Williams
Opgericht door : Frank Williams en Patrick Head
Chassis: Williams FW45
Motor: Mercedes
Technisch manager:
Actief: 1969 – 1975, 1977 – heden
Teambaas: James Vowles
Coureurs: Logan Sargeant (2), Alex Albon (23),
Testrijder:
Teamstamboom: Williams (1977 – heden)
“We hadden aan einde van 1977 twee keer ontzettend veel geluk. Ten eerste omdat we een rijke Arabische sponsor binnenhaalden en ten tweede omdat we als enige door hadden hoe goed Alan Jones werkelijk was”.
Dat was een uitspraak waarin Frank Williams twee van de drie redenen geeft waarom een team zich zomaar kan opwerken van also-run naar de koppositie: een grote kapitaalinjectie of een uitstekende coureur die goede prestaties levert en het vertrouwen binnen het team opvijzelt. De derde reden is een goede interpretatie van een nieuw technisch regelement, in elk geval beter dan die van de concurrentie.
In 2022 ging er weer een nieuw technisch regelement in. Williams profiteerde echter niet. Sterker nog: het bewees andermaal dat een goede coureur het verschil kan maken en niet zomaar te vervangen is. George Russell wist in 2021 Williams voor het eerst in enkele jaren van de laatste plaats in het WK te rijden maar met zijn verdiende promotie naar Mercedes was Williams in 2022 opnieuw veroordeeld tot de laatste plaats. En als je laatste wordt krijg je weinig prijzengeld en ben je niet interessant voor potentiële sponsors.
Alex Albon bleek geen nieuwe Alan Jones te zijn. Jost Capito bleek niet zo vindingrijk te zijn in het vinden van sponsors als wijlen Sir Frank. François-Xavier Demaison bleek niet een natuurlijke opvolger van Patrick Head te zijn.
Nou zijn dat ook grote voetstappen om te vullen. Soms lukt het om één van die posities op te vullen, heel soms twee, maar drie van die posities bezetten met de juiste personen op ongeveer het juiste tijdstip gebeurt zelden, zeker in een team wat Williams nu is.
Het zag er bij tijd-en-wijle best wel goed uit in 2022. Albon haalde al in Australië een puntje en verdrievoudigde het puntentotaal in Miami. Maar daarna stond het team lange tijd droog hoewel Latifi wel een keer Q3 wist te bereiken.
In België wist Albon weer een puntje toe te voegen alvorens Nyck de Vries bij zijn debuut 2 punten scoorde. Hij verving Albon, die last had van een blindedarm ontsteking. In Japan scoorde Latifi zijn eerste en waarschijnlijk enige punten van zijn carrière en daarmee stond het totaal van Williams op acht, goed voor de laatste plaats…
Het is 2023. Capito, Demaison en Latifi zijn vertrokken. James Vowles heeft de positie van Capito overgenomen maar wie de technische baas wordt is nog niet bekend. Vowles neemt ervaring mee van zijn tijd bij Mercedes waar hij onder andere de engineer van Bottas was.
Op het rijdersvlak is er ook een verandering: Logan Sargeant neemt de plek van Latifi in. Albon blijft. Wellicht kan hij een stabiele factor binnen het team worden door hier en daar een paar puntjes te pakken.
Logan Sargeant is een jonge Amerikaan die zichzelf gestaag heeft opgewerkt in de Formule 3 en Formule 2. In beide klasses heeft hij enkele races gewonnen en heeft hij voldoende punten gescoord om een superlicentie te verdienen. Volgens Capito, die de Amerikaan nog heeft aangenomen, heeft de nationaliteit niets te maken met zijn promotie naar de Formule 1. Misschien is dat wel zo maar nu er dit jaar driemaal in de States wordt gereden is de tijd natuurlijk rijp voor een Amerikaanse sponsor die wereldwijde bekendheid nastreeft. En op de wagen van Sargeant (en Albon) is nog wel een plekje over….
Of Williams met Sargeant en Albon de weg naar boven weer weet te vinden valt nog te bezien. Maar misschien zegt Vowles over een jaar of twee wel: “In 2023 hadden we tweemaal enorm geluk…..”