Renault

Opgericht door: Renault
Chassis: Renault RS19
Motor: Renault
Technisch manager: Nick Chester
Actief: 1977 – 1985; 2001 – 2012; 2016 – heden)
Teambaas: Cyril Abiteboul
Coureurs: Daniel Ricciardo (3), Nico Hulkenberg (27)
Testrijder:

Teamstamboom: Toleman (1981 – 1985); Benetton (1986 – 2000); Renault (2001 – 2012); Lotus (2012 – 2015); Renault (2016 – heden)

Eigenlijk zijn er twee versies van Renault. De meesten zullen beweren dat dat klopt: Renault, het team en Renault, de motorleverancier. Anderen zullen beweren dat dat niet klopt: Renault 1, van 1977 tot en met 1985, Renault 2 van 2002 tot en met 2010, en Renault 3, van 2016 tot nu.
Beide versies kloppen maar ik doel nog op een derde optie. Renault dat zijn eigen team had opgebouwd en meedeed tussen 1977 en 1985, en het andere Renault team dat in 1981 begon als Team Toleman, in 1986 werd gekocht door Benetton en ook de naam kreeg van het kledingmerk, dat in 2001 werd gekocht door Renault en een tijdje fabrieksteam werd, toen weer werd verpatst aan Lotus in 2010, maar eigenlijk aan een of andere investeringsmaatschappij en die de hele boedel weer terugverkocht aan Renault in 2016. Bent u daar nog? We hebben het dus over het Renault team dat diverse keren van eigenaar wisselde. Met het originele Renault F1 team had het niets te maken, behalve de naam.

Het originele Renault team was de turbo pionier in de Formule 1. En het wist daar heel wat overwinningen mee binnen te halen maar nooit een wereldtitel. In 1983 was men er dichtbij maar daarna gleed het fabrieksteam snel weg en sloot het na 1985 de deuren. Als motorleverancier hield Renault het vuur brandende maar in 2002 was er weer een fabrieksteam, hoewel het eigenlijk een voortzetting was van Benetton. Speerpunt van het team was Fernando Alonso. In 2003 werd hij de toen jongste Grand Prix winnaar ooit in Hongarije. In 2005 en 2006 was het echt menens voor Renault en werd 2 maal de dubbel gehaald. Fernando Alonso versloeg respectievelijk Raikkonen en Schumacher in de strijd voor de titel. Na die 2 titels vertrok Alonso naar McLaren en zonder zijn sterspeler zakte ook Renault weg. Giancarlo Fisichella en Heiki Kovalainen waren niet in staat de Spanjaard te doen vergeten.

Na een jaartje ruziën bij McLaren keerde Alonso in 2008 weer terug en hij kreeg Nelson Piquet jr als teamgenoot. Alonso wist te winnen in Singapore en Japan. Piquet werd tweede in Duitsland en had verder een opmerkelijke crash in Singapore. Die crash viel een jaar later pas echt goed op toen Piquet uitleg deed over de omstandigheden, een maand na zijn ontslag bij Renault. Hij was opzettelijk de muur ingegaan zodat Alonso onder gunstige omstandigheden de pits in kon gaan en zo de kop kon pakken zodra de rest banden en brandstof ging halen. Gevolg was een levenslange schorsing voor teambazen Briatore en Symonds, een boete voor Renault en een wagonlading aan negatieve publiciteit. In 2010 verkocht Renault al de helft van de aandelen aan een vage Luxemburgse investeringsmaatschappij gevolgd door de tweede helft een jaar later. In 2011 stond er nog wel Renault op de wagen maar vanaf 2012 was het Lotus.

Eind 2015 maakte Renault bekend, waarschijnlijk in het kader van het gezeur van Red Bull over de kwaliteit van de motoren, het Lotus team weer gekocht te hebben en vanaf 2016 weer als fabrieksteam in te stappen.

De zoveelste reïncarnatie van het Renault team gaat dus nu z’n vierde jaar in. In de drie voorgaande jaren is het team geleidelijk naar boven gekropen maar het heeft tot op heden niet echt een bedreiging kunnen vormen voor de top 3. Maar met hun vierde plaats in de eindstand van de constructeurs zitten de Fransen nu wel op het vinkentouw mocht Ferrari, Mercedes of Red Bull een flater slaan. Daarbij zal Renault vooral gedreven zijn om Red Bull zijn ongelijk aan te geven. De energiedrankverkopers waren er de afgelopen jaren als de kippen bij om de Fransen de schuld te geven van de tegenvallende resultaten om vervolgens bij de successen de rol van de motorbouwer onder het tapijt te vegen.

Het aantrekken van Daniel Ricciardo geeft in elk geval aan dat het Renault menens is. Maar wat zal het worden: Een Schumacher die Ferrari persoonlijk in de vaart der wereldkampioenen terugstuurt, of wordt het een Irvine die ondanks de bakken vol met geld van Ford nooit in de buurt van het podium kwam?

De toekomst zal het leren.

Terug naar teams