LENGTE CIRCUIT: 5,607 km
RONDERECORD: 3 dagen (koude wals 7)
POLE 2019: geen race
POLE-TIJD 2019: geen race
SNELSTE RACERONDE 2019: geen race
TOP 3 RACE 2019: geen race

Enige jaren geleden stond ik verbaasd dat er een Grand Prix kwam in Baku, Azerbeidzjan. Wat had de Formule 1 te zoeken in een land wat 0,0 motorsporttraditie had? Ja, er was een keer een toerwagenrace geweest met een aantal ex-F1 coureurs maar dat was het dan wel.

En dit jaar gaan we dus alweer de vijfde Grand Prix in Baku beleven.

Met de Grand Prix van Vietnam kom ik er dus achter dat het nog gekker kan: in Vietnam is voor zover ik weet nog nooit een race gereden. Nader onderzoek heeft mij geleerd dat er zelfs in de Franse koloniale tijd geen races zijn geweest in het land. Na de val van Dien Bien Phu en het vertrek van de Fransen was het er zeer onrustig en brak al snel de beruchte Vietnamoorlog uit die resulteerde in de vlucht van talloze Vietnamezen naar buurlanden. Er werd alleen geracet met tanks en pantserwagens.

In 1975 werd de Vietnamoorlog beëindigd, vluchtten de Amerikanen het land uit en werd de Socialistische republiek Vietnam gesticht. Steun kwam er van de Sovjetunie, een handelsembargo van de Verenigde Staten.

In 1993 was de steun uit Moskou verdwenen en besloot Bill Clinton het handelsembargo op te heffen. De buitenlandse investeringen begonnen toe te nemen en daarmee kwam er ook meer toerisme.

Niettemin bleef Vietnam een arm land waar geen geld was voor grote sportevenementen, laat staan autoraces. Een google search leert ons dat er in 2011 een motorfestival was voor 500 motorbezitters, dat in 2016 een kartbaan werd geopend in Ho Chi Minhstad (voorheen Saigon) en dat er eind 2019 driftwedstrijden zijn gehouden in Hanoi. De lokale term doet vermoeden dat dat in het Vietnamees autogymnastiek heet.

En verder is er nog een Vietnamees off-roadteam dat fabrieksmateriaal krijgt van Mitsubishi.

In het Michel Vaillant album “Sporen van Jade” wordt er gesproken over een rally-raid van Noord- naar Zuid Vietnam. Maar dat is niet meer dan fictie…

Er bestaat ook een Vietnamese automobielclub maar het enige sportevenement waar die over spreekt is de Grand Prix, verder niets. Er staan ook een paar foto’s met motorwedstrijden op de straat en een paar plaatjes van motocross wedstrijden. Gezien de hoeveelheid gemotoriseerde tweewielers in het straatbeeld is het wel logisch dat de Vietnamese autosportscene vooral uit motorwedstrijden lijkt te bestaan. Maar ik heb nog geen wedstrijdverslag of uitslag kunnen vinden.

Dus ja, wat kan je er van zeggen: Vietnam gaat meteen van helemaal niets naar het hoofdgerecht. China deed eerst een voorgerecht in de vorm van de rallyraid van Parijs naar Peking en de GT wedstrijden op Zuhai. Maleisië organiseerde motoGP en Groep C wedstrijden, Zuid Korea had jaarlijks een grote F3 wedstrijd, India veel nationale wedstrijden. Oefenmateriaal voor het organiseren van een Grand Prix. In Vietnam worden al die stappen overgeslagen.

We zullen zien wat het wordt. De automobielclub is inmiddels begonnen met het werven van vrijwilligers en er zal vast wel expertise worden gehaald uit Singapore of Australië. De Chinese grote broer wordt over het algemeen nog graag gemeden.

De baan is in elk geval een Tilke drome. De onvermijdelijke Hermann heeft een aantal straten in Hanoi geselecteerd in de buurt van een braakliggend perceel waar het permanente start-finish deel kon worden neergezet. Een beetje afgekeken van het circuit van Adelaide en dat is geen slecht begin. Het lange rechte stuk van Baku is er ook in verwerkt dus snelheden ver ten noorden van de 300 km/h moeten mogelijk zijn.

De beelden die ons vanuit Hanoi hebben bereikt laten zien dat de Vietnamezen hard bezig zijn. De asfaltwagens rijden af-en-aan zo te zien dus het heeft er alle schijn van dat er dit jaar weer een nieuw land kan worden toegevoegd aan de lange lijst met landen die de Formule 1 hebben mogen ontvangen.

Verwachtingen voor deze race heb ik niet. Het circuit en omstandigheden zullen voor alle teams nieuw zijn maar dat hoeft geen garantie voor verrassingen te zijn. De laatste nieuwe races, Rusland, Baku en Mexico, zijn traditiegetrouw alle keren (Rusland), bijna alle keren (Baku) of voor meer dan de helft (Mexico) gewonnen door Mercedes. De keer dat Baku niet werd gewonnen door Mercedes was het dan weer wel een doldwaze vertoning vol chaos.

Dus wat wordt de grootste verrassing: Dat er een land is waar een Grand Prix wordt gereden met nog minder racetraditie dan Azerbeidzjan. Die verrassing is wel een zekerheidje. Voor de rest zullen we het wel zien.

Terug naar circuits