LENGTE CIRCUIT: 3.337 km
RONDERECORD: 1’14”820 S. Pérez (2017)
POLE 2017: Kimi Raikkonen
POLE-TIJD 2017: 1’12”178
SNELSTE RACERONDE 2017: 1’14”820 Sergio Pérez
TOP 3 RACE 2017:  1 Vettel  2 Raikkonen  3 Ricciardo

Het kroonjuweel, de race die eenieder wil zien, waar elke zelfverklaarde jetsetter met z’n grote zonnebril quasi nonchalant in beeld wil komen. Waar je gratis aan de baan kunt liggen zolang je maar het liggeld voor de haven kan betalen.
Het land dat zo klein is dat de teams hun vrachtwagens in Frankrijk moeten parkeren…

De Grand Prix van Monaco ontstond in 1929 als een noodzakelijkheidje: de lokale automobielclub wilde graag de status van Nationale Automobielclub krijgen in plaats van door te gaan als regionaal Frans clubje. Een van de eisen hiervoor was dat er dan een autosportevenement moest worden gehouden binnen de Monegaskische grenzen. De Rallye de Monte Carlo, in 1911 voor het eerst gehouden, telde niet mee want daarvan vond alleen de finish plaats in Monaco. Antony Noghès, de voorzitter van de club, tevens de ambtenaar die de verkoop van tabak in het prinsdom in goede banen moest leiden organiseerde de race die werd gewonnen door een coureur genaamd Williams. Lokale rijder Louis Chiron deed niet mee want hij had eerder al ingeschreven voor de Indy 500. Zo origineel was die move van Alonso dus niet….

Monaco is een buitenbeentje: ze hoeven niet te betalen voor de eer om een paar Formule 1 wagens om het hardst te laten koersen, de race is niet minstens 300 kilometer lang en ze hoeven ook niet aan de vele veiligheidsvoorschriften te voldoen. “Als dit baantje niet in Monaco lag zou er nooit op geracet worden” is een veel gehoorde uitspraak. Daar ben ik overigens niet zo zeker van sinds we de laatste jaren op steeds gekkere plaatsen zijn gaan racen. Als het geld goed is….Maar ik dwaal af.
Tegelijkertijd zijn er in Monaco ook wel overeenkomsten met andere races: meteen bij de eerste race was er dus al een Williams succesvol en was er tabaksgeld mee gemoeid. In Monaco werd ook de eerste overwinning gevierd door een team met tabakssponsoring: Gold Leaf Team Lotus met Graham Hill in 1968.

Het circuit is sinds 1929 niet echt veranderd. Eerst werd er gestart aan de haven om vervolgens een haarspeldbocht te maken in wat nu Rascasse is om vervolgens over de huidige start-finish te racen. Eind jaren ’60 werd de start verplaatst naar waar die nu is, in de jaren ’70 kwam er een pits bij, werd de tunnel verlengd en moest het circuit een stukje omgelegd worden ten behoeve van het nieuwe zwembad. St-Devote werd langzamer gemaakt en de eerder genoemde haarspeldbocht werd vervangen door Rascasse en de Virage AntonyNoghes. Ook werd de race afstand verkort van de traditionele 100 ronden naar de huidige afstand. Het zou anders te lang duren voor de TV. In de jaren ‘80 werd de chicane nog verbouwd en dat was het dan wel…
Races in Monaco zijn over het algemeen geen races maar leveren soms wel verdraaid leuke wedstrijden op. Wie vergeet nog de knotsgekke eindfase van 1982? Iedereen viel uit, inclusief latere winnaar Patrese die met een gelukje zichzelf wist te on-uitvallen. Of 1985 met het duel tussen Prost en Alboreto, die elkaar een paar keer wisten te passeren, nu al jaren ondenkbaar. Of 1989, met de botsing tussen Piquet en de Cesaris, die vervolgens de eerste Formule 1 file veroorzaakten.

De winnaarslijst is een mix van de groten der aarde met de eeuwige beloften en verrassingen: Stewart, Prost, Senna en Schumacher wonnen hier veelvoudig, maar ook de eerder genoemde Patrese, Panis, Beltoise en Jarno Trulli. Echt grote afwezige op de winnaarslijst is Jim Clark, maar ook die liet de wedstrijd wel eens schieten ten faveure van Indy, net als Mario Andretti, Clay Regazzoni en Peter Revson. En vorig jaar dus Fernando Alonso. De Spanjaard is er dit jaar weer bij want met een Renault motor achterin schat McLaren de kansen op succes wat hoger in

Het kroonjuweel dus, de snelste stadsparade ter wereld, alleen dan zonder fanfare ervoor….

Terug naar circuits