Alpine
Opgericht door: Renault
Chassis: Alpine 523
Motor: Renault
Technisch manager: Pat Fry
Actief: 2021 – heden (want Alpine is wel van Renault maar is niet Renault)
Teambaas: Otmar Szafnauer
Coureurs: Pierre Gasly (10), Esteban Ocon (31)
Testrijder:
Teamstamboom: Toleman (1981 β 1985); Benetton (1986 β 2000); Renault (2001 β 2012); Lotus (2012 β 2015); Renault (2016 β 2020);Β Alpine (2021 – heden)
Zou dit het jaar kunnen worden van Alpine? Het team was verleden jaar best-of-the-rest dus dit jaar zou de sprong richting de top 3 kunnen worden gemaakt. Vorig jaar werd de 4e plaats in het WK afgenomen van McLaren en werd er winst gemaakt ten opzichte van 2021. Maar de winst bedroeg slechts een magere 18 punten.
Laten we er eens positief naar kijken. Alpine is al een tijdje gestaag het team aan het opbouwen. De Renault motor is snel en (op de waterpomp na) betrouwbaar. De malheur met de waterpomp mogen ze aanpassen onder de huidige regelgeving. De technische staf zit er al een tijdje, alleen teammanager Otmar Szafnauer is pas kortgeleden (in februari 2022) overgekomen van Aston Martin. Ocon zit er ook alweer een paar jaar en Gasly is voor een stevig bedragje van Alpha Tauri overgenomen. Fransen in een Frans team, stokbroodje met Brie, appelation controlee zou je zeggen.
Op papier lijkt Alpine dus alles goed voor elkaar te hebben en die doorbraak zou er dus best kunnen komen. Maar die vierde plaats van vorig jaar ten spijt, de eindstand van 2022 leerde ons vooral dat het gat met de top 3 was verdubbeld, van 168,5 punten naar een enorme 342 punten. Die achterstand naar de nummer drie wil Alpine dit jaar kleiner maken en de voorsprong van Alpine op de nummer vier moet groter worden dan hun achterstand op de nummer drie. Zo omschreef men bij de teampresentatie de doelen voor 2023. (Volgt u het nog?)
Eigenlijk heeft zich een driedeling afgetekend in de Formule 1: de top 3 (Red Bull, Ferrari en Mercedes), dan een enorm gat naar de smalle middenmoot (Alpine en McLaren), en daarna weer een groot gat naar de 5 bewoners van de bodem van het vat (Alfa Romeo, Aston Martin, Haas, Alpha Tauri en Williams). Of er snel verandering komt in deze status-quo zal de toekomst uitwijzen.
Er is een ongeschreven wet dat bij gelijkblijvende technische regelgeving de verschillen met de jaren kleiner worden en het veld dus in elkaar zou moeten schuiven. Dit zou Alpine de kans moeten geven om dichter bij de top drie te komen. McLaren liet bij hun presentatie al weten dat ze een lastig jaar verwachten. Echter, bij Aston Martin en Alpha Tauri zit men ook niet stil. Die vierde plek, dicht op de top drie, is dus bepaald nog geen zekerheidje.
Aan de rijders hoeft het niet te liggen. Ocon en Gasly zijn niet van het kaliber Verstappen, Hamilton, Leclerc of Russell. Ze zijn eerder vergelijkbaar met Sainz en Perez. Als de sterren goed staan en alles meezit kunnen ze misschien een enkele keer meedoen voor een overwinning.
Daarbij is al vaker besproken dat Ocon en Gasly in hun jeugdjaren vrienden op de kartbaan waren maar dat er ooit iets gebeurd moet zijn waardoor ze elkaar nu amper kunnen dulden. Niet echt bevorderlijk voor de sfeer in het team en beide heren zullen dus de nodige professionaliteit moeten opbrengen om in goede harmonie te kunnen werken. Volgens de teamleiding zijn die plooien inmiddels gladgestreken. Wij van de F1-quiz zeggen: eerst zien dan geloven.
Alpine heeft alles in huis om degelijke, betrouwbare autoβs neer te zetten waarmee je de finish haalt en punten kunt scoren. Vorig jaar bleef Alpine maar 3 keer met lege handen staan op zondagavond, in 2021 was dat 2 keer.
En als de top 3 dan een keer pech heeft of onenigheid heeft over hetzelfde stukje asfalt, dan zit er voor Ocon en Gasly misschien wat meer in. Maar voor de eindstand in het WK? De 7e plaats in het kampioenschap voor de coureurs is voor hen het hoogst haalbare, en voor het team van Alpine is dat wederom de 4e plaats in het constructeurskampioenschap.