van Benthum zijn eerste Elfstedentocht in 22 jaar, zat Nelson Mandela nog gevangen en was de apartheid nog dagelijkse kost in Zuid-Afrika. Anatoli Karpov verloor zijn wereldtitel schaken aan Garri Kasparov, Michail Gorbatsjov kwam aan de macht in de Sovjetunie, je weet wel, die voorloper van Rusland. In het Brusselse Heizelstadion kwamen 39 mensen om het leven bij een potje voetbal om de Europacup 1.

Meer gebeurtenissen? Het Schengenverdrag werd getekend en er werd besloten dat uiterlijk 1992 de Europese binnengrenzen open gaan. De grenzen in het Oostblok zaten toen nog potdicht. Boris Becker won als 17-jarige voor de eerste maal Wimbledon. Joop Zoetemelk werd wereldkampioen wielrennen. De Bende van Nijvel liet voor het laatst iets van zich horen. In Japan werd de eerste versie van Super Mario uitgebracht. De vader van Max ging naar de brugklas.

Zomaar een greep uit diverse gebeurtenissen uit het jaar van de laatste Grand Prix op Zandvoort. Om maar eens aan te geven hoeveel er veranderd is in 35 jaar. In dat jaar werd het oudste bekende Nederlandse bericht op Usenet gepubliceerd: “dit is een test”. Usenet is een voorloper van internet, en dat was er dus nog niet in 1985, net als elektronisch betalen. Om op straat te kunnen bellen moest je een telefooncel zoeken. De voorloper van Netflix, de videotheek, was ook nog maar net nieuw.

Ook op Zandvoort is er sinds 1985 veel veranderd. Tot en met het Scheivlak is de baan min of meer hetzelfde maar vanaf wat toen het Hondenvlak heette (op was het de Marlborobocht?) gaat de weg rechtsaf in plaats van linksaf. Het rechte stuk was in 1985 nog ruim een kilometer lang, nu nog zo’n 700 meter. Het oude Bos Uit is niet meer, Bos Uit is wat nu de Arie Luyendijk bocht is.

De Grand Prix van Nederland is terug en dat is te danken aan Max. Nederland heeft een kandidaat voor de wereldtitel, wilde daarom een Grand Prix en kocht ‘m voor veel geld. En de Max-fans stelden niet teleur en bestelden en-masse kaarten voor het evenement ter ere van de grootste kanshebber voor een Formule 1 wereldtitel die Nederland ooit voortbracht.

Zeker, Nederland had eerder deelnemers aan de eigen Grand Prix. Men denke daarbij aan Ben Pon, Dries van der Lof, Gijs van Lennep en Carel Godin de Beaufort. Kundige rijders, maar geen kanshebbers op de overwinning en geen persoonlijkheden waarvoor men speciaal naar het circuit kwam.

Jan Lammers kon daar eind jaren ’70, ook al kwam hij uit Zandvoort en was hij zo’n beetje op het circuit opgegroeid, ook niet veel aan veranderen. Bovendien verkeerde het circuit toen zakelijk gezien al jaren in zwaar weer. De gemeente en de provincie wilden er vanaf, de bevolking niet, op een paar klagers over de herrie na dan. Waarom je dan in Zandvoort gaat wonen is me een raadsel maar dat terzijde.

In 1985 was het voorbij. Het Formule 1 circus liet Zandvoort voortaan links liggen en verruilde de Hollandse duinen voor de Hongaarse poesta’s, volgens velen voorgoed. Geen geld, niet genoeg interesse bij gebrek aan kanshebbers van eigen bodem.

Jos Verstappen, Christijan Albers en Robert Doornbos, alle drie namen ze deel aan Formule 1 races maar geen van allen, zelfs Jos niet, deed dusdanig van zich doen spreken dat er weer de mogelijkheid van een Grand Prix op Zandvoort werd geopperd.

Maar met Max werd dat dus anders. Onmiddellijk na de eerste overwinning van de Nederlander gingen de geruchten op. Uiteindelijk kwam het tot de bekendmaking in 2019 dat de Grand Prix per 2020 weer terug was en kon het voorgenieten gaan beginnen.

Maar wordt het genieten? Als we de zwartkijkers moeten geloven niet: “alle wegen zullen vaststaan, niemand komt aan op het circuit en wie wel aankomt krijgt niets te zien want Zandvoort is een baan waar je niet kunt inhalen”, aldus de zeurpieten.

Er zal best een logistieke uitdaging liggen maar met dat bijltje is al vaker gehakt in Nederland. Het zal vast niet vlekkeloos verlopen maar de tribunes zullen vol zitten.

En het circuit? Zal ook wel een uitdaging zijn. De Formule 3 coureurs hadden ook al moeite met inhalen. Maar tegenwoordig hebben we DRS en als de banking in de Luyendijk bocht goed werkt hebben we inhaalpogingen in Tarzan. En de banking in de Hugenholtz moet ook een leuke worden: met z’n tweeën erin gevolgd door een dragrace de Hunzerug op. Wie zal het eerste liften richting het Scheivlak?

Het Scheivlak zal nog altijd bepalen wie out-of-talent is

En als er dan toch niet veel wordt ingehaald, dan hebben de heren F1 coureurs in elk geval een rondje gereden dat anders was dan alle andere rondjes.

Maar laten we niet gaan doemdenken. Max vindt altijd wel ergens een gaatje….

Terug naar circuits