… maar de Formule 1 zal altijd bestaan.

Tijdens het kijken naar de Franse Grand Prix viel mij wat op; behoudens Ferrari zijn de oude kampioenen verdwenen. Williams en McLaren voeren een achterhoede duel en Alonso heeft zijn interesse duidelijk in Le Mans achtergelaten ook al zegt hij van niet. Renault was vroeger Benetton maar dat is ook al een tijdje top team af.
Stoffel Vandoorne was ooit een supertalent maar is in 2 jaar tijd verworden tot een kleurloos type. Kimi Raikkonen rijdt nog wel van voren mee maar waar hij vroeger meedeed om de eerste plaats gaat het nu hooguit om de derde.
Eigenlijk is alleen Marcus Ericsson nog een echte nazaat van de oude Formule 1, een onvervalste pay driver. Die zijn er volgens mij wel meer maar dat wordt altijd onder het mom van talentenpool en grote belofte voor de toekomst gebracht. Marcus is een van de weinigen die niet voor het geld in de Formule 1 zit maar vanwege het geld, althans, waar dat ook als zodanig bekend is.

Maar goed, Williams en McLaren, in de jaren ’80 en ’90 streden zij veelvuldig om de wereldkampioenschappen. Maar ondertussen vormen ze het levende bewijs dat niets voor altijd is. Het is werkelijk in-en-in triest om deze twee voormalige grootmachten zo te zien hannesen aan het achtereinde van het veld.
Williams was al een tijdje aan het dolen en is nu back naar z’n roots met pay-to-play-status, maar voor McLaren liggen de betere tijden nog niet eens zo ver achter ons. In 2008 het laatste WK, in 2012 de laatste overwinning. Nou kan het gebeuren dat een team een tijdje weg is van het front maar bij McLaren lijkt het er niet op dat ze snel terugkomen: hun traditionele kracht, organisatie en engineering, zijn dit jaar hun achilleshiel. De organisatie hangt met chocoladerepen aan elkaar en op de één of andere manier lukt het ze niet om de technisch zwakke punten om te buigen in voordelen.
Hoe anders was dat in 2009, toen McLaren aan het seizoen begon met een wagen waarbij duidelijk een verkeerde keuze was gemaakt. De dubbele diffuser van Ross Brawn liet iedereen uiteraard duizelen maar McLaren had nog wel wat meer zwaktes. Het dieptepunt was in Silverstone toen Lewis Hamilton, als wereldkampioen, achteraan startte. Ook toen had je al testrestricties dus hoe kon je in vredesnaam je achterstand inhalen?
Wat niemand wist was dat in de fabriek diverse medewerkers het ontwerp vergeleken met o.a. de reglementen, met wat ze wisten van andere wagens, met de vele theorieën die ze in huis hadden en met de vele simulatieresultaten die ze op de plank hadden liggen.
Een maand later haalde Hamilton pole en de winst in Hongarije en zou de snelste man worden in het najaar, met nog een keer de winst in Singapore. “Wins through great engineering” merkte oud medewerker Alistair Caldwell op. Ferrari begon dat jaar wat beter dan McLaren maar daar bleef het ook bij, die werden niet beter en dus gaandeweg het seizoen werden zij voorbijgestreefd.
En nu kan McLaren de oplossing niet meer vinden? Het seizoen is nog lang niet voorbij maar ik geloof dit jaar niet echt in een wederopstanding zoals in 2009. Vooral niet gezien de voorgaande 4 jaren.

En dan beginnen ze bij McLaren ook over deelname aan andere kampioenschappen. Ik juich diversificatie toe maar als je wilt winnen in de Formule 1 kan je je ook maar beter concentreren op de Formule 1. Ik heb dat omgekeerd wel eens zien gebeuren met March, dat in de jaren ’80 een grootmacht was op Indianapolis en in de F3000. In 1987 begon March met de Formule 1. Dat begon steeds beter te lopen maar het ging ten koste van de andere programma’s. Twee jaar later was er geen March meer te vinden op Indy en in de F3000.

McLaren’s positie is nu al marginaal en dat zal niet verbeteren met deelname aan Indy en de WEC. Dan kan je net zo goed je Formule 1 team opheffen. Of je moet er geheel gescheiden eenheden van maken, zoals Haas F1 dat alleen de eigenaar deelt met Stewart-Haas in NASCAR.

Ondertussen blijft Ferrari altijd van voren of daar in de buurt meedoen. Daar zal het extra geld uit Parijs wel wat mee te maken hebben. Red Bull en Mercedes hebben nu definitief de plek van McLaren en Williams overgenomen. Max Verstappen is ondertussen het stadium van talent gepasseerd en zijn rol is nu overgenomen door Charles Leclerc. Carlos Sainz wordt zo te zien de nieuwe Felipe Massa dus ook de nieuwe middenmoters zijn gearriveerd.

Dus zo zien we maar, talenten verwelken, kampioenen vergaan, maar de Formule 1 blijft altijd, weliswaar met andere kleurtjes, bestaan.

Jacco