Red Bull

Opgericht door Dietrich Mateschitz
Chassis: Red Bull RB15
Motor: Honda
Technisch manager: Adrian Newey
Actief: 2006 – heden
Teambaas: Christian Horner
Coureurs: Pierre Gasly (10), Max Verstappen (33)
Testrijder:

Teamstamboom: Stewart GP 1997 – 1999; Jaguar 2000 – 2005; Red Bull 2006 – heden

Het Rode Stieren team begon ooit als Team Stewart, genoemd naar de oprichters: Jackie Young Stewart en zoon Paul Stewart. Er zat vanaf het begin veel geld van Ford achter want dit zou het Ford fabrieksteam worden. Stewart ging met wisselend succes van start en werd gelijk in het eerste jaar, 1997, 2e in Monaco. Maar dat bleek dat jaar dan ook de enige puntscore te zijn.
In 1998 deed Jos Verstappen een half jaar mee voor het team maar het boterde nooit tussen Stewart en de vader van Max, vooral niet omdat Jackie Stewart zijn coureurs nog wel eens direct wilde uitleggen hoe er gereden moest worden. Stewart mocht dan 3-voudig wereldkampioen zijn maar elke coureur denkt dan terecht van “ja dàháág!”.

1997 was mager maar 1998 was ook niet best. En Verstappen bleef helemaal met lege handen staan. Zelfs zijn voorganger, Jan Magnussen, vader van Kevin, scoorde nog een puntje. In 1999 werd het wat serieuzer en Johnny Herbert, die, net als eerder bij Benetton, Jos Verstappen uit het team stootte, won de Grand Prix van Europa. Nu moet wel gezegd worden dat die Grand Prix een doldwaze race was met diverse uitvallers en gekke situaties. Wie herinnert zich niet de bandenwissel van Irvine bij Ferrari? Bandje vergeten klaar te zetten, jammer dan….
Op dat moment had Ford al besloten de boedel helemaal over te nemen en het team tot Jaguar om te dopen. Eddie Irvine werd als stercoureur binnengehaald na een goed seizoen bij Ferrari. De Ier kreeg er ook een stersalaris bij.

Dat salaris was zo hoog dat de hoogste CEO van Ford zich toch afvroeg wie die E. Irvine was die na hem op de 2e plaats stond op de ranglijst van meestverdienende Ford medewerkers. Na de constatering wie Irvine was, wat er allemaal nog meer in Jaguar F1 werd gepompt en vooral na het antwoord op de vraag wat het allemaal opleverde werd rap de stekker uit het team getrokken en het bordje ‘For Sale’ op de deur geplakt.

Red Bull nam het team over in 2005 en begon rap te investeren. David Coulthard werd aangenomen als oude rot naast Christian Klien en Robert Doornbos die ook nog een blauwe maandag voor het team reed. Na het pensioen van Coulthard eind 2008 trad Sebastian Vettel aan en kon het vruchten plukken gaan beginnen. De Duitser begon aan een reeks van 4 wereldtitels, geholpen door het aantreden van Adrian Newey in de aerodynamica afdeling.
Na 2013 begon de suprematie van Mercedes en stond Red Bull plotseling in de schaduw. Vettel won in 2014 niet één race en raakte hoe langer hoe meer gefrustreerd, mede omdat zijn nieuwe teamgenoot Daniel Ricciardo wel driemaal zegevierde. Vettel vertrok en na een jaar Kvyat als vervanging deed Max Verstappen zijn intrede.

De afgelopen jaren was Red Bull duidelijk het derde team in de Formule 1, na Mercedes en Ferrari. Helaas kon het team slechts af en toe de twee koplopers achterhalen, in races waar het meezat of op circuits die voor de Red Bull gemaakt leken te zijn.

Of dat dit jaar verandert zal vooral afhangen van Honda dat dit jaar de motoren levert in plaats van Renault. Aangezien de energiedrinkers graag de schuld bij een ander leggen als het wat minder gaat wens ik de Japanners veel sterkte. Maar als zij weer net als in de jaren’80 een kanon hebben gebouwd kan dit wel eens het jaar van Red Bull worden. Toro Rosso heeft, net als destijds het Spirit team, gefungeerd als rijdende testbank dus als de aanpak bepalend is dan kunnen we nog wat verwachten.

Terug naar teams