Alfa Romeo Racing

Opgericht door Peter Sauber
Chassis: Alfa Romeo C38
Motor: Ferrari
Technisch manager: Simone Resta
Actief: 1993 – heden
Teambaas: Frédéric Vasseur
Coureurs: Kimi Raikkonen (7), Antonio Giovinazzi (99)
Testrijder:

Teamstamboom : Sauber (1993 – 2004) ; BMW Sauber (2005 – 2008) ; Sauber (2009 – 2018), Alfa Romeo (2019 – heden)

Alfa Romeo komt ogenschijnlijk vanaf dit jaar uit Zwitserland maar dat is niet zo raar als het lijkt.

In feite heeft Alfa Romeo besloten zijn F1 activiteiten te outsourcen aan een onafhankelijke leverancier, in dit geval aan de Sauber Group, afdeling Formula One. En dat heeft Alfa Romeo al eens eerder gedaan: in 1977 aan Autodelta (wat gewoon een dochterondernemeing was van Alfa zelf) en in 1982 aan Euroracing, een Italiaanse onderneming met autosport expertise. En voor de oorlog werden de Alfa’s gerund door ene Ferrari….

In de praktijk is het niet veel anders dan Mercedes, Red Bull en Renault die hun race activiteiten ook hebben ingekocht. Het enige verschil is alleen dat die teams ook meteen het hele team hebben gekocht en dat Alfa alleen een dienst heeft ingekocht. Ik vraag me af wie ze nog meer om een offerte hebben gevraagd…

Niettemin noemen we het team maar Alfa Romeo…

Ik kan een beetje lacherig doen over de corporate benadering van Alfa maar daar doe ik de geschiedenis van Alfa geweld aan. Die geschiedenis is namelijk best rijk. In de1950 en 1951 was Alfa namelijk oppermachtig en won 2 maal de titel, met Farina en Fangio, met vooroorlogs materiaal.

In de oorlog lag namelijk alle doorontwikkeling stil en ook in de 2e helft van de jaren ’40 was er geen vooruitgang te melden. Er waren wel belangrijkere zaken om geld aan uit te geven. Dus toen er vanaf 1950 een wereldkampioenschap Formule 1 werd uitgeschreven keek men voor de reglementen vooral naar het materiaal wat voorhanden was. Het moest betaalbaar zijn, goed te onderhouden zijn, en niet herinneren aan het Derde Rijk. De overgebleven Mercedessen en Auto Unions vielen dus meteen af.

Alfa was in de jaren ’30 het team dat achter de Duitsers de kruimels opraapte. Hun wagens uit de voiturette klasse vormden de basis voor de nieuwe Formule 1.

In Turijn werd er waarschijnlijk al geglimlacht. Met het oude materiaal van 10 tot 15 jaar oud konden er nog grote successen behaald worden. Veteraan Farina werd van stal gehaald en won het eerste wereldkampioenschap en werd daarmee een van de weinige rijders die zowel voor als na de oorlog succesvol was. Alfa won in 1950 alle races, behalve de Indy 500 die tot 1960 ook meetelde voor het kampioenschap.

In 1951 won Alfa weer het kampioenschap, won weer bijna alles maar moest ditmaal naast de Indy 500 ook de overwinning tijdens de Britse Grand Prix aan een ander laten: Ferrari.De outsource partij van het eerste uur.

Na een regelementswijziging verdween Alfa voor lange tijd uit de Formule 1. Pas in 1976 dook het merk weer op, ditmaal als motorleverancier aan Brabham. Ecclestone dacht een technisch voordeeltje te halen ten opzichte van de Ford DFV waar meer dan de helft van het veld mee reed. Of trok een gratis deal ‘m wel? De Fords moest hij tenslotte per stuk afrekenen.

Wat het ook was, Niki Lauda wist in 1978 tweemaal te winnen met de Alfa’s maar in 1979 was het kommer en kwel en ging de een-na-de-andere Alfa in rook op. Brabham kocht snel weer een verse stapel Ford DFV’s en vierde vervolgens het ene na het ander succes met Nelson Piquet.

Ondertussen had Alfa de smaak te pakken en al in 1978 dook er een fabrieksteam van Alfa, uitgevoerd door Autodelta, op in Zolder tijdens de Belgische Grand Prix. Het team zag er wat potsierlijk uit: de monteursoveralls waren dezelfde als die in de jaren ’50…

De Alfa werd in 1979 en 1980 steeds sneller en Bruno Giacomelli reed op Watkins Glen een tijdje op kop, totdat de bobine er mee ophield. Na het installeren van een nieuwe sprong de motor meteen weer aan. Kans gemist.

In 1981 moest de grote doorbraak komen. Mario Andretti werd als grote ster binnengehaald. Het moest het jaar worden dat Alfa en Andretti terug naar de top gingen. Maar het werd helemaal niets. De Amerikaan haalde een vierde plaats in Long Beach, Giacomelli een puntje hier en daar.

Andretti keerde na 1981 terug naar Amerika en Alfa hief Autodelta op en sluisde de race activiteiten door naar Euroracing.

Met wisselend succes modderde alfa nog een paar jaar door maar in 1985 viel het doek en werd er tot vorig jaar niet veel meer vernomen van Alfa. In 1987 dook Alfa nog even op als motorleverancier voor Ligier maar een paar denigrerende opmerkingen van Rene Arnoux gaven Alfa het excuus om zich heel snel uit de deal te draaien.

In 2018 verbond Alfa Romeo dus ineens zijn naam aan het Sauber F1 team en dit jaar is het Sauber F1 team dus Alfa Romeo by Sauber geworden. Grappig genoeg ligt er nu dus een motor in van Ferrari in, het raceteam waar Alfa ooit haar raceactiviteiten aan uitbesteed had.

Of het Alfa Romeo team hoge ogen kan gaan gooien? Alle ingrediënten zijn aanwezig om een vaste plaats in de middenmoot in te nemen: autosport expertise in de vorm van Sauber, geld vanuit Alfa, of eigenlijk FIAT, een rijder met veel ervaring en een rookie voor de toekomst. En een uitstekend 2018 in de tas waar het team als Sauber duidelijk vooruitgang had geboekt en waar het kon profiteren van de terugval van voormalige topteams, Williams en McLaren.

Wellicht kan Alfa de progressie voortzetten. Als dat lukt zal het dringen worden in de middenmoot.

Terug naar teams