En zo werd het vakantie na een typische Abu Dhabi race waarin wel het nodige moois te zien was als je maar goed keek.

Lewis Hamilton liet er geen twijfel over bestaan; hij is de rechtmatige wereldkampioen van 2018. Sebastian Vettel leek op een gegeven moment aansluiting te vinden. Maar de Brit perste er vervolgens een paar hele snelle ronden uit en liet de Duitser zien dat ā€˜ie kansloos was.

Het podium was gevuld met de wereldkampioen, de oud-wereldkampioen en de toekomstige wereldkampioen. Max had een probleem bij de start maar herstelde zich gaande weg weer en liet zien dat hij, en niet Bottas of Ricciardo, de kroonprins is in de Formule 1.

Niet dat we dat nog niet wistenā€¦

 

Nieuwe toppers

Nico Hulkenberg testte nog even een halootje en teamgenoot Sainz was voor de eerste keer de winnaar van de B-klasse. De zoon van de rallykampioen deed dat trouwens met een aan Hamilton grenzende dominantie dat je je afvraagt waarom hij dat niet vaker voor elkaar krijgt. Maar dat is waarschijnlijk de reden dat niet hij maar Max destijds de promotie kreeg naar Red Bull. Niettemin hoop je dat McLaren volgend jaar het pad naar boven weer weet in te slaan. Dan kan Sainz zich ook af en toe gaan voegen in de strijd der jongeren.

Want de nieuwe generatie komt eraan; Leclerc zat 2 dagen na de Grand Prix al in de Ferrari en verliet de twee daagse test als snelste. Bij Sainz leek het erop dat de gang van Renault naar McLaren voorlopig nog een stap terug is. Hopelijk kunnen we hier het stempel ā€œhet is maar testenā€ op plakken.

 

Oude nieuweling

Een andere nieuweling was Kubica die naar verluid een kleine 30 miljoen euro van een Poolse oliemaatschappij mag spenderen aan de Formule 1. Ik geloof graag dat Williams met het geld is geholpen maar of de rijkwaliteiten van de Pool nog up-to-date zijn waag ik te betwijfelenā€¦

Op motorsport.com stond trouwens nog een kop dat de terugkeer van Kubica het bewijs was dat hij wereldkampioen zou zijnĀ  geworden als hij niet dat rallyongeluk had gehad. Helaas zat het verhaal achter een betaalmuur en, omdat ik weiger te betalen, kon ik het artikel verder niet lezen. Ik had graag kennis genomen van de inhoud want zonder context moest ik hard lachen om die titelā€¦

Want laten we wel wezen: toen Kubica de Formule 1 noodgedwongen moest verlaten reden ook al ene Vettel en ene Hamilton rondā€¦

 

Afscheid

En ene Alonso. De Spanjaard reed zijn laatste race en eindigde geheel in stijl net buiten de punten. Daarbij reed hij drie keer de chicane voorbij om eens te kijken wat er zou gebeuren; 3 maal 5 seconden penalty. Hij zal er zijn schouders over opgehaald hebben.

Zijn engineer moedigde ā€˜m nog aan om dat laatste puntje te halen, waarop hij antwoordde: ā€œik heb al bergen puntenā€

In de uitloopronde reden zijn grootste rivalen, Vettel en Hamilton, zij aan zij aan ā€˜m: een prachtig eresaluut.

Alonso zat trouwens een dag later alweer in een Formule 1 auto, op Bahrein; om een richttijd te zetten voor 7-voudig NASCAR kampioen Jimmie Johnson. Jimmie reed de McLaren naar een tijd die slechts twee tienden van die van Alonso zat. Fernando zelf probeerde de Chevy van Johnson uit, maar gaf na de test aan dat hij er nog niet uit was hoe hij zoā€™n wagen nu het beste kon rijden. Blijkbaar toch niet zo makkelijk, zoā€™n NASCAR wagen. Juan Montoya zal het beamen.

Alonso zal in januari weer rijden op Daytona, in de Cadillac van Wayne Taylor. Die zal hij delen met vaste rijders Jordan Taylor en Renger van der Zande. En ook Toyota teamgenoot Kamui Kobayashi zal erbij zijn.

 

En zo begint de vakantie en het lange wachten op 2019: het jaar dat Max definitief gaat meedoen om de titel?