LENGTE CIRCUIT: 5.848 km
RONDERECORD: 1’36”844 K. Raikkonen (2017)
POLE 2017: Sebastian Vettel
POLE-TIJD 2017: 1’33”194
SNELSTE RACERONDE 2017: 1’36”844 Kimi Raikkonen
TOP 3 RACE 2017:  1 Bottas 2 Vettel 3 Raikkonen

Tsja, een Grand Prix in Moedertje Rusland, wat moet je daar nu van zeggen? Het past eigenlijk perfect in het plaatje van de voorliefde van Bernie Ecclestone voor dictatoriale landen. Het vult het rijtje van Azerbeidjan, Abu Dhabi, Bahrein en China perfect aan. Allemaal landen waar zonder gezeur een Grand Prix kan worden georganiseerd in ruil voor een groot aantal koffertjes met cash. Wat dat betreft verbaast het me dat er nog altijd geen Grand Prix van Qatar is georganiseerd. Maar wat niet is kan nog komen.

Ondertussen is Ecclestone niet meer de grote roerganger en heeft de nieuwe machthebber al laten weten meer te voelen voor traditionele landen. Maleisië werd al verruild voor Frankrijk en daarmee zijn we terug bij de kraamkamer van de Grand Prix.
Wat de machtsovername voor Rusland betekent weten we nog niet. Liberty is een Amerikaans bedrijf en zolang Trump en Poetin goede maatjes blijven zal er weinig aan de hand zijn. De inname van de Krim en het neerschieten van de MH 17 leverde sancties op voor Rusland maar op de Russische GP heeft dat vreemd genoeg nooit invloed gehad.

Maar racen in Rusland is natuurlijk onzin, die gasten hebben totaal geen racetraditie! Begrijpelijke gedachte, maar is dat ook terecht? Misschien wel aangezien in Rusland ten tijde van de Sovjet heerschappij autoraces met argusogen werden bekeken, gezien als vermaak van en voor de rijke elite. Tijdens de 2e wereldoorlog veroverde het Rode Leger het gebied waar ook de Auto Union fabrieken stonden. Josef Stalin toonde echter geen interesse in de State-of-the-Art machines en liet ze vernietigen. Ironisch genoeg werd in de fabriek later wel de Trabant, status symbool voor de DDR, gebouwd.
Met het verdwijnen van Auto Union waren de gemotoriseerde niet helemaal verdwenen uit het Oostblok. Er vonden wel motorraces plaats op nationaal niveau en in Tsjecho-Slowakije en de DDR vonden motorraces plaats die meetelden voor het wereldkampioenschap. Daarbij had het Tjechische Brno ook een ronde voor het Europees kampioenschap voor toerwagens. En er ontstond ook een raceserie voor open-wheel wagens: de Formula East, een race serie voor Formule Ford-achtige racewagens. De wagens moesten worden opgebouwd met onderdelen en materialen die uitsluitend in de Comecon landen te vinden waren. De Comecon was de Oostblok tegenhanger van de Europese Unie. Der motor mocht maximaal 1300 cc hebben. Een Lada motor bleek daarvoor ideaal te zijn.
Er werden diverse kampioenschappen georganiseerd, zowel internationale, zoals de Peace and Friendship Cup series, als enkele nationale series die vaak konden rekenen op zo’n 20 deelnemers. De deelnemers uit de DDR, Sovjetunie en Tsjecho-Slowakije konden rekenen op nationale auto-industrieën en kwamen over het algemeen het beste voor de dag.
Binnen de Sovjetunie kwamen de Letten vaak goed voor de dag. Mogelijk had dat te maken met het feit dat Letland het centrum was voor de bob en slee sport, een sport waar het Politbureau veel geld in stak. En de lessen die je meenam van het sneller maken van een slee kon je ook heel goed gebruiken voor het sneller maken een Formula East. Er werd gereden op diverse circuits in Oost Europa: De Sachsenring en Schleiz in de DDR, Most en Brno in Tsjecho-Slowakije en op de straten van Minsk en Kiev. Maar er zullen ongetwijfeld meer locaties geweest zijn.

Na de val van de Muur viel ook de de Formula East weg. Voor het geld dat geïnvesteerd moest worden in een Formula East kon je ook een Formule Ford kopen die veel gemakkelijker te onderhouden was. Dus om te zeggen dat de Russen geen racetraditie hebben, dat is wel heel er kort-door-de –bocht gedacht.
Een deelnemer uit de DDR aan de Formula East vatte het mooi samen na het aanschouwen van zijn eerste Duitse Formule 3 race: “we leefden dan misschien een heel ander leven achter de Muur, in de racerij spraken we een gezamenlijke taal: de wil om te winnen, met alles wat we hadden.”

Terug naar circuits