De seizoensvragen voor u opgelost in luttele minuten

Vraag 1. Wie wordt kampioen?
Simpel, u kiest tussen Max en Lewis. Gaat u liever voor de outsider? Bottas of Perez.
Meer smaken zijn er niet.

Vraag 2 Welk team wordt kampioen?
Hier zijn slechts twee smaken, Red Bull (gatsie) of Mercedes. Doet u liever gek en bent u liever kansloos, ga dan voor Mclaren of Aston Martin.

Vraag 3 Wie wordt tweede?
Als u Lewis kampioen maakt dan is Max een goede tweede. Maar ook Bottas heeft ruimschoots bewezen een hele goede tweede te zijn. Heel ervaren in tweede plaatsen is deze Fin, liefst 28 keer werd hij tweeds. Maar Hamilton werd dat vaker, en Alonso en Kimi en Vettel ook. Affijn, degene die tweeds wordt is net geen eerste geworden.

Vraag 4 Welk team wordt vierde?
Daar heeft u de keuze uit McLaren, Aston Martin, Ferrari, Alpine en Alpha Tauri. Mclaren schijnt favoriet voor de derde plaats te zijn. Aston Martin is nog een groot vraagteken maar als wij naar resultaten uit het verleden kijken dan zijn ze favoriet voor stek 3 of 4. Als wij kijken naar resultaten uit een nog verder verleden dan hoort Ferrari hier ook bij. Maar kijken wij naar resultaten uit een diep duister verleden dan is de vette bak van Alpine favoriet. Kijken wij niet naar resultaten uit het verleden maar houden wij van verrassingen dan zou ik voor Alpha Tauri gaan.

Vraag 5. Ricciardo vs Norris, wie haalt de meeste puntjes?
Ricciardo is het aan zijn stand verplicht. Maar Norris gaat zijn derde jaar in, hij moet constanter worden, dan gaat hij het de altijd maar grappende en grollende Ricciardo wel lastig maken. Benieuwd waar Ricciardo dan weer heen vlucht mocht Norris te sterk blijken.

Vraag 6. Hoeveel punten gaat Vettel scoren?
Op welke plaats denkt u dat Vettel gaat eindigen? Bij de eerste zes gaat lastig worden. Laten wij positief blijven en hem plaats 7 toewijzen. P7 is door de jaren heen goed voor ongeveer 100 punten.

Vraag 7. De strijd tussen Kimi en Tonio.
De Alfa was verrassend snel tijdens de testdagen. Maar dat zegt niet alles. Vaak zijn wagens tijdens de testdagen licht onderweg om de aandacht van potentiële sponsors te trekken. Of dit van belang is voor de strijd tussen de twee heren? Nou ik heb zo mijn eigen theorie ontwikkeld.Mocht de Alfa echt zo snel zijn dan kunnen ze de strijd aan met de subtop en dan heeft Kimi meer plezier in het racen. En dat is slecht nieuws voor Tonio. Mocht de Alfa toch tegenvallen en komen te zwemmen tussen subtop en achterhoede dan gaat Kimi zich vervelen. En dat is goed nieuws voor Tonio.

Vraag 8. Pierre tegen Yuki.
Tsunoda zou wel eens de nieuwe Max kunnen zijn. En Gasly is de nieuwe Gasly. Ik vermoed dat het een leuke strijd tussen beide heren gaat worden. De uitkomst? Je zou zeggen Pierre vanwege zijn ervaring en zijn goede optreden vorig jaar. Maar die dekselse Yuki, hoe snel is hij?

Vraag 9. Schumi junior tegen Mazepin.
Bij beide heren vraag ik mij af of ze ooit de F1 hadden gehaald zonder hun vader. Schumi junior stond in zijn jeugd nooit te boek als een groot talent. Totdat hij omringd werd door een geoliede machine die de weg voor hem plaveide naar de F1. Hij staat nu te boek als een slowstarter, in de F3 kwam hij in het tweede jaar laat op stoom. Wel met een luchtje. En in de F2 werd hij in zijn tweede jaar kampioen. Mazepin? Die heeft een hele rijke pappie die het team opkoopt als hij daar zin in heeft.
In feite is het hier goudmijntje tegen zak geld. Hmm wie zou er hier winnen?

Vraag 10. Alonso tegen Ocon in de kwalificatie.
Wij herinneren ons allemaal de oorwassing die Stoffel kreeg van Alonso. Niet eenmaal wist de arme Belg in 2018 zijn McLaren voor die van Alonso te kwalificeren. Of dit Ocon ook staat te wachten? Ik betwijfel het. In 2018 was Ocon Perez de baas in de kwalificatie. Ik schaal de herintredende Alonso in op hetzelfde niveau als Perez. Ik denk dat Ocon in het begin de overhand heeft en dat het later in het seizoen meer gelijk op zal gaan. Mits het spelletje eerlijk gespeeld wordt.

Vraag 11. Welk team eindigt als laatste?
Williams heeft de laatste jaren een abonnement op deze plek dus ik neem het u niet kwalijk als u weer voor Williams gaat. Persoonlijk ga ik voor Haas. Het team heeft al bekend gemaakt dat ze in 2021 geen roebel steken in de doorontwikkeling van de wagen dus die zakt steeds verder weg op de grid.

