Sauber

Opgericht door Peter Sauber
Chassis: Sauber C37
Motor: Ferrari
Technisch manager: Jörg Zander
Actief: 1993 – heden
Teambaas: Frédéric Vasseur
Coureurs: Marcus Ericsson (9), Charles Leclerc (16)
Testrijder: Antonio Giovinazzi

Teamstamboom : Sauber (1993 – 2004) ; BMW Sauber (2005 – 2008) ; Sauber (2009 – heden)

Er was een tijd dat Sauber een middenmoter was die zo af en toe richting het podium kon trekken. Helaas ligt die tijd achter ons en is Sauber de vaste bezetting van de laatste rij geworden en gebeurt het soms dat het team richting de middenmoot gaat.

Dit jaar werkt het team samen met Alfa Romeo maar dat betekent eigenlijk alleen dat de afdankers van Ferrari een kleppendeksel van Alfa opgeschroefd krijgen. En met tweederangs materiaal is de kans om naar voren te komen minimaal, vooral in deze tijden waar er steeds minder kapot gaat.

Als ik aan Sauber denk dan krijg ik eerlijk gezegd altijd de C9 en de C11, de zilveren wagens die op Le Mans reden, en wonnen, op mijn netvlies. In 1993 stapte Sauber naar de Formule 1 en het won nog precies 1 keer in haar bestaan, in 2008 in Canada met Robert Kubica toen het team eventjes van BMW was.

Sauber is altijd een wat kleurloos gezelschap geweest, echt Zwitsers, hoeveel buitenlanders er ook rondlopen. Als iemand mij zou vragen iets karakteristieks van Sauber te noemen weet ik niks.

Nu ja, misschien doet die vraag mij een beetje terugdenken aan een artikel waarin het team vergeleken werd met Jordan, de andere nieuwkomer van begin jaren ’90. Jordan was rock ’n roll, met kleurrijke gasten, fotomodellen in de pits, concerten op zondagavond, party’s van de sigaretten- en dranksponsors.

En bij Sauber…..niets van dat al. Alleen Zwitserse degelijkheid, geen uitspattingen en waarschijnlijk ’s avonds iedereen om 22:30 naar bed, tenzij iemand de wagen opgevouwen had natuurlijk. Dan volgde er nog even een stevig onderhoud met schoolmeester Peter….

Je zou zeggen dat de houding van Sauber succes zou moeten opleveren. Nou was het team bij tijd en wijle wel een beetje succesvol en werd er hier een daar een podiumplek opgepikt als een kruimel die bij de grote spelers van de dinertafel was gevallen, maar echt grote successen heeft Sauber nooit gekend, tenminste niet in de Formule 1.

Ik denk dat de jaren 1989 en 1990 voor Peter Sauber de fijnste herinneringen zullen opleveren: 2 wereldkampioenschappen in de Groep C, een verre voorloper van de WEC, en de winst in de 24 uur van Le Mans. Bovendien had het toen ook een jonge Michael Schumacher in dienst…

In de Formule 1 kwamen dat soort successen in zicht toen BMW Sauber opkocht om een fabrieksteam in de Formule 1 te lanceren. Maar eigenlijk was Sauber 2e keus want eerder hadden de motorbouwers uit Beieren al geprobeerd Williams in te palmen. Toen Frank Williams niet toebeet werd pas het vizier gericht op de Zwitserse ploeg.

Maar ja, als je slechts 2e keus bent is de focus waarschijnlijk ook 2e rangs en zo kwam het BMW Sauber team nooit echt lekker uit de startblokken. Het kwam dus tot de eerder vernoemde enige overwinning en BMW ging uit van een 4 jaren plan met als doel de wereldtitel. Het plan hield echter niet rekening met flankerend beleid in de vorm van concurrentie en zo was de boardroom van BMW zeer verbaasd toen in 2009 er niets meer van het plan terecht kwam.

Economische crisis eroverheen en dat was het dan voor BMW. De heren uit Beieren verlieten heel snel de Formule 1, een saai doch voorheen gezond team voor dood achterlatend.

Peter Sauber kocht zijn team, of wat er van over was, terug en hield het een paar jaar in leven. Inmiddels is Sauber onderdeel van de portefeuille van een of andere investeringsmaatschappij en zal het komend jaar dus als Sauber Alfa Romeo door het leven gaan.

