Het onderwerp van een weekeinde racen op Spa-Francorchamps? Vettel die won? Hamilton die verloor? Verstappen die 24 jaar na zijn vader ook een podiumplaats veroverde op Spa? De slaapverwekkende race? Of het faillissement, doorverkoop en uitverkoop die Racing Point Force India whatever hield?

Niets van dat al. Het woord van de dag was veiligheid. Met een welgemikte beuk van de Hulk werd Fernando Alonso direct na de start over de wagen van Leclerc gestuiterd, en daarmee werd gelijk de halo van de Fransman getest.
Een test die het veiligheidsobject met verve doorstond en Leclerc wist te behoeden voor verwondingen. Daarmee was het nut van de halo meteen bewezen en zal het afwijzende commentaar ten opzichte van het object een tijdje verstommen.
We zijn er ook al een tijdje aan gewend geraakt. Zodanig dat het lelijke geval je niet eens meer opvalt. En als je de puinhoop van La Source nog eens in de herhaling bekijkt ben je wel blij dat het ding erop zit. Eigenlijk kan je je gelukkig prijzen dat het nog zo vaak goed is gegaan zonder halo.

Felipe Massa deed nog maar eens een duit in het zakje door te stellen dat de Formule 1 voortdurend bezig is de veiligheid te verhogen en dat in vergelijking daarmee een serie als Indycar niet veel deed.
Ach, die Felipe toch. Uiteraard heeft hij veiligheid hoog in het vaandel staan want het was natuurlijk mede door zijn ongeval in 2009, waar hij een springveer die van een andere wagen was afgevallen in zijn gezicht gelanceerd kreeg, dat de halo uiteindelijk geïnstalleerd werd.
Maar om nu te zeggen dat Formule 1 zo voortvarend is en dat Indycar niet zoveel doet? Dat is een nogal vreemde bewering als je kunt stellen dat veel veiligheidsmaatregelen die er nu in de in de Formule 1 van kracht zijn uit Noord Amerika afkomstig zijn en vaak voor het eerst zijn toegepast in, jawel, de Indycarseries, of CART, de Champcarseries, USAC, zoals u wilt….

Safetycar? Voor het eerst toegepast in 1992, in de Hongaarse Grand Prix, maar al sinds de late jaren ’60 in gebruik op Indianapolis, als pacecar. Stel dat je als Formule 1 organisator moet toegeven dat je gewoon een idee afgekeken hebt.…..
De snelheidslimiet in de pits? Na Imola 1994 direct ingevoerd in de Formule 1. Indycar deed het al in de zeventiger jaren.
In 1995 werden de verhoogde cockpitranden in de Formule 1 verplicht naar aanleiding van het ongeval van Karl Wendlinger op Monaco. Maar Rick Mears maakte in 1977 al zijn Indycardebuut met een Eagle met verhoogde randen.
HANS device om de nek te beschermen? In 2005 met veel bombarie gelanceerd in de Formule 1. In 2003 al verplicht in Noord Amerika en daarvoor ook al vaak toegepast.
Een veiligheidsorganisatie en reddingsteam dat met het racende circus meereist en bij elk evenement dezelfde samenstelling heeft en dus altijd goed ingespeeld is. Gemeengoed in de Indycarseries sinds 1979, in de Formule 1 sinds de late jaren ’90…
Wheeltethers, oftewel koordjes die bij een crash de banden aan het wrak verbonden houden? Verplicht op Indy sinds 1999, in de Formule 1 vier jaar later…
Energie absorberende muren? In de Formule 1 nog niet gezien of we moeten het over bandenstapels hebben. Een SAFER wall zoals toegepast op Indianapolis zou in sommige bochten van Baku of Singapore ook niet misstaan…
We hebben het nog niet eens gehad over de meereizende medici: De Formule 1 had Watkins en Hartstein, Indy werkte (en werkt) met Trammel en Olvey.

En als we het dan toch hebben over die drijfveer om voortdurend de veiligheid te verhogen: 8-en-een-half-jaar na het ongeval van Massa introduceerde de Formule 1 de halo, het instrument om dergelijke ongevallen naar het verleden te verwijzen. Ja, dat is daadkracht. Daarbij ga je mij niet vertellen dat kleine onderdelen nog altijd vrij tussen de spijlen van de halo door kunnen vliegen….
Dus misschien moet Massa maar eens naar Alexander Rossi luisteren die het commentaar van de Braziliaan betitelde als een klassiek gevalletje van “talking before thinking”.

Overigens voor de mensen die zich afvragen waarom Indycar na het ongeval van Justin Wilson nog geen halo heeft geïntroduceerd? De halo geeft de rijder niet genoeg vrij zicht op een oval. Op een oval, zeker die met enige banking moet je ver vooruit kunnen kijken en met 360+ wil je geen balk voor je neus hebben….


Indycar werk aan een windscreen, een oplossing die Red Bull ook al eens probeerde, om de veiligheid op ovals te verhogen.
Laten we ons gelukkig prijzen dat zo’n beetje alle raceseries in de wereld voortdurend werken aan veiligheid. Alhoewel, wat zou de Isle of Man TT op dat gebied ontplooien?

Overigens wordt de halo ook gepresenteerd als een typische vinding van de Formule 1. Een beetje jammer om vast te moeten stellen dat de midgets en sprintcars in de Verenigde Staten al sinds 1972 met iets dergelijks rijden…..