Alpha Tauri

Opgericht door: Dietrich Mateschitz
Chassis: Alpha Tauri AT02
Motor: Honda
Technisch manager: Jody Egginton
Actief: 2006 – heden
Teambaas: Franz Tost
Coureurs:  Pierre Gasly (10)  Yuki Tsunoda (22)

Testrijder:

Teamstamboom: Minardi (1985 – 2006);  Toro Rosso (2006 – 2019); Alpha Tauri (2020 – heden)

Alpha Tauri, bron en afvoerputje ineen. Bedoeld als kweekvijver voor jong talent wat nog te licht is voor het zware Red Bull, maar ook een team waar menig veelbelovend coureur zijn Waterloo heeft gevonden. En in een enkel geval zelfs meer dan één keer.
Het lijkt erop dat Daniil Kvyat nu definitief de deur uit is geduwd bij het team na zijn derde poging om er wat van te maken. Pierre Gasly is ook al aan zijn 2e carrière bezig bij het team.
De rijders met een 2e en een 3e kans mochten terugkomen omdat de Red Bull talentenpool droog stond.

Tot dit jaar dan, want met het aantrekken van Yuki Tsunoda is er toch weer een Red Bull talent opgedoken. De Japanner werd verleden jaar 3e in het F2 kampioenschap en dan kan je wel wat. Dat er een Japanse motor achter in de wagen ligt zal er wel niets mee te maken hebben…

Maar is Gasly dan zo’n kneus?
Gasly is een vreemd figuur. Hij kreeg een kans in een Red Bull in 2019 en greep die niet met beide handen aan. Of zijn handen waren nat van het angstzweet, van de zenuwen, wie zal het zeggen? Na amper een half jaar zat de Fransman al weer bij Toro Rosso, de voorloper van Alpha Tauri. En meteen gingen zijn prestaties omhoog, met een 2e plaats in Brazilië en een prachtige overwinning verleden jaar in Monza. Ok, toegegeven, daar vielen er dan ook een paar rijders uit, maar toch maar mooi op de juiste plek op het juiste moment.

Gasly lijkt het beste thuis in een omgeving waar grootse prestaties niet direct in de lijn der verwachtingen liggen. Goede rijder, maar geen topper. Want hij kan ook niet zingen.

En Tsunoda?
Er was dus een alternatief waar ook Honda blij mee was en die warempel ook nog in de Red Bull talentenpool rondhing. En daarmee is er weer een Japanner in de Formule 1. Japanners zijn altijd wat vreemde vogels geweest in de hoogste raceklasse. Vaak dominant in het thuisland, zeker getalenteerd maar zodra de gang naar de Formule 1 werd gemaakt vroeg iedereen zich af waar het talent gebleven was. Nakajima was thuis een ster, bij Lotus vroeg iedereen zich af wat hij kwam doen. Suzuki werd een keer 3e. Katayama deed grappige uitspraken over Niki Lauda. Sato leek alle vooroordelen te logenstraffen toen hij door de Formule 3 stormde. maar in de Formule 1 was het armoe troef. Inmiddels heeft hij wel 2 keer Indy gewonnen. Van Kobayashi zullen we nooit weten hoe goed hij nu echt was.
Tsunoda zal dus wel met wat vooroordelen af te rekenen hebben. Als we de medewerkers van Carlin moeten geloven is hij écht heel goed. Als dat waar is mag Gasly zich zorgen gaan maken.

Wat kunnen wij verder van het team verwachten?
Zoals ieder jaar roept teambaas Tost dat ze voor de top 5 gaan. Maar Alpine, Aston Martin, McLaren en Ferrari willen dat ook. En zo bevindt het team zich in een ondiepe vijver met een paar grote haaien. Anno 2021 is Alpha Tauri een team waar nauwelijks fouten worden gemaakt, waar de vorm jaar na jaar op ongeveer hetzelfde niveau ligt.
De onderdelen aanvoer vanuit Red Bull zal echter doorgaan dus als de Red Bull goed is, is de Alpha Tauri dat ook. Hetzelfde geldt voor Honda en met een Japanner in het team zijn de medewerkers van Honda wellicht nog gemotiveerder. Daar kan een Nederlander ook profijt van trekken.

 

Terug naar teams