Alfa Romeo Racing

Opgericht door Peter Sauber
Chassis: Alfa Romeo C41
Motor: Ferrari
Technisch manager: Simone Resta
Actief: 1993 – heden
Teambaas: Frédéric Vasseur
Coureurs: Kimi Raikkonen (7), Antonio Giovinazzi (99)
Testrijder: Tatiana Calderon, Robert Kubica

Teamstamboom : Sauber (1993 – 2004) ; BMW Sauber (2005 – 2008) ; Sauber (2009 – 2018), Alfa Romeo (2019 – heden)

Alfa Romeo, voorheen Sauber. Was een beetje saaie ploeg Sauber, niet zozeer vanwege de rijders, hoewel H.H. Frentzen er ook gereden heeft. Maar meer vanwege de behoudende tactiek tijdens de GP’s en vanwege de afterparties. Waar Eddie Jordan steevast uitpakte met Rock & Roll en heel veel mooie dames was het bij Peter Sauber blokjes kaas met een druifje en een optreden van de Alpenzusjes.

Dat imago had zijn team ook, een blokje kaas met een druifje. En toch had Peter Sauber een neusje voor talent en durfde hij zelfs zijn nek uit te steken voor Kimi Raikkonen die hij vanuit het niets in zijn wagen zette. Ook Massa en Perez maakten er hun debuut en Kobayashi werd al snel van Toyota verlost. Toen Sauber onder de vlag van BMW opereerde maakten Vettel en Kubica hun eerste meters in de koningsklasse.
Maar Sauber was ook het team dat zijn motoren lang van Ferrari kreeg en regelmatig vanuit Maranello het dringend advies kreeg om deze of gene rijder een contract te geven.

Ferrari B-team?
Tegenwoordig is het dus Alfa Romeo en lijkt het alsof ze nog nadrukkelijker vanuit Maranello worden aangestuurd. Raikkonen mag als dank voor bewezen diensten uitbuiken bij het team als was hij een volksvertegenwoordiger die na jaren op het pluche gebivakkeerd te hebben nog even een burgermeesterspost in de provincie krijgt toegewezen.

En dan heb je Antonio Giovinazzi, wiens positie mij even onduidelijk is. Is hij het talent uit de Ferrari academie die bij Alfa Romeo is gestald om verder te rijpen? Met zijn 27 jaar is het eigenlijk een belediging om hem nog een talent te noemen. Hoewel, hij is natuurlijk een Italiaan en die blijven altijd wat langer bij die mama plakken. Maar Ferrari heeft inmiddels zijn kaarten overduidelijk op Charles Leclerc gezet, een groter talent en een stuk jonger bovendien. En dan is er nog de flirt met Hamilton en als klap op de niet meer zo snelle vuurpijl is Carlos Sainz in de 2e Ferrari gezet en mag Giovinazzi nog een jaar gaan nadenken of hij nog wel op het juiste pad zit. Misschien moet hij maar eens een keer op zichzelf gaan wonen.

Kimi is inmiddels aan zijn zesde laatste jaar bezig en Giovinazzi aan zijn derde doorbraakjaar. Gaan ze dit jaar allebei hun doel bereiken of lukt dat weer niet? In dat geval gaat Kimi voor zijn zevende afscheid en gaat Antonio voor de geraniums….(of erachter).

Terug naar teams