Hoe kun je terwijl je 4 maanden lang geen bolide in actie hebt gezien een analyse neerzetten over wat ons komend seizoen te wachten staat. Een seizoen die dubbele races op hetzelfde circuit brengt, die double en triple headers zal bevatten en als klap op de hutspot is drie weken voor aanvang van het seizoen nog niet bekend hoeveel races er überhaupt worden gereden.
En dan moet je nog bedenken dat de fabrieken van de diverse teams verspreid over de wereld te vinden zijn. Ferrari, Alfa en Alpha Tauri hadden te maken met de strenge lockdown regels in Italie. De Honda fabriek opereerde onder de Japanse regels, Renault had met Franse regels te maken en de rest zat in Engeland. Allemaal met een andere aanpak, allemaal met andere beperkingen. En wij hebben geen idee wat zich achter de gesloten deuren heeft afgespeeld. Ferrari had in Barcelona te weinig PK’s. Ze hebben vier maanden de tijd gehad om het vermogen op te schroeven. Feitelijk weten wij pas na 5 races hoe de verhoudingen liggen. Natuurlijk zal de strijd om de titel gaan tussen Mercedes, Red Bull en Ferrari. Grote vraag is hoe dicht of hoe ver liggen de teams bij elkaar. En wat speelt zich achter de grote drie af? We hebben allemaal gelezen over de problemen bij McLaren en Renault. Racing Point kent weer andere problemen, ze komen met een totaal nieuwe auto aan de start die ze nog grondig moeten leren kennen.
Kom dan maar eens met een analyse. Gelukkig is het ego van de quizcoach groot genoeg om zich hierop te storten.

Vraag 1. Wie gaat er kampioen worden?
Wordt het weer Lewis of toch Max. Kan Leclerc voor een verrassing zorgen? Dit wordt een bijzonder seizoen met zoveel races zo kort op elkaar. dan mag er niets mis gaan want een week later staat vaak al de volgende GP te wachten. Om kampioen te worden moet alles in orde zijn en vaak win je op details. En op de juiste momenten uit de problemen blijven. Klinkt niet als een scenario waarin Ferrari uitblinkt. Max is niet meer de onbesuisde stuiterbal die te snel te veel wilt. Maar Lewis wordt zenuwachtig als de dingen niet gaan zoals hij het graag gewild had. Bij hem gaat niet meteen een knopje om. Daar ligt een kans voor Max, breng Lewis in de situatie waarin hij zenuwachtig wordt.
Hier schat ik de kansen fifty fifty in. Het zal tussen Lewis en Max gaan en details gaan beslissend zijn.

Vraag 2. Wie mag zich kampioen van Europa noemen en gaat na 8 races aan de leiding?
Oostenrijk – Oostenrijk – Hongarije – Silverstone – Silverstone – Spanje – Spa – Monza.
Dit zijn de eerste 8 races die in 2 maanden tijd worden afgewerkt. Misschien dat er nog Europese races bijkomen, Hockenheim en Mugello worden genoemd, maar omdat dat op dit moment niet zeker is gaan wij van deze 8 GP’s uit om de officieuze Europese kampioen uit te roepen.
Oostenrijk en Hongarije zouden in het voordeel van Max moeten zijn, Silverstone is Lewis weer in het voordeel. Spa en Monza normaal gesproken ook maar Ferrari kan hier behoorlijk wat punten afsnoepen. En zo verkeerd gaat de Honda motor niet in Monza. Max zal de eerste tik moeten uitdelen in Oostenrijk en Hongarije, schade beperken in Silverstone. En dan denk ik dat hij toch te kort gaat komen in Spa en Monza.
Lewis maakt grote kans op deze titel.

