Opgericht door: Pa Stroll
Chassis: AMR21
Motor: Mercedes
Technisch manager: Andrew Green
Actief: 2021-heden
Teambaas: Otmar Szafnauer
Coureurs: Sebastian Vettel (5), Lance Stroll (18)
Testrijder en reserverijder: Nico Hulkenberg

Teamstamboom: (oftewel, onder welke namen stond dit team eerder bekend): Jordan 1991 โ€“ 2005; Midland F1 2006; Spyker 2007; Force India 2008 – 2018; Racing Point 2018 – 2020; Aston Martin 2021 – heden

Heeft u ooit gehoord van Alfredo Fabri?
Wellicht niet, want het was geen groot coureur, sterker nog, hij was helemaal geen coureur. Alfredo Fabri was een fictief personage in de Michel Vaillant stripreeks van wijlen Jean Graton.
In twee albums, De Jonge Wolven en Opstand der Koningen, neemt Alfredo een hoofdrol. Hij is een Italiaan en is het neefje van een maffioso achtige persoon die van zichzelf vindt dat hij vroeger zelf een groot coureur had kunnen worden en nu met zijn neef zijn dromen waar wil maken.

Oom, of oompje zoals Alfredo ‘m noemt, trekt zakken vol met geld uit om zijn lievelingsneef te voorzien van het beste materiaal. Helaas heeft Alfredo niet zoveel talent. Hij rijdt vaak roekeloos en veroorzaakt nogal wat schade. Niettemin koopt oompje na het eerste album een F1 Ferrari voor hem waarin hij het aanvankelijk best aardig doet. Maar naarmate de verwachtingen groeien neemt ook de druk toe en vervalt Alfredo weer in zijn oude patroon: lomp rijden en veel brokken. Na een laatste, bijna fatale, crash heeft oompje er genoeg van en presenteert hij Alfredo een vette rekening.

Suikeroompjes zijn van alle tijden?
Bij pa Stroll, en ook bij pa Latifi en bij pa Mazepin, moet ik altijd aan dat ‘oompje’ denken. Werkelijk niets is teveel om hun oogappeltjes een plekje in de Formule 1 te bezorgen maar pa Stroll spant, tot nu toe, wel de kroon.
Pa Stroll had het halve Prema team gekocht om Lance door de Formule 3 te loodsen. Daarin was zoonlief succesvol dus die halve Prema kon weer overboord.
Vervolgens werd een stoel gekocht bij Williams, inclusief een heleboel testkilometers met een oude wagen waaromheen een heel testteam werd gevormd. En Felipe Massa werd uit z’n pensioen getrokken om als babysitter te fungeren.
Williams kon echter geen goede wagen leveren, het geld van Pa Stroll werd vooral gebruikt om de begroting uit de rode cijfers te trekken. En omdat er verder niemand op Lance Stroll zat te wachten werd er maar een compleet team opgekocht. Het kwam Vijay Mallya wel goed uit, kon hij weer een schuld aflossen…. En Racing Point was geboren

Verleden jaar zat er nog altijd niemand op Stroll te wachten en Mercedes al helemaal niet. En omdat de enige garantie voor succes in de Formule 1 een wagen van de Duitse fabrikant was, besloot men de wagen van de wereldkampioen na te bouwen: de roze Mercedes.
Intussen had pa Stroll ook Aston Martin gekocht en daarmee heeft hij zijn zoon inmiddels een fabriekscontract bezorgd. “If you can’t join them, buy them” zal de gedachtengang wel geweest zijn.

Maar wat kunnen we van Aston Martin verwachten?
Aston Martin bestaat nog altijd voor het leeuwendeel uit de werknemers van Force India en daarvan zullen er ook nog wel een aantal uit de Jordan tijd stammen. Ervaring zat dus. En de handleiding voor omgang met verwende coureurs zal ook wel aan menig muur hangen in de fabriek nabij Silverstone.
Met die ervaring kan het team best een eind komen en dat bleek vorig jaar wel toen Perez in Bahrein profiteerde van pech bij Red Bull en klunzigheden bij Mercedes. De eerste en laatste overwinning van Racing Point was een feit. Eerder wist Stroll al een pole te behalen in de chaoskwalificatie van Turkije.

Dus die Stroll kan toch meer dan het verwende jongetje spelen?
Ehm, ja, hij kan wel wat, maar het woordje chaos zegt het al. Als er chaos of regen is, dan zorgt de Canadees er wel voor om uit de problemen te blijven. Op zich is dat wel een talent waar je wat mee kan. Een paar jaar geleden scoorde hij een podium in Baku, na een race waar menig kandidaat voor het wereldkampioenschap nog wel eens nachtmerries van zal hebben. Afgelopen seizoen pakte hij z’n eerste pole in een kletsnatte kwalificatie in Turkije.

Maar als alles loopt zoals het moet lopen dan zal Lance Stroll zelden vooraan te vinden zijn. In Monza had hij de beste papieren na de problemen bij Red Bull en Mercedes, maar liet hij de overwinning wegkapen door Gasly. Er was blijkbaar niet genoeg chaos om het gebrek aan talent te maskeren.

En Vettel?
Seb leek er vorig jaar niet zoveel zin meer in te hebben in een team waar het hart voor Leclerc klopte. Ik vraag mij af hoe goed hij zich voelt in de rol van mentor voor zijn teamgenoot, aangezien hij als veelvoudig wereldkampioen toch ook geacht wordt om Stroll de kneepjes van het vak bij te brengen. Misschien kan de Duitser het tij keren door meteen aan het begin van het jaar een paar klinkende resultaten neer te zetten en vooral de verwende zoon in z’n hok te meppen?

Maar het team is eigendom van papa Stroll, dus ik vrees dat -hoe klinkend die resultaten ook zijn en hoe hard Vettel ook mept- de Stroll clan Seb ten allen tijden duidelijk zal maken dat het hรบn team is en dat hij vooral vanwege het mentorschap in het team zit. En ik vraag me af of Vettel dat lang zal trekken, nog een jaar in een team wat er vooral niet voor hem is.

Maar misschien zit ik hier te cynisch in en heeft pa Stroll besloten Aston Martin uit te bouwen tot een topteam naast de grote 3 (of 2 als je Ferrari daar niet meer bij telt) en geeft hij Seb daarin een hoofdrol. Zoniet, dan zie ik Vettel na 1 of 2 jaar babysitten met een paar goed gevulde zakken definitief naar Zwitserland afreizen…

Terug naar teams