Wat een waardeloze race afgelopen weekeinde. We starten, iemand pakt de kop, verliest ‘m even na een pitsstop en rijdt vervolgens de race op halve kracht uit en strijkt zijn winnaarspremie op. Verder nog iets bijzonders? Twee Mercedessen die een poging deden hetzelfde veldje te maaien en een wereldkampioen. Geen nieuwe maar eentje die al voor de vierde keer werd gerecycled.

Saai, saai, saai. Maar wat kan saai toch mooi zijn als het een landgenoot is die er een saaie bedoening van maakt.

 

Drie vragen

Mexico leverde drie vragen op: Kan Lewis Hamilton Michael Schumacher evenaren en ook 7 wereldtitels veroveren? Krijgt Vettel nog een kans om een titel aan zijn viertal toe te voegen? En wanneer wordt Verstappen wereldkampioen?

Het grappige is dat het antwoord op de ene vraag invloed heeft op het antwoord op de andere. Is het antwoord op de eerste vraag ja, dan wordt het antwoord op de tweede nee, en op de derde, op z’n vroegst over drie jaar.

Als het antwoord op de tweede vraag ja is, dan wordt vraag 1 met misschien beantwoord en vraag 3 met over twee of drie jaar.

En als vraag drie met volgend jaar wordt beantwoord dan zullen de antwoorden op de voorgaande vragen een kil nee worden….

En uiteraard kan het gebeuren dat er nog een vierde rijder op het toneel verschijnt die hoge ogen gaat gooien. Ocon en Leclerc zou je dan aan denken. Maar die moeten eerst nog maar eens bewijzen dat ze een Grand Prix kunnen winnen en onder de druk van een topteam kunnen presteren…

 Hun lot is met elkaar verbonden

Romeinse wagenraces

Iets heel anders nu. Op de lagere school leerde ik vroeger over de Romeinen en over wat voor leuk vermaak die hadden rond de start van de jaartelling. Als je kijkt wat de Romeinen toen allemaal al konden en deden verbaast het je niet dat Uderzo die tijd heeft gekozen om de spot te drijven met het heden in zijn levenswerk Asterix. Het Colosseum was in feite het eerste superstadion van de wereld waar Wembley, de Rose Bowl, De Kuip, en vooruit, de Arena van zijn afgekeken.

Maar de verhalen over de leeuwengevechten en de gladiatoren konden mij vroeger niet zo bekoren. Dus toen ik een paar jaar geleden in Rome was keek ik vooral rond in het Circus Maximus. Want dat was het eerste racecircuit in de wereld.

Het Circus Maximus, recht onder de woning van keizer Augustus, was het toneel van de wagenrennen. De strijdwagen met 2 paarden ervoor was het snelste vervoermiddel van die tijd en daar werd dus ook mee geracet, op een rond terrein met een muur in het midden. Om die muur werden de rondes gedraaid dus het eerste circuit ter wereld was een oval. Of er ook linksom werd gereden weet ik niet maar het zou me niets verbazen als die traditie ook in Rome is begonnen.

Circus Maximus of Martinsville Speedway. Dubbelgangers?

Maximusville, of Circus Martins?

Ik moest denken aan het Circus Maximus toen ik de Martinsville 400 bekeek. Martinsville speedway is eigenlijk een rechtstreekse kopie van Circus Maximus; 2 rechte stukken met aan elk eind een voor een oval korte en scherpe bocht. Het enige verschil is de ondergrond, asfalt in plaats van zand, en de muur in het midden. De muur wordt gevormd door een extreem kleine paddock, waar alle vrachtwagens staan weggepropt. En aan beide rechte stukken ligt een pitlane omdat er niet genoeg ruimte is om met één pitlane te werken.

Op die baan werd de eerste wedstrijd van drie gehouden om te bepalen welke 4 coureurs van de 8 kanshebbers over 3 weken in Miami gaan uitmaken wie de Monster Cup van 2018 wint.

Bij de wagenrennen was het in elke ronding om het uiteinde van de muur altijd een spektakel waarin het een gevecht was om de binnenbocht te veroveren. Daarin werd menig vuile truc niet geschuwd met als gevolg gebroken wielen, losgebroken paarden of overreden rijders.

In Martinsville ging het er minder ruw aan toe maar ook daar was het in elke bocht een geduw en getrek van jewelste. In NASCAR wordt niet gekeken op een deuk meer of minder.

 

Strijders: Logano en Truex

Joey Logano reed al een tijd aan de leiding totdat hij 4 ronden voor het einde werd gepasseerd door Martin Truex. Truex deed dat overigens zonder enige vorm van contact te maken, opmerkelijk.

Maar er lag een ticket voor de finale in Miami klaar en dat ticket liet Logano zich niet zomaar ontnemen en in de laatste ronde in de laatste bocht gaf hij Truex een zetje waardoor hij er weer naast kon komen. Lak uitwisselend gingen de twee op de finish af waarbij ze allebei uit balans raakten. Logano lag wat minder uit balans dan Truex, won en pakte het eerste ticket voor de finale. Truex verloor nog de tweede plaats aan Danny Hamlin die graag had gezien dat “die twee nog wat harder gingen beuken, dan had ik gewonnen”

Een ticket voor Miami in de aanbieding

Logano gelukkig, Truex witheet van woede. Allebei was te begrijpen want als het om een ticket voor de finale gaat ga je uiteraard tot het randje en zo niet erover. En uiteraard ben je boos als je ticket uit je handen wordt gegrisd. “Ik hoop dat ‘ie trots is op zichzelf” verkondigde Truex cynisch na afloop.

Het is te hopen voor Logano dat Truex ook een ticket voor de finale grijpt in Texas of in Phoenix. Want als dat niet gebeurt heeft Truex alle tijd in Miami om Logano dwars te zitten. Net als in de wagenrennen in de Romeinse tijd zal het een harde strijd worden waar menig ongeoorloofd trucje zal worden uitgehaald…