Als je in een flow zit dan is het wel lekker als er twee GP’s zo kort achtereen volgen. Maar als je aan de negatieve kant van de flow zit dan zit je niet echt te wachten op de volgende race. Maar ik weet niet hoe het bij u is, als ik terugdenk aan de afgelopen twee races en ik moet de teams aanwijzen die in die positieve flow zitten dan heb ik werkelijk geen benul. Ik heb het gevoel alsof ik naar een spelletje Yahtzee kijk waarbij de dobbelstenen zojuist uit de beker zijn geworpen en nog volop over tafel rollen. Ik kijk naar de dobbelsteen van Williams en kan eigenlijk mijn ogen niet geloven, deze rolt rechtstreeks naar de rand van de tafel en dreigt er met een rotvaart naast te vallen. Wat is er in hemelsnaam met het saaie maar degelijke Williams gebeurd? Betalen ze echt al de prijs voor hun beleid waar ze meer aandacht leken te hebben voor het meegenomen geld dan het aanwezige talent? Akkoord, Stroll is geen mega-talent maar hij is toch ook niet zo slecht dat hij nu ineens er niets meer van bakt. Je vraagt je af of men bij Williams de bandenwarmers in Bahrein van de wagen is vergeten te halen.

Even verderop zie ik de dobbelsteen van team Haas over de andere stenen heen stuiteren. Het team leek op een sensationele dubbele punten finish in Melbourne af te stevenen maar de wagen was harder gegroeid dan de pitcrew. Amateurisme deed het team de das om. In Bahrein wist Magnussen de nieuwe lijn wel door te trekken maar voor Grosjean was het weer ouderwets aanmodderen. De dobbelsteen springt wel door het veld maar gelukkig tikken ze vooralsnog niet de andere stenen uit de koers.

Vooraan zijn het de scharlaken rode dobbelsteen van Ferrari en de zilveren steen van Mercedes die om de koppositie strijden. Rood ligt voor en zouden in een positieve flow moeten zitten. Maar kun je van een goed gevoel spreken als een pitstop volledig mis gaat en een crewmember in het ziekenhuis beland? En wat is de werkelijke krachtsverhouding tussen Mercedes en Ferrari? In Melbourne was Hamilton verreweg de snelste maar Ferrari de slimste. In Bahrein rolde de dobbelsteen voor Ferrari weer het lekkerst, maar in hoeverre worstelde het Duitse team met de wisselende temperaturen? Bahrein bracht geen antwoorden maar riep alleen maar meer vragen op.

Er rolt een dobbelsteen over de tafel die de richting volledig kwijt lijkt te zijn. Direct nadat de steen de beker uitrolde knalde het tegen een vaas aan om via de fruitmand weer verder van het veld weg te rollen. Red Bull lijkt de richting kwijt te zijn. Je hoort van beide rijders dat de wagen zo goed is en dat ze met Ferrari en Mercedes mee kunnen strijden maar de wagen heeft nukken. Hoe vaak zijn Max en Ricciardo al van de baan gespind met de wagen? Het begon al nog voor de testdagen in Barcelona toen Ricciardo in Silverstone op lage snelheid van de baan spinde. In Barcelona gebeurde het weer verschillende keren en in Australië en Bahrein belandde Max naast de baan. Ondanks dat de wagen naar eigen zeggen de snelheid heeft slaagt met name Max er niet in om een degelijke race neer te zetten. Het blijft gissen of de oorzaak bij de wagen ligt of dat Max zich te veel wil laten gelden, maar als ik zo naar de dobbelsteen kijk dan maakt die vreemde capriolen.

Het mooie van Yahtzee is dat je verschillende keren met de dobbelstenen mag gooien. Het gaat er uiteindelijk om om zoveel mogelijk punten te scoren. Ook bij de Formule 1 zijn er voldoende kansen om te scoren. Twee maal een nul wil nog niet zeggen dat je aan het eind van de rit met lege handen staat. Maar voorlopig heeft Ferrari al twee maal een zes in het boekje mogen noteren en het mooie van het racen is dat Max die zondag ook zomaar bij kan schrijven, maar het kan ook weer een vette nul opleveren.

Sjef