Alfa Romeo Racing
Opgericht door Peter Sauber
Chassis: Alfa Romeo C43
Motor: Ferrari
Technisch manager: Jan Monchaux
Actief: 1993 – heden
Teambaas: Alessandro Alunni Bravi
Coureurs: Zhou Guanyu (24), Valtteri Bottas (77)
Testrijder: Robert Kubica
Teamstamboom : Sauber (1993 – 2004) ; BMW Sauber (2005 – 2008) ; Sauber (2009 – 2018), Alfa Romeo (2019 – heden)
Het Alfa Romeo team is eigenlijk nog gewoon het team van Sauber, Alfa Romeo is slechts de naamsponsor. In 2026 wordt het team eigendom van Audi. Ondertussen schijnt het nog altijd onder Sauber management te vallen en is het in bezit van een of andere vage investeringsmaatschappij. Bent u er nog? Ja? Mooi, dan kan ik erbij vertellen dat het team vroeger ook nog een paar jaar eigendom van BMW was.
Tot 2026 zal het team dus nog als Alfa Romeo door het leven gaan en de grote vraag hierbij is hoeveel budget het team in de komende jaren heeft. Daar waar directe concurrent Haas heeft aangekondigd dat men dankzij een nieuwe sponsor over het maximale budget (budgetcap) kan beschikken hult men zich bij Alfa Romeo Sauber nog in nevelen. Hun Chinese rijder Zou Guanyu neemt ongetwijfeld een goedgevulde geldbuidel mee naar het team maar het valt te betwijfelen of Alfa Romeo nog extra investeringen zal doen in het team. De Italianen zouden met een dergelijke investering hooguit Audi wat beter op weg helpen en dergelijke cadeautjes worden vrijwel nooit gegeven in de F1.
Net als in 2022 heeft men Valtteri Bottas en Zhou Guanyu onder contract. Schreef uw schrijver van dienst vorig jaar dat Valtteri Bottas niemand behalve zichzelf zou verrassen, daarvoor moet hij diep door het stof want de Fin deed het, in het eerste half jaar, zeer goed. In feite had Alfa een jaar wat sterk leek op het seizoen van Haas, alleen dan enkele puntjes beter.
Alfa scoorde in totaal 55 punten, waarvan er 51 werden behaald in de eerste seizoenshelft. Net als bij Haas werd het leeuwendeel van de punten gescoord door de ervaren rijder, in dit geval dus Bottas, en kreeg de beginner de kruimels. Die beginner, de Chinees Guanyu, behaalde wel meteen bij zijn debuut een punt, het eerste punt voor een Chinees in de Formule 1. Logisch, want hij is de eerste Chinees die in een Grand Prix startte.
Hoogtepunt van het jaar was de 5e plaats van Bottas op Imola. Daarmee werd, achteraf gezien, ook het duel met Aston Martin voor de 6e plaats in het kampioenschap beslist. Beide teams eindigden het seizoen met 55 punten maar tegenover de 5e plaats van Bottas wist Aston Martin slechts twee 6e plaatsen te zetten.
En wat kan Alfa in 2023? Zoals gezegd zal veel afhangen van hoe Audi de jaren wil overbruggen voordat ze volledige zeggenschap krijgen. Wordt het een zaakje van de winkel openhouden tijdens de verbouwing, dan zal er niet veel interessants te zien zijn. Bottas en Guanyu mogen dan hun rondjes rijden maar dat zal dan steevast in de achterhoede zijn.
Wil Audi echter ervaring opbouwen en het team tijdens de verbouwing ook al verbeteren dan kunnen er grootse zaken gedaan worden, tussen een paar potentiële miskleunen door. Bottas heeft een bak aan ervaring, is dan misschien niet de snelste maar is wel betrouwbaar. Guanyu zit er dan voor de centen maar is ook geen pannenkoek. Velen zullen vooral de spectaculaire crash van Silverstone herinneren maar buiten een aanvaring met Latifi in Singapore en een botsing met Gasly in de Imola sprintrace reed de Chinees foutloos. Wellicht kan hij zijn resultaten verbeteren het komende jaar.
Alfa, het heeft 2 gezichten momenteel: een Italiaans Alfa gezicht met het verleden, een Duits Audi gezicht met de toekomst. Wellicht dat in het heden het team daarom op de stabiele Sauber thuisbasis in Zwitserland blijft, welk naam het dan ook draagt of gaat dragen.