Renault

Opgericht door: Renault
Chassis: Renault RS18
Motor: Renault
Technisch manager: Bob Bell
Actief: 1977 – 1985; 2001 – 2012; 2016 – heden)
Teambaas: Cyril Abiteboul
Coureurs: Nico Hulkenberg (27), Carlos Sainz jr. (55)
Testrijder:

Teamstamboom: Toleman (1981 – 1985); Benetton (1986 – 2000); Renault (2001 – 2012); Lotus (2012 – 2015); Renault (2016 – heden)

Eigenlijk zijn er twee versies van Renault. De meesten zullen beweren dat dat klopt: Renault, het team en Renault, de motorleverancier. Anderen zullen beweren dat dat niet klopt: Renault 1, van 1977 tot en met 1985, Renault 2 van 2002 tot en met 2010, en Renault 3, van 2016 tot nu.
Beide versies kloppen maar ik doel nog op een derde optie. Renault dat zijn eigen team had opgebouwd en meedeed tussen 1977 en 1985, en het andere Renault team dat in 1981 begon als Team Toleman, in 1986 werd gekocht door Benetton en ook de naam kreeg van het kledingmerk, dat in 2001 werd gekocht door Renault en een tijdje fabrieksteam werd, toen weer werd verpatst aan Lotus in 2010, maar eigenlijk aan een of andere investeringsmaatschappij en die de hele boedel weer terugverkocht aan Renault in 2016. Bent u daar nog? We hebben het dus over het Renault team dat diverse keren van eigenaar wisselde. Met het originele Renault F1 team had het niets te maken, behalve de naam.

Het originele Renault team was de turbo pionier in de Formule 1. En het wist daar heel wat overwinningen mee binnen te halen maar nooit een wereldtitel. In 1983 was men er dichtbij maar daarna gleed het fabrieksteam snel weg en sloot het na 1985 de deuren. Als motorleverancier hield Renault het vuur brandende maar in 2002 was er weer een fabrieksteam, hoewel het eigenlijk een voortzetting was van Benetton. Speerpunt van het team was Fernando Alonso. In 2003 werd hij de toen jongste Grand Prix winnaar ooit in Hongarije. In 2005 en 2006 was het echt menens voor Renault en werd 2 maal de dubbel gehaald. Fernando Alonso versloeg respectievelijk Raikkonen en Schumacher in de strijd voor de titel. Na die 2 titels vertrok Alonso en zonder zijn sterspeler zakte ook Renault weg. Giancarlo Fisichella en Heiki Kovalainen waren niet in staat de Spanjaard te doen vergeten.

Na een jaartje ruziën bij McLaren keerde Alonso in 2008 weer terug en hij kreeg Nelson Piquet jr als teamgenoot. Alonso wist te winnen in Singapore en Japan. Piquet werd tweede in Duitsland en viel verder alleen op door een crash in Singapore. Die crash viel pas een jaar later echt goed op toen Piquet uitleg deed over de omstandigheden, een maand na zijn ontslag bij Renault. Hij was opzettelijk de muur ingegaan zodat Alonso onder gunstige omstandigheden de pits in kon gaan en zo de kop kon pakken zodra de rest banden en brandstof ging halen. Gevolg was een levenslange schorsing voor teambazen Briatore en Symonds, een boete voor Renault en een wagonlading aan negatieve publiciteit. In 2010 verkocht Renault dan ook al de helft van de aandelen aan een vage Luxemburgse investeringsmaatschappij en aan het eind van dat jaar ook de 2e helft. In 2011 stond er nog wel Renault op de wagen maar vanaf 2012 was het Lotus.

Eind 2015 maakte Renault bekend, waarschijnlijk in het kader van het gezeur van Red Bull over de kwaliteit van de motoren, het Lotus team weer gekocht te hebben en vanaf 2016 weer als fabrieksteam in te stappen. Coureurs waren Kevin Magnussen en Jolyon Palmer waarvan duidelijk was dat deze vooral op de koop toe werd genomen. Magnussen mocht evengoed al na een jaar vertrekken en werd ingeruild voor Nico Hulkenberg, later in 2017 werd Carlos Sainz jr losgeweekt bij Red Bull en gaan we dus met Hulkenberg en Sainz 2018 in.

Als ik het rijdersduo eens mag beschouwen heb ik het idee dat ze elkaar niet veel ontlopen. We zullen dus veel interne duels krijgen bij Renault. Sainz is misschien een beetje sneller maar Hulkenberg is weer constanter. Dat duidt er misschien op dat als het seizoen wat langer gaat duren Sainz wellicht de overhand gaat krijgen. Ik denk echter niet dat we dit Renault team regelmatig op het podium gaan tegenkomen.

De toekomst zal het leren.

Terug naar teams