Marcus Ericsson zal opnieuw zijn bijdrage inleggen komend jaar en zal dus weer een jaartje achteraan rijden. Ferrari heeft Charles Leclerc gestald bij de Zwitsers en we zullen zien hoe groot het talent van deze vermeende vedette zal zijn. Stalorders zullen niet nodig zijn, Ericsson zal niet moeilijk te verslaan zijn….

 

Er was een tijd dat Sauber een middenmoter was die zo af en toe richting het podium kon trekken. Helaas ligt die tijd achter ons en is Sauber de vaste bezetting van de laatste rij geworden en gebeurt het soms dat het team richting de middenmoot gaat. Dit jaar werkt het team samen met Alfa Romeo maar dat betekent eigenlijk alleen dat de afdankers van Ferrari een kleppendeksel van Alfa opgeschroefd krijgen. En met tweederangs materiaal is de kans om naar voren te komen minimaal, vooral in deze tijden waar er steeds minder kapot gaat.

Als ik aan Sauber denk dan krijg ik eerlijk gezegd altijd de C9 en de C11, de zilveren wagens die op Le Mans reden, en wonnen, op mijn netvlies. In 1993 stapte Sauber naar de Formule 1 en het won nog precies 1 keer in haar bestaan, in 2008 in Canada met Robert Kubica toen het team eventjes van BMW was. Sauber is altijd een wat kleurloos gezelschap geweest, echt Zwitsers, hoeveel buitenlanders er ook rondlopen. Als iemand mij zou vragen iets karakteristieks van Sauber te noemen weet ik niks.
Nu ja, misschien doet die vraag mij een beetje terugdenken aan een artikel waarin het team vergeleken werd met Jordan, de andere nieuwkomer van begin jaren ’90. Jordan was rock ’n roll, met kleurrijke gasten, fotomodellen in de pits, concerten op zondagavond, party’s van de sigaretten- en dranksponsors. En bij Sauber…..niets van dat al. Alleen Zwitserse degelijkheid, geen uitspattingen en waarschijnlijk ’s avonds iedereen om 22:30 naar bed, tenzij iemand de wagen opgevouwen had natuurlijk. Dan volgde er nog even een stevig onderhoud met schoolmeester Peter….
Je zou zeggen dat de houding van Sauber succes zou moeten opleveren. Nou was het team bij tijd en wijle wel een beetje succesvol en werd er hier een daar een podiumplek opgepikt als een kruimel die bij de grote spelers van de dinertafel was gevallen, maar echt grote successen heeft Sauber nooit gekend, tenminste niet in de Formule 1.

Ik denk dat de jaren 1989 en 1990 voor Peter Sauber de fijnste herinneringen zullen opleveren: 2 wereldkampioenschappen in de Groep C, een verre voorloper van de WEC, en de winst in de 24 uur van Le Mans. Bovendien had het toen ook een jonge Michael Schumacher in dienst…
In de Formule 1 kwamen dat soort successen in zicht toen BMW Sauber opkocht om een fabrieksteam in de Formule 1 te lanceren. Maar eigenlijk was Sauber 2e keus want eerder hadden de motorbouwers uit Beieren al geprobeerd Williams in te palmen. Toen Frank Williams niet toebeet werd pas het vizier gericht op de Zwitserse ploeg. Maar ja, als je slechts 2e keus bent is de focus waarschijnlijk ook 2e rangs en zo kwam het BMW Sauber team nooit echt lekker uit de startblokken. Het kwam dus tot de eerder vernoemde enige overwinning en BMW ging uit van een vierjaren plan met als doel de wereldtitel. Het plan hield echter niet rekening met flankerend beleid in de vorm van concurrentie en zo was de boardroom van BMW zeer verbaasd toen in 2009 er niets meer van het plan terecht kwam. Economische crisis eroverheen en dat was het dan voor BMW. De heren uit Beieren verlieten heel snel de Formule 1, een saai doch voorheen gezond team voor dood achterlatend.

Peter Sauber kocht zijn team, of wat er van over was, terug en hield het een paar jaar in leven. Inmiddels is Sauber onderdeel van de portefeuille van een of andere investeringsmaatschappij en zal het komend jaar dus als Sauber Alfa Romeo door het leven gaan.

Marcus Ericsson zal opnieuw zijn bijdrage inleggen komend jaar en zal dus weer een jaartje achteraan rijden. Ferrari heeft Charles Leclerc gestald bij de Zwitsers en we zullen zien hoe groot het talent van deze vermeende vedette zal zijn. Stalorders zullen niet nodig zijn, Ericsson zal niet moeilijk te verslaan zijn….

Terug naar teams