Vraag 3. We gaan 2 maal racen op de Red Bull ring. Wie scoort hier de meeste punten?
Max moet hier scoren. Maar vlak Leclerc niet uit. Hij kan een aardig potje sturen en vorig seizoen deed hij het niet slecht op de Red Bull Ring.
Waarom heb ik het gevoel dat in de eerste race een kanshebber brokken gaat rijden?
Als het Max maar niet is want ik tip hem als degene die Oostenrijk verlaat met de meeste punten op zak

Vraag 4. En een dubbele race op Silverstone. Wie haalt hier de meeste punten?
Dit moet normaal gesproken een prooi voor Lewis zijn. Mits hij zich met racen bezig houdt. Niet dat hij nog gaat demonstreren en dat hij in de bak belandt. Hij zou niet de eerste coureur zijn die dat overkomt.
Maar gekheid op een stokje, Silverstone is Lewisland. Hij regeert daar.

Vraag 5. Hoeveel podiums gaat Max scoren in seizoen 2020?
Wij weten op dit moment dus niet hoeveel GP’s er uiteindelijk in 2020 verreden gaan worden. Vanwege de TV gelden streeft men naar 15 GP’s maar het kunnen er ook 18 worden. Hockenheim, Mugello, Sotchi, Abu Dhabi en Bahrein lijken er zeker bij te komen. Estoril en Jerez zitten in de wachtkamer. Bahrein en Sotchi wordt waarschijnlijk ook twee maal verreden. Met de dubbele GP’s op Sotchi en Bahrein kom je uit op 15 GP’s. Estoril en Jerez zijn bonus of back-up.
Hoeveel podiums Max gaat scoren is daarvoor moeilijk te zeggen. Vorig jaar scoorde hij er 9 in 21 GP’s. Als wij er van uit gaan dat hij voor het WK wil meedoen en wij gaan uit van minimaal 15 GP’s dan moet hij toch minimaal 10-12 podiums scoren.
Geen idee.

Vraag 6. Hoeveel overwinningen pakt Max in seizoen 2020?
Wij weten op dit moment dus niet hoeveel GP’s er uiteindelijk in 2020 verreden gaan worden. Vanwege de TV gelden streeft men naar 15 GP’s maar het kunnen er ook 18 worden. Mexico, Sotchi Baku Abu Dhabi en Bahrein lijken er zeker bij te komen. Misschien dat hier ook twee maal op hetzelfde circuit wordt gereden mocht men anders niet aan de 15 komen.
Hoeveel overwinningen Max gaat scoren is daarvoor moeilijk te zeggen. Vorig jaar won hij 3 maal, om kampioen te worden is dit te weinig. Als wij er van uit gaan dat hij voor het WK wil meedoen en wij gaan uit van minimaal 15 GP’s dan moet hij toch minimaal 6 overwinningen pakken.
Geen idee

Vraag 7. En hoe vaak start Max dit seizoen op zondag vanaf polepositie?
Ik kan nu hetzelfde riedeltje als de twee voorgaande vragen afdraaien, je weet het niet.
Vorig seizoen deed hij 2 maal, dat hadden er 3 moeten zijn, dus wij gaan er maar van uit dat hij dit seizoen ook van kop af aan de race gaat beginnen. Hij moet dit overigens minimaal 1 keer doen omdat wij de optie geen pole voor Max dit seizoen vergeten zijn.
Maar 2 of misschien 3 maal moet toch lukken? Ook zonder Monaco en Singapore.
Ik weet het niet

Vraag 8. Wie eindigt dit seizoen op de zevende plaats?
Gelijk na Barcelona had ik mijn geld op Perez gezet. Nu we 4 maanden verder zijn en we gehoord hebben van de problemen die de teams links en rechts hebben denk ik dat Renault en McLaren al vrij vroeg hun geld gaan steken in de ontwikkeling van de 2021 wagen. Racing Point zal juist de Agen zoveel mogelijk door willen ontwikkelen om de wagen beter te begrijpen.
Ik zet nog steeds mijn geld op Perez
Wij gaan voor Perez.

