De winter is nog niet begonnen maar de winterslaap bijna wel. Het laatste Formule 1 weekeinde staat voor de deur, NASCAR beleefde afgelopen week al de finale.

 

Nog 1 keer NASCAR

Joey Logano wist al zijn ruziezoekers voor te blijven, won de race en het kampioenschap. Truex, Harvick en Kyle Busch werden 2-3 en 4. Truex had een wagen die echt lekker werkte op lege tanks, Harvick’s wagen reed het beste in de zonneschijn, dus was bij het vallen van de avond minder kansrijk. En Busch, die volgens de statistieken de grote favoriet was, was kansloos nadat de wagen van de krik viel bij de laatste pitsstop.

En zo heeft Roger Penske er weer een kampioen bij. Er is een telraam nodig om alle kampioenschappen van het halve eeuw oude team bij te houden.

En daarna is het vakantie en wordt het tijd voor de gala’s, de races om niks en allerlei evenementen.

 

 

Ruilen

Fernando Alonso gaat een daagje ruilen met Jimmie Johnson. Alonso gaat de NASCAR Chevy rijden en Jimmie gaat een McLaren de sporen geven. Johnson heeft al geïnformeerd bij Jeff Gordon over hoe het was om een Formule 1 wagen te rijden. Gordon wisselde in 2003 met Juan Pablo Montoya van wagen op Indianapolis en deed dat niet eens onverdienstelijk. “Verbaas je en geniet” schijnt Gordon zijn voormalige teamgenoot meegegeven te hebben.

Of Alonso al bij Montoya heeft geïnformeerd is niet bekend. Het hele festijn gaat plaatsvinden op Bahrein, de Chevy schijnt er al te zijn. De McLaren is al in de buurt.

 

 

Hoe komen we de winter door?

Wat hebben we nog meer? Het FIA gala, waar alle prijzen worden uitgereikt, van het WK dragster racen tot het WK Formule 1. Max heeft er geen zin in dus zal hopen dat Raikkonen en Bottas voor ‘m eindigen in de WK stand zodat hij geen derde wordt. Uiteraard wil hij nog wel de laatste dagprijs hebben.

De hele racerij gaat in december op slot. De enige actie is te verwachten in de hoek van de Dakar deelnemers want die mogen vanaf 1 januari weer aan de bak, lekker zandhappen in de woestijn. Altijd weer een ideaal evenement om de winter te overbruggen.

Want de teams en de rijders mogen dan snakken naar vakantie: de fans weten vaak niet van ophouden. Misschien is dat de reden dat jaaroverzichten het altijd zo goed doen. Kan je makkelijk alles weer opnieuw beleven.

Voor mij is het de tijd dat Youtube weer leeggetrokken wordt want gelukkig staat menig klassieke race op dit medium. Hoe moest dat vroeger dan toen er nog geen internet was?

 

 

De wereld voor Youtube

We schrijven de winter van 88/89. In november was de laatste Grand Prix gereden. Op Sky Channel kon je dan nog elke zaterdag naar Motorsport International kijken, en anders elke dinsdagavond naar Motorsport News International.

En daarmee moest je de motorsport honger stillen. Op 2e kerstdag keek ik naar de Boxing Day Motorcycling races op Mallory Park, of all places! Een van de heats werd gewonnen door een gast met een crossmotor. Het ging helemaal nergens om maar je had gelukkig weer een race gezien.

Vervolgens ging op 1 januari Dakar van start met elke dag een update op Sky Channel, met commentaar van wijlen Brian Kreisky. Het was de tijd van de uit de rallywereld verbannen Groep B’s met daar tussenin het echtpaar Tijsterman met een productie Mitsubishi.

Tussendoor werd de honger naar snelheid ook gestild met de bobsleewedstrijden op St Moritz.

Vervolgens kwamen de eerste beelden binnen van de Rally van Zweden, gevolgd door de Rallye Monte Carlo. Met daarin het grote vraagteken welk team het nu weer zou proberen de oppermachtige Lancia’s te verslaan.En dan kwamen de eerste racebeelden binnen: de 24 uur van Daytona, gevolgd door de Daytona 500 en de 12 uur van Sebring. En daarmee was de winterslaap weer afgelopen, vooral ook omdat de eerste testritten met de Formule 1 al waren gemaakt.

Maar ja, nu is het Youtube, en dat is eigenlijk heel fijn, hoewel het kijken naar Sky Channel, op onchristelijke tijden ook wel wat romantisch had.

Maar goed, nog één weekeinde