Een finale race voorbeschouwen is eigenlijk een grote afscheidsrede; vooral als het alleen maar gaat om de dagwinst, coureurs zich niet meer kunnen interesseren voor de eindstand en voor volgend jaar bijna alle plekjes ook al vergeven zijn.

Voor de teams achter de top-drie kan het nog wel interessant zijn want een plekje erbij of eraf in de eindstand kan toch weer een aantal miljoenen schelen in het prijzengeld.

 

 

Dagwinst?

Maar goed: voorbeschouwen dan maar; Als ik het zo bezie kunnen we ons vooral gaan afvragen of Max weer de hoogste ogen gaat gooien of dat Lewis nu eindelijk een cadeautje gaat geven aan Bottas.

En Ferrari dan? Die lijken hun interesse verloren te hebben dit jaar. Vreemd genoeg schreef motorsport.com een week of twee geleden nog een over een briljante zet van het team uit Maranello door het terugtrekken van een update… Volgens mij is dat gewoon een briljant brevet van onvermogen.

 

 

Afscheid

Afscheid dan maar: het meest prominente afscheid zal dat van Alonso zijn, althans in de ogen van de Spanjaard en van Team McLaren dan. Al dan niet terecht maar ik heb de indruk dat de rest van het circus al maanden geleden, zo niet jaren geleden, afscheid heeft genomen van Fernando.

Met Fernando Alonso zal er een bak aan ervaring de Formule 1 gaan verlaten. Ik heb de indruk dat Fernando niet van harte afscheid neemt ook al doet hij het voorkomen alsof hij zijn vleugels wil gaan uitslaan en andere oorden wil gaan bezoeken. Als fan van veelzijdigheid geloof ik ‘m graag. Het is wellicht te laat om een carrière a la Mario Andretti te beginnen maar hij kan het altijd proberen.

Stoffel van Doorne zal ook stilletjes de Formule 1 verlaten maar ik zie de Belg nog wel terugkeren. Ik had het van McLaren niet meer dan netjes gevonden als hij als tweede rijder zou zijn opgenomen in het Indy 500 team van McLaren maar wat niet is kan natuurlijk nog komen.

Meer afscheid? Brandon Hartley is nog niet officieel vertrokken bij Toro Rosso maar het ligt er vingerdik bovenop dat de Red Bull familie niet tevreden is over de Nieuw Zeelander. Bij Hartley heb ik altijd de indruk gehad dat hij nog in de endurance modus zat en dus pas in de tweede helft van de race een beetje op gang kwam. Maar dan was de achterstand al veel te groot. Dus Hartley exit terwijl er een jaar geleden nog veel dollars werden overgemaakt aan Chip Ganassi om ‘m los te weken uit een al getekend contract. Chip zal zich wel een bult hebben gelachen: een leuk budgetje vangen voor iemand die nog geen meter voor je heeft gereden…

Ocon is ook exit maar die komt wel weer terug. Hoewel Stroll nog niet bevestigd is bij Force India/Racing Point/Stroll GP/ Gooi geld over de balk Motorsports, of hoe het team ook maar mag heten. Misschien heeft pa Stroll eens diep in de ogen van zijn zoon gekeken en daarna eens diep in het kleingeldvak van zijn portemonnee. En daarmee geconcludeerd dat het financieren van de carrière van kleine Lance een doodlopende weg is, zowel voor Lance als voor de portemonnee.

Eriksson heeft eindelijk door dat hij voor z’n geld wel wat leukers kan doen dan voor spek-en-bonen meedoen en rijdt zondag ook zijn laatste race alvorens te vertrekken naar Indy.

En Sirotkin zal ook de Formule 1 verlaten. Niet dat iemand dat op zal vallen want die hebben we het hele jaar nog niet gezien.

 

Maar wordt het een leuke race?

Zal het nog een leuke race worden? Misschien voor Max en Bottas. Ricciardo zal misschien ook nog met een knaller willen vertrekken bij Red Bull. RAI, VET en HAM zullen waarschijnlijk heel snel op vakantie willen gaan.

Achter de top 6 zal de focus liggen op punten pakken voor de baas zodat er volgend jaar wat meer te besteden is. En de afscheid nemers zullen zichzelf in de kijker willen rijden voor zover ze nog geen werkgever hebben voor volgend jaar….

Dus wordt dit een leuke race? Geen idee, hangt er vanaf of Max goed rijdt, dan zal het voor ons wel leuk worden. Verder gaat het nergens meer om….