Red Bull

Opgericht door Dietrich Mateschitz
Chassis: Red Bull RB14
Motor: Renault
Technisch manager: Adrian Newey
Actief: 2006 – heden
Teambaas: Christian Horner
Coureurs: Daniel Ricciardo (3), Max Verstappen (33)
Testrijder:

Teamstamboom: Stewart GP 1997 – 1999; Jaguar 2000 – 2005; Red Bull 2006 – heden

Het Rode Stieren team begon ooit als Team Stewart, genoemd naar de oprichters: Jackie Young Stewart en zoon Paul Stewart. Er zat vanaf het begin veel geld van Ford achter want dit zou het Ford fabrieksteam worden. Stewart ging met wisselend succes van start en werd gelijk in het eerste jaar, 1997, 2e in Monaco. Maar dat bleek dat jaar dan ook de enige punten te zijn.
In 1998 deed Jos Verstappen een half jaar mee voor het team maar het boterde nooit tussen Stewart en de vader van Max, vooral niet omdat Jackie Stewart zijn coureurs nog wel eens direct wilde uitleggen hoe er gereden moest worden. Stewart mocht dan 3-voudig wereldkampioen zijn maar elke coureur denkt dan terecht van “ja dàháág!”.

Ook in 1998 werden er weinig punten gescoord, en Verstappen bleef helemaal met lege handen staan. Zelfs zijn voorganger, Jan Magnussen, ja vader van Kevin, scoorde nog een puntje. In 1999 werd het wat serieuzer en Johnny Herbert, die, net als eerder bij Benetton, Jos Verstappen uit het team stootte, won de Grand Prix van Europa. Nu moet wel gezegd worden dat die Grand Prix een doldwaze race was met diverse uitvallers en gekke situaties. Wie herinnert zich niet de bandenwissel van Irvine bij Ferrari. Bandje vergeten klaar te zetten, jammer dan….
Op dat moment had Ford al besloten de boedel over te nemen en het team tot Jaguar om te dopen. Eddie Irvine werd als stercoureur binnengehaald na een goed seizoen bij Ferrari. De Ier kreeg er ook een stersalaris bij.

Dat salaris was zo hoog dat de hoogste CEO van Ford zich toch afvroeg wie die E. Irvine was die na hem op de 2e plaats stond op de ranglijst van meestverdienende Ford medewerkers. Na de constatering wie Irvine was, wat er allemaal nog meer in Jaguar F1 werd gepompt en vooral na het antwoord op de vraag wat het allemaal opleverde werd rap de stekker uit het team getrokken en werd het bordje ‘Te Koop’ op de deur geplakt.

Red Bull nam de boedel over in 2005 en begon rap te investeren. David Coulthard werd aangenomen als oude rot naast Christian Klien en Robert Doornbos die ook nog een blauwe maandag voor dit team reed. En er nu nog steeds de vruchten van plukt. Na het pensioen van Coulthard eind 2008 trad Sebastiaan Vettel aan die in zijn 2e jaar bij het team begon aan een reeks van 4 wereldtitels, geholpen door het aantreden van Adrian Newey in de aerodynamica afdeling.
Na 2013 begon de suprematie van Mercedes en stond Red Bull plotseling in de schaduw. Vettel won in 2014 niet één race en raakte hoe langer hoe meer gefrustreerd, mede omdat zijn nieuwe teamgenoot Daniel Ricciardo er 3 won. Vettel vertrok en na een jaar Kvyat als vervanging deed Max Verstappen zijn intrede.

Vorig jaar was Red Bull duidelijk het derde team in de Formule 1, na Mercedes en Ferrari. Ik heb niet veel redenen om aan te nemen dat dat gaat veranderen, ware het niet dat het het laatste jaar wordt met Renault krachtbronnen en ik mij niet kan voorstellen dat Men in Frankrijk blij zal zijn als een team dat afscheid neemt sneller is dan het team waarmee het net een meerjarige verbintenis is aangegaan, laat staan het eigen fabrieksteam…

Van het rijdersduo Ricciardo / Verstappen lijkt het erop dat dit het duo is dat het het best met elkaar kan vinden. Er wordt sinds het verdwijnen van Vettel bij Red Bull niet meer openlijk een voorkeur uitgesproken. Waar Vettel vaak de hand boven het hoofd werd gehouden hoeven beide coureurs tegenwoordig geen witte voetjes proberen te halen bij de teambazen Helmut Markko en Christian Horner. Natuurlijke selectie moet het doen en die selectie lijkt momenteel in het voordeel van Verstappen te verlopen. Het lijkt erop dat Ricciardo dat ook wel weet en er voor nu vrede mee heeft. De Nederlander is vaak sneller in de kwalificatie en tijdens de race maar de Australiër is er als de kippen bij om te profiteren als Max pech heeft. En als Ricciardo een hele goede dag heeft is hij nagenoeg onverslaanbaar. Niettemin zullen we moeten afwachten hoe de sfeer wordt als Verstappen meer en meer zijn stempel op het team gaat drukken.

Terug naar teams