Barcelona testweek 1 ronden en tijden
Team | Ronde Totaal | KM totaal |
Toro Rosso | 324 | 1498,9 |
Mercedes | 306 | 1424,5 |
Ferrari | 298 | 1387,2 |
Sauber | 278 | 1312,8 |
Williams | 276 | 1280,2 |
Renault | 273 | 1270,8 |
McLaren | 260 | 1159,1 |
Red Bull | 208 | 963,6 |
Haas | 187 | 870,5 |
Force India | 166 | 772,7 |
Coureur | Team | Tijd | Band | Dag |
Hamilton | Mercedes | 1.19.333 | Medium | 4 |
Vettel | Ferrari | 1.19.673 | Soft | 2 |
Vandoorne | McLaren | 1.19.854 | Hypersoft | 4 |
Bottas | Mercedes | 1.19.976 | Medium | 2 |
Ricciardo | Red Bull | 1.20.179 | Medium | 1 |
Vettel | Ferrari | 1.20.241 | Soft | 4 |
Magnussen | Haas | 1.20.317 | Supersoft | 4 |
Vandoorne | McLaren | 1.20.325 | Hypersoft | 2 |
Verstappen | Red Bull | 1.20.326 | Medium | 2 |
Bottas | Mercedes | 1.20.349 | Medium | 1 |
Barcelona testweek 1, dag 4
Dag 4 begon met een natte baan die pas aan het begin van de middag droger werd. Pech voor de rijders met ochtenddienst, zij moesten in hun regenpakje buiten gaan spelen. Bij Red Bull hield men in de ochtend de sessies beperkt, er werd wat aero werk gedaan met twee verschillende voorvleugels. In de middag droogde de baan verder op en de meeste teams hadden dan ook een zeer drukke middag. McLaren met Vandoorne achter het stuur had er wel zin in en de Belg voerde lang het veld aan. Totdat Hamilton het gas wat verder opentrok en een halve seconde sneller ging, op mediums. Het moet frustrerend zijn voor de andere teams om te zien hoe gemakkelijk Mercedes de snelle tijden laat noteren. En hoe driftig de rondjes geturfd worden.
Bij Toro Rosso was men bijna door het krijt heen. Gasly wist niet van ophouden en parkeerde pas de auto in de garage nadat hij 147 streepjes bij had laten schrijven.
Ook Vettel en Vandoorne passeerde de kaap van 100 en Magnussen met de Haas tikte het bijna aan. Daar staan de 35 rondjes die Max met pijn en moeite wist bij te schrijven wel erg karig tegenover. Maar men had geen probleem bij Red Bull liet Max in de pers optekenen.
Volgende week gaat de tweede ronde van start, dan zal men wat meer met de billen bloot moeten. Het is altijd lekker om goede tijden te noteren en zonder problemen je programma af te werken.
Pos | Coureur | Team | Beste tijd | Ronden | Band |
1 | Hamilton | Mercedes | 1,19,333 | 69 | Medium |
2 | Vandoorne | McLaren | 1,19,854 | 110 | Hypersoft |
3 | Vettel | Ferrari | 1,20,241 | 120 | Soft |
4 | Magnussen | Haas | 1,20,317 | 96 | Supersoft |
5 | Alonso | McLaren | 1,20,929 | 51 | Supersoft |
6 | Sainz | Renault | 1,20,940 | 60 | Medium |
7 | Stroll | Williams | 1,21,142 | 54 | Soft |
8 | Perez | Force India | 1,21,973 | 65 | Soft |
9 | Verstappen | Red Bull | 1,22,058 | 35 | Soft |
10 | Gasly | Toro Rosso | 1,22,134 | 147 | Supersoft |
11 | Hulkenberg | Renault | 1,22,507 | 49 | Soft |
12 | Bottas | Mercedes | 1,22,789 | 60 | Medium |
13 | Leclerc | Sauber | 1,22,808 | 59 | Soft |
14 | Ericsson | Sauber | 1,23,825 | 79 | Supersoft |
15 | Sirotkin | Williams | 1,31,979 | 47 | Intermediates |
Barcelona testweek 1, dag 3
Wegens winterse omstandigheden werd er vandaag niet gereden
Hier ziet u hoe de moeder van Bottas hem zijn boterhammetjes komt brengen.