Vraag 9 Welk team eindigt dit jaar op de vierde plaats?
Vanwege de zojuist genoemde redenen zou je zeggen dat Racing Point een heel grote kanshebber is. Maar Renault en McLaren hebben rijders in huis die in staat moeten zijn om meer punten te pakken dan Stroll. Renault zou het normaal gesproken moeten worden maar Abiteboul.
McLaren, Racing Point, McLaren, Racing Point. Of toch Alpha Tauri?
De dobbelsteen zegt McLaren.

Vraag 10. Hoe vaak weet een ander team dan Mercedes, Ferrari of Red Bull op het podium te finishen. (Twee rijders van hetzelfde team op het podium telt als 1 podium finish)
Verrassingen zullen er altijd zijn. Vooral nu je met een seizoen zit met veel races op een korte tijd en de teams moeten het met minder mensen doen. Voor de grote teams kan dit een nadeel zijn omdat ze in een normaal seizoen met veel meer mensen op stap zijn. Dit kan tot fouten leiden. En dan heb ik vooral Mercedes en Ferrari in gedachte. Ik denk dat er wel teams van buiten deze top drie kunnen profiteren.
Zullen wij met potlood twee podiums opschrijven?

Vraag 11. Weet Williams dit seizoen tot de tweede kwalificatie ronde door te dringen?
Claire Williams liep in Barcelona met een hele grote smile rond, de wagen was beduidend sneller geworden en leek de aansluiting met de achterhoede te hebben gevonden. De smile is intussen wel verdwenen maar de wagen is natuurlijk net zo goed. Moet wel gezegd worden dat voornamelijk Haas in Barcelona lag te klooien. Mocht Haas nog altijd worstelen dan maakt Williams zeker een kans om eens een keer een ronde verder te komen in de kwalificatie.
Ja, dat gaat wel lukken. Hoe vaak? Geen idee.

Vraag 12 Ricciardo vs Ocon, wie scoort meer punten dit seizoen?
Door het nakende vertrek van Ricciardo is dit geen intikkertje. Abiteboul heeft al gezegd teleurgesteld te zijn in Ricciardo en de tot vervelens toe goedlachse man van down under hoeft dan beslist niet op een voorkeursbehandeling te rekenen. En met Ocon als teamgenoot hoef je ook geen presentjes te verwachten, of het is een beuk in de muur. Nee, hij zal weinig te lachen hebben.
Ocon

Vraag 13 Leclerc vs Vettel, wie scoort meer punten dit seizoen?
Eigenlijk moet deze vraag wel een intikkertje zijn. Enige obstakel is dat alle druk nu bij Leclerc ligt en dat Vettel zich nergens van hoeft aan te trekken.
Maar Charles is een grote jongen en Seb is niet echt een killer.
Leclerc.

Vraag 14. Russell vs Latifi, wie scoort meer punten?
Als Williams al punten scoort dan zou dit normaal gesproken Russell moeten zijn. Ik denk dat hij ook wel ergens een puntje weet te stelen.
Russell

Vraag 15. Renault en McLaren, hoe besluiten zij het seizoen?
Twee teams met Renault motoren maar McLaren stapt volgend seizoen over naar Mercedes. Wij hebben allemaal gezien hoe Renault afscheid nam van Red Bull, met popcorn op de eerste rang. McLaren heeft problemen en Renault ook maar die krijgen gigantische steun van de Franse overheid.
Stel je voor laatste race van het seizoen en als Ricciardo finisht dan pakt Renault ten koste van McLaren de vierde plaats. Ricciardo steekt een hele grote brandvrije middelvinger uit zijn cockpit richting Cyriel als hij langs de pitmuur rijdt en parkeert zijn auto in de laatste ronde in het gras.
McLaren haalt meer punten dan Renault

Vraag 16. En hoe doen de Ferrari klanten het onderling?
Het is nog net niet de lamme tegen de blinde. Maar veel scheelt het niet. Ik denk dat Alfa de zaakjes meer op orde heeft.
Alfa Romeo pakt meer punten dan Haas.

Klik hier om naar de seizoensvragen te gaan