LENGTE CIRCUIT: 5,245 km
RONDERECORD: geen eerdere F1 race
POLE 2019: Geen race
POLE-TIJD 2019: Geen race
SNELSTE RACERONDE 2019: Geen race
TOP 3 RACE 2019:  Geen race

In dit rare jaar krijgen we nieuwe races. Was het wereldkampioenschap vooral een serie races in allemaal verschillende landen, nu begint het een streekkampioenschap te worden.

Is dat erg? Nee, en het is natuurlijk ook niet helemaal nieuw. We hadden natuurlijk in de jaren ’70 en ’80 al de Westelijke en de Oostelijke Grand Prix van de Verenigde Staten en ook in Europa was er zo af en toe een extra Grand Prix in een land te vinden. Al werden die vaak genoemd naar een nabijgelegen ministaatje of kregen ze het predicaat Grand Prix van Europa.

En laten we niet vergeten dat we al een Pescara Grand Prix en een Grand Prix van Valencia hebben gehad. Dit jaar wordt er een Grand Prix van Steiermark verreden en nu is er sprake van een Toscaanse Grand Prix op Mugello.

Mugello is bepaald geen verkeerde keuze om de leeggelopen Grand Prix kalender weer aan te vullen want het is een uitdagend circuit met gevarieerd bochtenmateriaal en ook enig hoogteverschil, iets wat we niet meer zoveel zien op Tilkes platte pannenkoeken.

De baan staat tegenwoordig vooral bekend als oord voor de jaarlijkse Grand Prix van Italië voor MotoGP. De racegekke Italianen krijgen bij elke uitgave enorme gevechten te zien krijgen, welke klasse er ook rijdt. Valentino Rossi heeft ook al meerdere keren gewonnen wat altijd een bonte mix van vlaggen, vuurwerk en baanbestormers opleverde. De situatie is vergelijkbaar met Monza als er een Ferrari wint, waarbij ik soms denk dat de fans in Mugello nog veel gekker zijn.

Is Mugello dan vooral een motorcircuit? Nee, het is één van de testbanen van Ferrari dus een Formule 1 wagen zal zich er wel thuis voelen. Bovendien zijn er op Mugello diverse autosportklasses actief, of zijn dat geweest. De baan is in 1973 gebouwd, daarvoor was Mugello een stratencircuit van Targa Florio-achtige omvang, en werd vrijwel direct een vaste stop op de Formule 2 kalender. Bekende winnaars waren Patrick Depailler en Jean Pierre Jabouille.

Vooral bekend van MotoGP

Toen het Formule 2 kampioenschap werd opgedoekt en opging in de F3000 kwam Mugello zo af en toe terug op de kalender. Alex Zanardi won bijvoorbeeld in 1991, Ricardo Zonta in 96 en 97. Ricardo Sperafico was de laatste winnaar in 2000.

In 1985 was Mugello het toneel van de seizoensopener voor het endurance kampioenschap met een race over 1000 kilometer, gewonnen door Jochen Mass en Jacky Ickx, met een Porsche 962.

Het officiële ronderecord staat op 1:34.316, gereden door ene Gary Hauser die dat deed tijdens een BOSS GP race voor oude Formule 1 wagens. De huidige Formule 1 wagens zullen waarschijnlijk geen moeite hebben om dat record scherper te stellen.

Omdat het een thuisbaan is van Ferrari zullen de Italianen een voordeeltje hebben. Verder heeft alleen McLaren in een grijs verleden, 1999 meen ik, een keer getest op Mugello. De andere teams hebben geen ervaring op Mugello en van de coureurs zal het aantal dat eerder op het Toscaanse circuit is geweest ook beperkt zijn.

Wat betreft de baan: een heel lang recht stuk wat in MotoGP spectaculaire slipstreamers oplevert, gevolgd door een technisch stuk met een paar snel opvolgende bochten, een lange rechtsafgaande doordraaier , gevolgd door weer een technisch stuk, met uiteindelijk een wijde 180 graden bocht die terugleidt naar het rechte stuk. Het is daar waar ik de meeste actie verwacht, hoewel er met de juiste wegligging ook het een-en-ander in de lange doordraaier te verwachten is.

De situatie van de Toscaanse Grand Prix zal natuurlijk in schril contrast staan met de sfeer tijdens de MotoGP. Ondanks het motorgeluid zal het stil zijn en zal het gemis van fans zeker hier pijnlijk aandoen. Maar laten we blij zijn dat er in elk geval nog wat gereden wordt.

En wellicht is een ieder na deze race zo enthousiast over Mugello dat we hier de komende jaren vaker gaan komen, met publiek. Ik ben in elk geval voor.

Terug naar circuits