Barcelona testweek 1, dag 2
pos | Coureur | Team | Beste tijd | Ronden | Band |
1 | Vettel | Ferrari | 1,19,673 | 98 | Soft |
2 | Bottas | Mercedes | 1,19,976 | 94 | Medium |
3 | Vandoorne | McLaren | 1,20,325 | 37 | Hypersoft |
4 | Verstappen | Red Bull | 1,20,326 | 67 | Medium |
5 | Sainz | Renault | 1,21,212 | 65 | Soft |
6 | Gasly | Toro Rosso | 1,21,318 | 82 | Soft |
7 | Kubica | Williams | 1,21,495 | 48 | Soft |
8 | Sirotkin | Williams | 1,21,822 | 52 | Soft |
9 | Ocon | Force India | 1,21,841 | 79 | Soft |
10 | LeClerc | Sauber | 1,22,721 | 81 | Soft |
11 | Magnussen | Haas | 1,22,727 | 35 | Soft |
Wederom een koude dag op Barcelona. Het duurde eventjes voordat de teams voldoende opgewarmd waren om hun wagens de sporen te geven. Max had de ochtend vrij, er was een defect in de benzine-toevoer geconstateerd. Het schijnt dat Max zich met de playstation heeft geamuseerd. s Middags mocht hij ook de baan op en wist zo nog aardig wat rondjes op de teller te zetten.
Ook bij Honda zullen ze tevreden op de eerste twee dagen terugblikken, de motor heeft nog geen nukken vertoond. Maar nogmaals, de lage temperaturen maskeren veel.
Uiteraard ging de nodige aandacht uit naar het optreden van Kubica, maar uieindelijk is het veel gedoe om niets en geeft alleen maar aan dat de tesdagen zonder noemenswaardige problemen voortkabbelen.
Barcelona testweek 1, dag 1
Maandag 26 februari 2018, vandaag zijn de tests van start gegaan.
pos | coureur | team | Beste tijd | ronden | band |
1 | Ricciardo | Red Bull | 1,20,179 | 105 | Medium |
2 | Bottas | Mercedes | 1,20,349 | 58 | Medium |
3 | Raikkonen | Ferrari | 1,20,506 | 80 | Soft |
4 | Hulkenberg | Renault | 1,20,547 | 73 | Soft |
5 | Alonso* | McLaren | 1,21,339 | 51 | Supersoft |
6 | Sainz | Renault | 1,22,168 | 26 | Soft |
7 | Hamilton | Mercedes | 1,22,327 | 25 | Medium |
8 | Hartley | Toro Rosso | 1,22,371 | 93 | Soft |
9 | Stroll | Williams | 1,22,452 | 46 | Soft |
10 | Grosjean | Haas | 1,22,578 | 55 | Soft |
11 | Ericsson | Sauber | 1,23,408 | 63 | Soft |
12 | Mazepin | Force India | 1,25,628 | 22 | Medium |
13 | Sirotkin | Williams | 1,44,148 | 28 | Soft |
*Alonso sneed de chicane af
Het was met temperaturen onder de 10 graden vrij koud in Barcelona en aan het einde van de dag viel er nog enige regen waardoor de regenbanden nog ondergebonden konden worden. Wat valt er van deze eerste dag te leren?
Alleereerst is het positief dat Ricciardo meer dan 100 rondjes heeft kunnen draaien. De Renault motor had er wel zin in vandaag maar omdat het buiten zo koud was wordt de motor dan ook niet echt op de proef gesteld. Het is vaak de afvoer van de warme lucht onder de motorkap die voor de problemen zorgt.
Ook Honda profiteerde van de kou en kon bijna de 100 aantikken, volgens ons hebben ze vorig seizoen met geen enkele motor zo lang probleemloos hun rondjes kunnen draaien.
Dat nu de medium banden de lijst aanvoeren heeft waarschijnlijk ook met de kou te maken, vrij lastig om de softs bij lage temperatuur werkend te krijgen.