Vraag 12. Alpine, Alpha Tauri en Aston Martin, welk team eindigt het hoogst? De koffiedik vraag.
De 2021 wagens zijn feitelijk dezelfde wagens als die van vorig jaar met slechts enkele aanpassingen. Dit is zo afgesproken om de kosten te drukken. Grote verschuivingen liggen niet in de lijn der verwachting, dus zou je geneigd zijn om hier Aston Martin te in te vullen. Maar die gingen niet lekker bij de tests… In de paddock wordt gefluisterd dat Alpha Tauri dit jaar de grootste stap voorwaarts heeft gemaakt. En Alonso heeft al laten weten dat het met de Alpine lastig zal worden om top 10 te finishen.
Dan heeft u er dus nog twee over om uit te kiezen, tenzij u heel eigenwijs bent natuurlijk.

Vraag 13. Hoe vaak mogen de jongens van RedBull en Mercedes een introducee meenemen naar het podium?
Dat zal afhangen van uitglijertjes, technische malheur en onverwachte invloeden van buitenaf zoals regen en safety-cars. Als Perez in de tweede RedBull doet waar ‘ie voor gehaald is dan acht uw quizcoach de kans klein dat er zich veel andere snuiters op het podium mogen melden. Antwoord B of C lijkt hier een veilige keuze.

Vraag 14. De surprise show.
Een onverwachte winnaar? Met de al genoemde uitglijertjes, technische malheur en onverwachte invloeden van buitenaf valt een onverwachte winnaar niet uit te sluiten. Een Stroll in de regen, een Ricciardo op Monaco of een tactische gok van Alpha Tauri? Laat het alsjeblieft minimaal 1 keertje gebeuren?

Vraag 15. Personele wisselingen.
Hoeveel coureurs zouden er nog niet gevaccineerd zijn denkt u? Max verklaarde onlangs allang gevaccineerd te zijn en in Bahrein is de zuster in elk geval langs geweest bij de teams van Mercedes en RedBull.
Uw quizcoach heeft met van Dissel gebeld: Laten we er even vanuit gaan dat alle coureurs hun prikje hebben gehad met 1 van de betere vaccins met een dekkingsgraad van 90%. Oftewel, 1 op de 10 krijgt toch Covid, echter minder heftig. En de coureurs zijn jong en kerngezond. De kans dat er toch eentje ziek wordt valt nagenoeg uit te sluiten.
Er lijken ook geen coureurs op de schopstoel te zitten en sinds het ongelukje van Alonso fietst men alleen nog op de home-trainer.
Antwoord A. En zo niet, dan geven we van Dissel de schuld.

Vraag 16. Een vreemde eend op pole?
De glibberbaan van Turkije staat vooralsnog niet op de kalender, dus zullen de poles wel weer tussen Bottas, Max en Lewis verdeeld worden. Maar wat als Perez nou eens een gekke dag heeft? Perez heeft wel eens gekke dagen, maar zelden op de zaterdag. Gaat niet gebeuren dus.

Vraag 17. De Mex vóór Max?
Zeg nooit nooit. Een foutje van Max of een technisch probleempje kan een keer gebeuren. Vaker dan drie keer lijkt uitgesloten.

Vraag 18. Punten voor Perez.
Het zou de titel kunnen zijn van de nieuwste Suske en Wiske. Als Perez doet waar ‘ie voor gehaald is dan haalt ‘ie op zeker meer dan 150 punten. Hoeveel meer? Dat weten we na de laatste race.

Vraag 19. Hoeveel poles pakt Max?
Omdat we dit seizoen waarschijnlijk drie maal te maken krijgen met een sprintrace dient zich de vraag aan wat nu precies pole-position is.
Normaal gesproken is de pole de eerste plaats op de startgrid die men kan verkrijgen door de snelste kwalificatietijd te rijden. Maar in het geval van een sprintrace is de eerste plaats op de startgrid bij de (hoofd)race op zondag voor degene die de sprintrace op de zaterdag wint.
Om aan alle onduidelijkheid een einde te maken stellen wij dat de pole toebehoort aan degene die de snelste kwalificatietijd neerzet, ongeacht gridstraffen.
Bij de tests worstelde Mercedes nog een beetje met de nieuwe banden, vooral met de zachtere compounds die doorgaans in Q3 gebruikt worden. Drie maal pole voor Max?

Vraag 20. Pole voor Perez?
Alweer een Suske en Wiske titel. Maar Suske en Wiske bestaan niet echt, dus een pole voor Perez … in je dromen.

Vraag 21. Hoeveel podiums voor Max?
Minimaal 16 keer toch?

Vraag 22. Het verschil tussen Max en Sergio in de kwalificaties.
Met hogere wiskunde en een beetje logisch redeneren komen we al een heel eind.
Wij vinken even af:
– Perez is een goede qualifier maar niet uitmuntend.
– Max is een uitstekende qualifier.
Dus strepen we antwoord A weg.
– Perez gaat doen waarvoor ‘ie gehaald is.
– De RedBull RB16B bleek in de wintertesten minder wispelturig dan de vorige wagen.
Dus strepen we de antwoorden E en F weg.
Dan blijven er 3 antwoorden over. U hoeft alleen nog even het juiste antwoord aan te vinken.

Mocht het zo zijn dat u na de laatste race de quizwinnaar blijkt te zijn en u wilt uw quizcoach bedanken voor zijn hulp en ondersteuning? Een doos Cubaanse sigaren en een goed flesje Cognac worden altijd op prijs gesteld.

Uw quizcoach wenst u een prachtig formule 1 seizoen.