Mercedes

Opgericht door: Mercedes Benz AG
Chassis: W09
Motor: Mercedes
Technisch manager: James Allison
Actief: 1954-1955, 2010-heden
Teambaas: Toto Wolff
Coureurs: Lewis Hamilton (44), Valtteri Bottas (77)
Testrijder: George Russell

Teamstamboom: (oftewel, onder welke namen stond dit team eerder bekend): Tyrrell  1968 – 1998, British American Racing 1999 – 2004; Honda 2005 – 2008; Brawn 2009, Mercedes: 2010 – heden

 

“In the end, the team became Mercedes, so I guess, looking back, it was a good idea to start it.” Was getekend Jacques Villeneuve in een interview over zijn carrière. En inderdaad, het team dat nu al vier jaar de Formule 1 in een ijzeren greep houdt is in 1998 gesticht door de Canadees, destijds als British American Racing, samen met Craig Pollock en Adrian Reynard.
Het was aanvankelijk niet echt een succes. Villeneuve behaalde een paar 3e plaatsen en liet zich in 2004 uitkopen, waarna het team door Honda werd overgenomen. Als Honda werd er een gelukkige overwinning gescoord door Jenson Button maar na 2008 vond Honda dat ze hun aankoop niet langer meer konden verantwoorden: vele miljoenen verdwenen in het gootsteenputje terwijl er bijna geen successen uit de kraan kwamen. Daarbij was de economische crisis ook uitgebroken.

Een jaartje Brawn GP volgde, met een Mercedes motor, en nieuwe eigenaar Ross Brawn gaf iedereen een lesje in reglementen lezen en het maximale halen uit een beperkt budget. De wereldtitel van Button in 2009 moet de goedkoopste sinds de jaren ’80 geweest zijn. Waarschijnlijk was het salaris van Jenson het grootste budget item en die had al net een salarisreductie geaccepteerd.
Omdat Brawn het beter deed dan McLaren, dat eerste keus was bij Mercedes, besloot Mercedes het Brawn/Honda/BAR team te kopen en om te dopen tot Mercedes. De wereldkampioen vertrok echter vanwege de onzekerheid naar McLaren en dus nam Mercedes Rosberg aan als vervanging en trok daarna Michael Schumacher uit zijn pensioen.

Rosberg kreeg nog wel een overwinning voor elkaar maar bij de voormalige veelwinner leek het vuur tot een waakvlam gereduceerd. Het werd pas echt wat toen Niki Lauda in 2012 Lewis Hamilton meetrok naar een hotelkamer in Singapore en uitlegde wat Mercedes de komende jaren zou gaan doen. In 2013 won Hamilton alvast een race maar in 2014 werden bij Mercedes echt de paarden losgelaten en het gevolg was een reeks van 4 wereldtitels, zowel bij de coureurs als bij de teams. Bovendien werden er nauwelijks races verloren.
Het enige probleem? Hamilton mocht Rosberg niet en omgekeerd. Hamilton won in 2014 en 2015 de titel, Rosberg won in 2016 en was het daarna zo beu dat hij 1 dag later zijn afscheid aankondigde. Een afscheid waar hij zo te zien nog geen seconde spijt van heeft gehad. Om ruzies in het vervolg te voorkomen besloot Mercedes Rosberg te vervangen door iemand van mindere allure: Valtteri Bottas. Bottas is snel genoeg om te profiteren als Hamilton pech heeft of en baaldag, maar niet snel genoeg om de Brit het vuur aan de schenen te leggen. En mocht Valtter stiekem toch net zo snel zijn als Hamilton, dan zal Mercedes waarschijnlijk zelf wel ingrijpen.

Mercedes heeft dus een snel duo, met een duidelijke door natuurlijke selectie uitverkozen nummer 1. De nummer 2 zal er zijn om er voor te zorgen dat de kruimels die van tafel vallen niet in de verkeerde handen terecht komen.

Terug naar teams