Williams

Opgericht door : Frank Williams en Patrick Head
Chassis: Williams FW14
Motor: Mercedes
Technisch manager: Paddy Lowe
Actief: 1969 – 1975, 1977 – heden
Teambazin: Claire Williams
Coureurs: George Russell (63), Robert Kubica (88)
Testrijder: Nicholas Latifi

Teamstamboom: Williams (1977 – heden)

Ieder jaar als Williams zijn nieuwe wagen onthult kijk ik of de Senna S nog op de neus staat. De iconische Senna S staat al sinds 1995 op de neus van de Williams en ook in 2019 was deze nog aanwezig. Dit jaar wordt het het 25e jaar dat het logo de neus siert. Op de neus omdat Senna dan altijd vooraan staat. Alleen al daarom moet je van het team houden. Williams is een team met een groot verleden maar een groot verleden laat je geen tiende harder rijden. Daarvoor heb je vooral geld nodig. En Williams verkeert financieel in zwaar weer. Ik betwijfel het of Kubica afgelopen seizoen zonder zijn backing ook maar een voet tussen de deur had gekregen, maar Williams stond financieel met de rug tegen de muur en het geld was meer dan welkom.

Helaas werd het niet goed besteed. Ze waren al laat met de wagen en toen hij eenmaal op de grid stond bleek er van alles mis te zijn.

Het team heeft dan ook het hele seizoen aan een dood paard getrokken en je aan het einde van 2019 gaf niemand nog meer ene penny voor het team. Maar zie, Claire en haar team hebben de winter goed besteed. Ze hebben een wagen gebouwd die niet alleen op tijd af was maar ook nog eens degelijk overkomt. Het is geen spectaculaire wagen met gewaagde toeters en bellen maar een degelijke wagen waarmee men stappen kan maken. Williams kan wel eens de aansluiting gevonden hebben.

Goed nieuws voor George Russell die dan ook met een brede grijns in Barcelona rondliep. Hij weet dat hij zich in de kijker rijdt als hij met de wagen de tweede kwalificatieronde weet te bereiken. En van daaruit is het weer een stapje dichter bij de punten.

Wat kunnen wij van de rijders verwachten?

Met George Russell heeft het team een echt groeibriljantje in huis. Vorig seizoen had Russell geen kind aan Kubica, die echt geen schim meer is van de grote belofte die hij ooit was. Russell daarentegen wacht een mooie toekomst. U zult zich afvragen of een tweede jaar achter het veld aan hobbelen zijn carriere niet schaadt? Het is uiteraard niet ideaal, een stapje hoger naar bijvoorbeeld Force India was waarschijnlijk beter geweest maar het feit dat Mercedes Ocon wel liet gaan en Russell nog graag onder zijn vleugels houdt moet de jonge Brit toch vertrouwen in de toekomst geven. Met het scenario dat hij Hamilton of Bottas volgend seizoen opvolgt moet dan ook serieus rekening gehouden worden.

Nu het naar uitziet dat hij een degelijke auto onder zijn brandwerende pantalon heeft moet hij in staat worden geacht om het gevecht naar Haas en wie weet Alfa te brengen. Het zal de moeite waard zijn om dit gevecht te volgen.

Latifi wordt nu gezien als de tweede Lance Stroll, hij is al door velen gebrandmerkt als het rijkeluiszoontje dat dankzij de centjes van pa een stoeltje heeft. En natuurlijk kan hij er niets van. Wij denken dat het wat genuanceerder ligt.
Wat mogen wij verwachten van Latifi? De Canadees lijkt mij een bijtertje, in de Formule 2 opende hij het seizoen sterk om daarna wat terug te vallen. Tegen het einde wist hij zich te herstellen en stelde daarmee zijn tweede plaats veilig. De 2019 lichting van de Formule 2 wordt gezien als de zwakste in jaren en het is dan ook tekenend dat Nyck de Vries, de kampioen, geen zitje kreeg. De nummer twee, Latifi kreeg het volgens de zelfbenoemde kenners alleen voor elkaar met het geld van zijn vader. In 2020 mag hij het ongelijk van zijn criticasters bewijzen.

Terug naar teams