Alpha Tauri

Opgericht door: Dietrich Mateschitz
Chassis: Alpha Tauri AT04
Motor: Honda RBPT
Technisch manager: Jody Egginton
Actief: 2006 – heden
Teambaas: Franz Tost
Coureurs:  Nyck de Vries (21)  Yuki Tsunoda (22)

Testrijder:

Teamstamboom: Minardi (1985 – 2006);  Toro Rosso (2006 – 2019); Alpha Tauri (2020 – heden)

Wat Red Bull in 2022 aan kracht had gewonnen leek Alpha Tauri juist te hebben ingeleverd. In 2021 was Pierre Gasly regelmatig in Q3 te vinden, in 2022 maar zo af en toe. En het kwam zelfs een paar keer voor dat het gehele Alpha Tauri team zich na Q1 al op de race kon gaan richten. En omdat de resultaten in de races niet veel beter waren was het dus een jaar om snel te vergeten voor het Red Bull zuster team.

Misschien had het wel te maken met de wijziging in de technische regelementen van vorig jaar en was Alpha Tauri een team dat de plank misgeslagen had. In 2021 haalde het team 142 punten, vorig jaar maar 35…

Als je kijkt naar het verloop van het seizoen zie je eigenlijk maar één hoogtepuntje: Gasly werd 5e in Miami. Aan het begin van het jaar werden de meeste puntjes bijeen gesprokkeld, in de zomer was het nagenoeg niets en in het najaar kwamen er nog een paar puntjes bij. Gasly werd 14e en Yuki 17e in de eindstand. En daar is alles wel mee gezegd, niets bijzonders, geen grootse prestaties, oftewel, gauw vergeten.

Voor Gasly diende zich de kans aan om het Red Bull nest na vele jaren te verlaten. De Fransman heeft zich nooit helemaal weten te herstellen van het half jaartje naast Verstappen, die ene overwinning op Monza in 2020 was een fijne pleister op de wond maar er bleef een litteken. In 2023 gaat Gasly naar Alpine om daar een team te vormen met Esteban Ocon. Met Ocon was hij ooit beste maatjes toen ze nog in de karts reden. Wat er precies gebeurd is lijkt niemand te weten maar die vriendschap is op een gegeven moment totaal omgeslagen in vette ruzie. Nadat Gasly z’n contract bij Alpine had getekend haastte men zich bij Alpine om naar buiten te brengen dat de ruzie allang was bijgelegd. Het zou pas écht nieuws zijn geweest als er verklaard was dat de twee nog steeds een pleurishekel  aan elkaar hebben. We gaan het zien.

Tsunoda blijft. Ook al heeft hij in twee seizoenen Formule 1 slechts af en toe mooie dingen laten zien. Yuki is natuurlijk bij Alpha Tauri gekomen dankzij de connectie met Honda. Vorig jaar tekende hij bij voor 2023. Dit kan gedaan zijn op verzoek van Honda maar het kan ook zijn dat men bij Alpha Tauri tenminste 1 coureur wilde behouden, want een seizoen met twee nieuwkomers beginnen betekent dat je geen referentie meer hebt naar het voorgaande jaar.

Ik geef het je te doen. Jezelf bewijzen als je teamgenoot Nyck de Vries gaat worden. Nyck mag dan veel minder F1 ervaring hebben als Yuki, maar de jaren die De Vries na z’n F2 kampioenschap in de Formula E en vooral in het Endurance kampioenschap heeft doorgebracht hebben van hem een betere racer gemaakt. Nyck is zo ongeveer het tegenovergestelde van Max Verstappen: Hij is mentaal van steen, Verstappen is mentaal van titanium. Verstappens leercurve noem je bij het skiën een zwarte piste: belachelijk steil. Nyck is meer van de rode en blauwe pistes. De Vries deed altijd z’n eigen management, Max had daarvoor z’n vader en Raymond Vermeulen en die maak je de pis niet snel lauw.
Nyck had een uitstekend F1 race debuut in Monza, waar hij bij Williams Alex Albon mocht vervangen. Door gridpenalties van anderen schoof hij drie rijen naar voren. Je kunt dan nog van geluk spreken maar in de race leverde de Vries maar een enkele positie in en scoorde hij zodoende meteen 2 punten.
Die avond in Monza zijn Max en Nyck samen een vorkje gaan prikken. Max zegt plotseling: “Waarom bel je morgen Helmut Marko niet op? Je moet hem wel vroeg bellen, dat vindt ‘ie fijn, tussen 7 en 8 uur in de ochtend. Hij kan wel een succesje gebruiken want zijn hele talentenprogramma bij Red Bull is een zootje. Echt talent zit er niet tussen. Hij zal jou heel graag willen contracteren want dan kan hij eindelijk weer eens goede sier maken met het feit dat hij weer een talentje heeft ontdekt.”

