Red Bull
Opgericht door Dietrich Mateschitz
Chassis: RB19
Motor: Honda RBPT
Technisch manager: Pierre Waché
Actief: 2006 – heden
Teambaas: Christian Horner
Coureurs: Max Verstappen (1), Sergio Perez (11)
Testrijder:
Teamstamboom: Stewart GP 1997 – 1999; Jaguar 2000 – 2005; Red Bull 2006 – heden
Met Red Bull kan het dit jaar alleen maar tegenvallen. Vorig jaar werd er slechts 5 keer niet gewonnen en dat zal maar moeilijk te evenaren zijn, laat staan te overtreffen. Dus wat zal het target dit jaar zijn voor de Oostenrijkers van Milton Keynes?
Uiteraard wereldtitels, zowel bij de rijders als bij de constructeurs, dat staat wel vast. Maar waar zou de teller moeten stoppen wat betreft het aantal overwinningen. Moet dat minstens 17 worden? Dat kan dan een frustrerend jaartje worden want nog een keer zo’n goed seizoen is niet heel waarschijnlijk. Zeker niet met een reductie van 10% windtunneltijd als gevolg van budgetgate.
Of zou het target zijn om dit jaar wel een 1-2 te halen in het kampioenschap van de rijders? Ook niet heel waarschijnlijk. Perez reed vorig jaar al top en kreeg het niet voor elkaar. En van Verstappen hoeft hij geen cadeaus te verwachten.
Voor Christian Horner is het dus een grote taak om in het team iedereen gemotiveerd te houden, van de nummer 1 coureur tot de catering medewerkers. Best lastig.
Verstappen en Perez gaan dus dit jaar weer de kleuren verdedigen van Red Bull. De wereldkampioen zal voor niets minder gaan dan de derde wereldtitel en ondanks de afgenomen windtunneltijd en de concurrentie die waarschijnlijk dichterbij is gekomen, heeft Max de beste papieren. Het team is rond hem gevormd en hij is momenteel de beste coureur die er in de Formule 1 rondloopt, misschien wel in de gehele racerij.
Perez zei deze winter dat hij er klaar voor is om voor de titel te gaan. “Dan moet hij eerst maar eens opnieuw geprogrammeerd worden” was het schampere commentaar van David Coulthard. En David heeft wel een punt. Er was eigenlijk geen enkele race waar Perez ook maar in de buurt van Verstappen kon komen. Zeker, er waren races waar de Mexicaan voorop reed en Verstappen moest voorlaten, zoals in Spanje, maar daar was het duidelijk dat Verstappen de snellere was. In Baku gebeurde iets dergelijks.
Verder versloeg Perez Verstappen alleen maar als de Nederlander werd opgehouden door defecten of vanuit kansloze positie moest vertrekken, en zelfs dan lukte het niet altijd, gezien de races in Hongarije en België. En in Monaco. Want weliswaar won Perez daar voor Sainz, Verstappen en Leclerc, maar er kan op Monaco zelfs gewonnen worden met een motor die nog maar half vermogen levert (Ricciardo in 2018), of met een totaal verkeerde bandenkeuze (Hamilton in 2019). Als je op Monaco op kop ligt hoef je alleen de gaatjes maar dicht te houden, meer niet.
Dus kan Perez voor de titel gaan? Nee, want als Perez Verstappen kan verslaan gaat het waarschijnlijk niet goed met de Nederlander en daarmee ook met Red Bull. En met een kwakkelend Red Bull team kan Perez het wel helemaal vergeten. Vergelijk het maar met de titelkansen van Eddie Irvine bij Ferrari in 1999. Schumacher lag er lang uit en Irvine leek te profiteren. Maar het Ferrari-team blokkeerde.
Daniel Ricciardo is als tester en als simcoureur aangenomen na een verschrikkelijk seizoen bij McLaren. De Australiër is dan niet meer de coureur van 5 jaar geleden maar wellicht doet Perez er toch goed aan om over zijn schouder te kijken, of beter, zo goed te rijden dat hij geen reden meer heeft om over de schouder te moeten kijken.
Maar terug naar de doelen van dit jaar. Red Bull moet zorgen dat Verstappen optimaal kan presteren, dan komen de overwinningen en wellicht de titels vanzelf. Perez kan in de eindstand mogelijk opschuiven naar plekje 2, wel achter Verstappen, niet ervoor.