Duidelijk

Singapore is vaak een race waarin veel duidelijk wordt.
Max reed in 2015 in de Toro Rosso naar een achtste plaats nadat zijn motor bij de start was afgeslagen en hij met anderhalve ronde achterstand op het hele veld aan de race moest beginnen. Hier werd duidelijk dat Max nooit opgeeft. Max liet met zijn “NO!” er destijds ook geen onduidelijkheid over bestaan dat hij een echte racer is, die zich niet de wet voor laat schrijven.

Vorig jaar werd in Singapore duidelijk dat Sebastian Vettel onder druk nog wel eens domme fratsen wil uithalen, toen hij Max in de Ferrari sandwich duwde. En dit jaar werd er ook weer veel duidelijk. 
Het grote gat tussen de top 3 teams en de rest bijvoorbeeld, zowel in de kwalificatie als in de race. En het werd duidelijk dat Lewis en Max een klasse apart zijn. Bottas moest in de kwalificatie maar liefst 0,687 sec toegeven op kopman Hamilton en Max kwalificeerde 0,662 sec sneller dan Ricciardo. En Max gaf dus -met een haperende versnellingsbak- slechts drie tiende toe op Hamilton. Het was Max z’n allerbeste kwalificatierondje tot nu toe.

Racen in Singapore is een lichamelijke uitputtingslag en dat was te zien. Maar Ricciardo, die we na de kwalificatie en ook na de race voor de camera’s zagen verschijnen, leek er ook mentaal flink doorheen te zitten. Ricciardo is geen klein bier, hij behoort in mijn optiek bij de beste vijf rijders van het veld. Maar het staat inmiddels 12-3 voor Max in de kwalificaties en ook was het gat tussen de twee in de race wederom bizar groot. Ricciardo lijkt de handdoek geworpen te hebben in de tweestrijd met Max. 
Je moet er trouwens niet aan denken wat er gebeurd was als Lewis met z’n bandengokje niet door Q1 was gekomen en Max met deze cijfers de pole en de race had gepakt: heel Nederland aan het zuurstof en nog stevig aan het uitkateren tijdens de troonrede.

Door het verloop van de race was er geen rol weggelegd voor de wingmannen. Kimi en Bottas konden zodoende eindelijk eens hun eigen race rijden, maar het leek verdomme wel alsof ze totaal verleerd waren hoe dat moet, zo’n eigen race rijden. Men tikte braaf de rondjes af, deed geen frivole dingen bij de pitstops en toen ze aan het einde van de race dicht bij elkaar in de buurt kwamen wilde de strijd nog steeds niet ontbranden. Als Kimi een claxon had gehad dan had hij vast en zeker even naar Valtteri getoeterd, zo van “rij toch even door man, je houdt de boel een beetje op”. Ricciardo verklaarde na de race dat hij vrij gemakkelijk bij Kimi en Bottas kon komen maar dat inhalen binnen de bebouwde kom niet echt zijn ding is.

Toch waren er rijders die wél veel passie in de strijd wierpen, soms een beetje teveel zelfs. Sirotkin liet zien dat hij zelfs in een kansloze Williams geen deuren open wilde zetten en maakte Perez daar helemaal gek mee. Grosjean werd ook gek van de taaie Rus en dacht wellicht dat het mooi zou staan op zijn CV dat hij zich bij deze race had kunnen bemoeien met de strijd aan de kop van het veld. Charlie Whiting was ‘not amused’, gaf Romain een tijdstraf en verontschuldigde zich na afloop bij Hamilton zelfs voor het feit dat hij er niet in was geslaagd om de fransman tijdig plaats te laten maken.

Wat viel ons verder nog op?
McLaren deed het in de race niet slecht. Alonso werd zo maar even best of the rest op P7 en hield beide Renaults achter zich. En alle nummer 1 rijders finishten voor de nummer 2 rijders. Alonso voor Vandoorne, Gasly voor Hartley, Leclerc voor Ericsson, Stroll voor Sirotkin, Sainz voor Hulkenberg. Idem dito voor de rijders van Red Bull, Mercedes en Ferrari.

De volgende race is Rusland. Op het weinig boeiende circuit van Sochi zal Max hoogstwaarschijnlijk een engine penalty krijgen. Het zal de race voor Max misschien wat spannender maken. Bij Ferrari zal nog wel een hartig woordje gesproken worden over de (banden)taktiek in Singapore. Alleen pech en/of uitvalbeurten kunnen Hamilton nog van de titel afhouden.

En Max?
Max kan nog derde worden in het WK, hij staat nu vijfde. 
Bij Red Bull is men heel voorzichtig met bespiegelingen over het volgende seizoen. Da’s logisch. Liever wat lage verwachtingen overtreffen dan hoge verwachtingen niet waarmaken is daar het motto. Maar toch…
Max liet weten dat het er goed uitziet met de Honda motor, die inmiddels al even sterk is als de Renault motor. En met de komst van Leclerc bij Ferrari kan het nog wel eens spannend worden wie de jongste F1 kampioen ooit gaat worden. In die strijd hoort eigenlijk ook Esteban Ocon mee te doen, maar Mercedes heeft niet de ballen om hem volgend jaar Bottas te laten vervangen want Bottas schijnt een vrij waterdicht contract te hebben.

Stiekem hoop ik dan ook dat Lewis Hamilton dit jaar de titel pakt en dat hij het tijd vindt voor een sabattical. En dan krijgen we:
2019: Ocon in de Mercedes, Leclerc in de Ferrari en Max in de Red Bull Honda. De natte droom van iedere F1 liefhebber. 
2020: Bottas out, Hamilton weer in. 
Eat, sleep, race, repeat.

Blijf dromen!

M