De volgende ochtend wordt Nyck om 7 uur wakker. Met nog wat halfdronken zelfvertrouwen pakt hij z’n mobiel en belt hij het nummer wat Max ‘m de vorige avond had geappt.
“Herr Marko, guten morgen! Hier Nyck de Vries aus Friesland, ehhh, Holland, … oder die Niederlände, Ich war gestern in die Williams.”
Nyck kreeg z’n contract. Omdat ‘ie op tijd had gebeld. Tussen 7 en 8.

Het zal meteen een make-or-break jaar worden, zowel voor de Vries als voor Tsunoda. Degene die wordt verslagen door de ander kan waarschijnlijk z’n koffers pakken en omzien naar een ander team of een andere raceklasse. Omdat Red Bull vanaf 2026 een partnerschap aangaat met Ford moet Yuki extra hard aan de bak. Honda zal er na 2026 niet meer bij zijn om het feestje te betalen. Hij zal zich in 2023 op overtuigende wijze moeten bewijzen, anders is het terug naar Japan.

Wie de ander overtuigend verslaat kan misschien wel promoveren naar het moederteam. Het boterde in 2022 niet tussen Max en Checo. Dit jaar mag Ricciardo bij demoritjes op braderieën en in de simulator laten zien dat hij goed genoeg is om Perez te vervangen. Maar wat als Ricciardo niet beter oogt dan Perez en men bij Red Bull van de Mexicaan af wil? Wie zetten ze dan naast Max?

Mogelijk dat Alpha Tauri wel een beter jaar tegemoet gaat, het kan sowieso nauwelijks slechter dan vorig jaar. Het team kan weer uitgebreid afkijken bij het rijke en succesvolle moederteam dat liet zien dat het de nieuwe regelementen uitstekend had begrepen. En het verleden leert wel dat de goede onderdelen van Red Bull vaak met een ander kleurtje en een ander naampje hun weg wel richting Faenza wisten te vinden…  Er is dus hoop.

rijders een 2e en soms een 3e kans kregen ligt aan het feit dat de Red Bull talentenpool een tijdje droog heeft gestaan. Kvyat mocht dus drie keer voor het team aantreden. En Pierre Gasly is ook al aan zijn 2e carrière bezig bij het team.

Maar met het aantrekken van Yuki Tsunoda is er toch weer een Red Bull talent opgedoken. Dat er een Japanse motor achter in de wagen ligt zal daar ook wel iets mee te maken hebben…

Heeft Tsunoda nog extra kansen nodig?

Nou, zeker in de eerste helft van het jaar leek het erop dat het verblijf van Yuki bij Alpha niet lang zou duren. Hij was dan wel snel, maar vaak ook snel stuk. Hij deed Franz Tost meermalen uitgebreid nee schudden en als dat gebeurt moet je uitkijken.

In de 2e helft begon Yuki echter de weg naar voren te vinden met als hoogtepunt de 4e plaats in de finale van Abu Dhabi. Die prestatie ging een beetje verloren in het gekrakeel rond de titelstrijd…

Is Gasly nog steeds een talent?
Gasly is een vreemd figuur. Hij kreeg een kans in een Red Bull in 2019 en greep die niet met beide handen aan. Of zijn handen waren nat van het angstzweet, van de zenuwen, wie zal het zeggen? Na amper een half jaar zat de Fransman al weer bij Toro Rosso, de voorloper van Alpha Tauri. En meteen gingen zijn prestaties omhoog, met een 2e plaats in Brazilië en een prachtige overwinning verleden jaar in Monza. Ok, toegegeven, daar vielen wel een paar rijders uit, maar hij was toch maar mooi op de juiste plek op het juiste moment.

Gasly lijkt het beste thuis in een omgeving waar grootse prestaties niet direct in de lijn der verwachtingen liggen. Goede rijder, maar geen topper. Want hij kan ook niet zingen.

Wat kunnen wij verder van het team verwachten?
Zoals ieder jaar roept teambaas Tost dat ze voor de top 5 gaan. Maar Alpine, Aston Martin, McLaren en Ferrari willen dat ook. En dus werd het team verleden jaar 6e. Het team bevindt zich nu eenmaal in een ondiepe vijver met een paar grote haaien.

De aanvoer van onderdelen vanuit Red Bull zal echter doorgaan dus als de Red Bull goed is, is de Alpha Tauri dat ook. Hetzelfde geldt voor Honda en met een Japanner in het team zijn de medewerkers van Honda wellicht nog gemotiveerder. En daar kan een Nederlander ook profijt van trekken….

 

Terug naar teams