Alpha Tauri

Opgericht door: Dietrich Mateschitz
Chassis: Lotus 92
Motor: Honda
Technisch manager:
Actief: 2006 – heden
Teambaas: Franz Tost
Coureurs:  Pierre Gasly (10)  Daniil Kvyatt (26)

Testrijder:

Teamstamboom: Minardi (1985 – 2006);  Toro Rosso (2006 – heden)

AlphaTauri, de verre buitenpost in het universum van Star Trek heeft zijn intrede gemaakt in het universum van de Formule 1. Wie bij Star Trek terecht kwam op Alpha Tauri was in feite uitgerangeerd, gewogen en te licht bevonden voor een grote carriere bij starfleet. Wie op deze buitenpost terecht komt weet dat zijn loopbaan op een dood spoor zit. Alpha Tauri is dan ook gevestigd in de buurt van een groot zwart gat.
Maar Alpha Tauri is ook een beetje het failliet van starfleet, ooit opgezet als opleidingsinstituut voor jonge veelbelovende piloten is starfleet er niet in geslaagd om deze basis te voeden met jonge talenten. De talenten werden vaker elders weggekocht dan dat Alpha Tauri er daadwerkelijk zelf op kon leiden.
Omdat de talentenpool niets opbracht en Alpha Tauri toch de investeringen moest opbrengen werden er maar nieuwe technologiën getest op de basis. Nieuwe aandrijvingen werden eerst aan de randen van het universum getest voordat starfleet ze in gebruik nam.

En nu hebben wij dus een Alpha Tauri in de Formule 1, het kon zo uit een aflevering van Star Trek zijn getrokken. Twee rijders die beseffen dat ze enkel en alleen in die wagen zitten omdat er geen opvolging is vanuit de talentenpool van Red Bull.

Zijn Gasly en Kvyat dan maar een paar kneusjes?
Nee, niet echt maar ze hebben een grote kans gehad en die kans niet aangegrepen. De beide rijders zijn goed, maar niet bijzonder en intussen is er een jonge generatie opgestaan die veel meer belooft. Gek genoeg zijn Gasly en Kvyat ook nog jong, Gasly behoort zelfs tot de generatie die nu de formule 1 van jong fris bloed voorziet. Alleen kan hij niet meeliften met de verwachtingen die Norris, Russell, Ocon en ook Albon oproepen. Gasly, die een perfecte aanloop naar de koningsklasse kende, heeft de slag gemist. Hij zich wensen dat hij een perfect seizoen in het afvoerputje draait en moet hopen op het falen van Albon, wil hij nog een kans maken bij Red Bull. En dat enkel omdat er zich vooralsnog niets beters aanbiedt.

En Kvyat?
Hij is inmiddels te oud en te ervaren om zijn zitje bij het opleidingsteam te rechtvaardigen. Red Bull heeft ondertussen Juri Vips in de redelijke luwte van de Japanse superformula gestald en zal zijn ontwikkeling daar nauwlettend in de gaten houden. Gasly en Vandoorne gingen hem hierin voor. Als Vips zich goed ontwikkeld dan mag Daniil waarschijnlijk zijn spullen inleveren en op zoek gaan naar een nieuwe werkgever.
Het is dat Honda niet met een fatsoenlijk (Japans) alternatief kon komen anders had men Kvyat al eerder richting het zwarte gat gestuurd.

Wat kunnen wij verder van het team verwachten?
Met de naamsverandering van Toro Rosso naar Alpha Tauri schijnt het team ook promotie gemaakt te hebben. Was het eerst het opleidingsteam van Red Bull of het dochterteam, nu is het het zusterteam geworden. Tja kleine meisjes worden blijkbaar ook in de Formule 1 groot.
Zoals dat wel vaker gaat binnen een familie, spulletjes waar het grote kind uitgegroeid is gaan naar het jongere kind. Er zitten dan ook behoorlijk wat onderdelen van de Red Bull van vorig jaar op de Alpha Tauri. Het lijkt mij echter onwaarschijnlijk dat het team weer gebruikt zal gaan worden om dingen voor grote broer Red Bull uit te testen.
Wordt kleine zus dan klaargestoomd om zelfstandig te gaan wonen? Wordt de inboedel klaar gemaakt om verkocht te worden? Wie weet, de toekomst zal het leren.
Zoals ieder jaar roept Tost dat het team voor de top 5 gaat. Maar Renault, McLaren en Racing Point willen dat ook. Bij Renault zou er wel eens de toekomst van het team vanaf hangen. Het zal een kwestie van lange adem en diepe zakken worden. En die andere teams hebben diepere zakken en coureurs die meer gemotiveerd zijn.

Wat kunnen wij van de coureurs verwachten?
Met welke verwachtingen zullen de coureurs zelf het seizoen ingaan? Kvyat heeft zijn kans bij Red Bull gehad en weet zelf ook wel dat die vogel is gevlogen. Hij kan proberen om zich in de kijker te rijden van andere teams of hopen dat het team zijn ervaring volgend seizoen nodig heeft als ze weer met een nieuwe wagen aan de start staan. Dus Kvyat moet een constant seizoen draaien.
Gasly leek vorig seizoen na zijn ontslag bij Red Bull rijp voor de psychiater maar herpakte zich uitstekend bij Toro Rosso. Hij weet dat zijn kansen om terug te keren bij Red Bull miniem zijn maar mocht Albon opzichtig falen of Max vertrekt aan het eind van het seizoen dan komt hij weer in beeld mits hij een sterk seizoen bij Alpha Tauri draait. Dus voor beide rijders geldt dat 2020 in het teken van 2021 zal staan.

Terug naar teams