LENGTE CIRCUIT: 5.848 km
RONDERECORD: 1:35.761 L. Hamilton (2019)
POLE 2021: Lando Norris
POLE-TIJD 2021: 1:41.993
SNELSTE RACERONDE 2021: 1:37.423 Lando Norris
TOP 3 RACE 2021:  1 Hamilton 2 Verstappen 3 Sainz jr.

Tsja, een Grand Prix in Moedertje Rusland, wat moet je daar nu van zeggen? Het past eigenlijk perfect in het plaatje van de voorliefde van Bernie Ecclestone voor dictatoriale landen. Het vult het rijtje van Azerbeidjan, Abu Dhabi, Bahrein en China perfect aan. Allemaal landen waar zonder gezeur een Grand Prix kan worden georganiseerd in ruil voor een groot aantal koffertjes met cash. 

Ondertussen is Ecclestone niet meer de grote roerganger en heeft de nieuwe machthebber al laten weten meer te voelen voor traditionele landen. Maleisië werd al verruild voor Frankrijk en daarmee zijn we terug bij de kraamkamer van de Grand Prix.
Wat de machtsovername voor Rusland betekent weten we nog niet. Liberty is een Amerikaans bedrijf en zolang Trump en Poetin goede maatjes blijven zal er weinig aan de hand zijn. De inname van de Krim en het neerschieten van de MH 17 leverde sancties op voor Rusland maar op de Russische GP heeft dat vreemd genoeg nooit invloed gehad.

Maar racen in Rusland is natuurlijk onzin, die gasten hebben totaal geen racetraditie! Begrijpelijke gedachte, maar is dat ook terecht? Misschien wel aangezien in Rusland ten tijde van de Sovjet heerschappij autoraces met argusogen werden bekeken, gezien als vermaak van en voor de rijke elite.

Tijdens de 2e wereldoorlog veroverde het Rode Leger het gebied waar ook de Auto Union fabrieken stonden. Josef Stalin toonde echter weinig interesse in de State-of-the-Art machines en liet er een aantal vernietigen. De zoon van Stalin heeft echter wel pogingen gedaan om met de Auto Union races te laten rijden. het moest zelfs de basis vormen voor een Sovjet Formule 1 inzending. De Russen kregen echter de brandstof niet voor elkaar en verder was het gezag van zoonlief Stalin net zo verstikkend als dat van pa. Eigen initiatief en het uitproberen van ideeën betekende vaak een enkeltje goelag dus probeerde niemand wat. En dat terwijl de racerij het juist moet hebben van uitprobeersels. Er werd later nog wel een Russische F1 serie gehouden, met ingekochte dan wel gesmokkelde wagens uit het westen, met motoren van Russisch fabricaat die vaak maar de helft van het vermogen leverden. Begin jaren ’70 verdween deze serie van het toneel.

Ironisch genoeg werd in de Auto Union fabriek later wel de Trabant, status symbool voor de DDR, gebouwd.

Naast de Russische racescene was er wel meer auto- en motorsport in het Oostblok. Er vonden motorraces plaats op nationaal niveau en in Tsjecho-Slowakije en de DDR vonden motorraces plaats die meetelden voor het wereldkampioenschap. Daarbij had het Tjechische Brno ook een ronde voor het Europees kampioenschap voor toerwagens. En er ontstond ook een nieuwe raceserie voor open-wheel wagens: de Formula East, een race serie voor Formule Ford-achtige racewagens. De wagens moesten worden opgebouwd met onderdelen en materialen die uitsluitend in de Comecon landen te vinden waren. De Comecon was de Oostblok tegenhanger van de Europese Unie. De motor mocht maximaal 1300 cc hebben. Een Lada motor bleek daarvoor ideaal te zijn.
Er werden diverse kampioenschappen georganiseerd, zowel internationale, zoals de Peace and Friendship Cup series, als enkele nationale series die vaak konden rekenen op zo’n 20 deelnemers. De deelnemers uit de DDR, Sovjetunie en Tsjecho-Slowakije konden rekenen op nationale auto-industrieën en kwamen over het algemeen het beste voor de dag.
Binnen de Sovjetunie kwamen de Letten vaak goed voor de dag. Mogelijk had dat te maken met het feit dat Letland het centrum was voor de bob en slee sport, een sport waar het Politbureau veel geld in stak. En de lessen die je meenam van het sneller maken van een slee kon je ook heel goed gebruiken voor het sneller maken van een Formula East. Er werd gereden op diverse circuits in Oost Europa: De Sachsenring en Schleiz in de DDR, Most en Brno in Tsjecho-Slowakije en op de straten van Minsk en Kiev. Maar er zullen ongetwijfeld meer locaties geweest zijn.

Na de val van de Muur viel ook de de Formula East weg. Voor het geld dat geïnvesteerd moest worden in een Formula East kon je ook een Formule Ford kopen die veel gemakkelijker te onderhouden was.

Dus om te zeggen dat de Russen geen racetraditie hebben, dat is wel heel er kort-door-de–bocht gedacht.
Een deelnemer uit de DDR aan de Formula East vatte het mooi samen na het aanschouwen van zijn eerste Duitse Formule 3 race: “we leefden dan misschien een heel ander leven achter de Muur, in de racerij spraken we een gezamenlijke taal: de wil om te winnen, met alles wat we hadden.”

Terug naar circuits