Mercedes

Opgericht door: Mercedes Benz AG
Chassis: W12
Motor: Mercedes
Technisch manager: James Allison
Actief: 1954-1955, 2010-heden
Teambaas: Toto Wolff
Coureurs: Lewis Hamilton (44), Valtteri Bottas (77)
Testrijder en reserverijder: Nyck de Vries

Teamstamboom: (oftewel, onder welke namen stond dit team eerder bekend): British American Racing 1999 – 2004; Honda 2005 – 2008; Brawn 2009, Mercedes: 2010 – heden

Sinds 2014 hét dominante team in de F1.

Mercedes blinkt uit in betrouwbaarheid. In 2014 waren er nog vijf uitvalbeurten die  aan een malheur aan de wagen te danken waren, zowel in 2019 en 2020 was het nog maar eentje. Een sterke betrouwbare motor in combinatie met een degelijk chassis en een absolute topper in de persoon van Hamilton het zijn de ingrediënten voor dominantie.
Na het vertrek van Rosberg eind 2016 heeft Hamilton de absolute nummer 1 positie verworven binnen het team en moet Bottas zich schikken in de rol van wingman.

Waarom is Mercedes al 7 jaar veruit het beste team?
Tot en met 2013 werd er gereden met V8 motoren die qua vermogen nauwelijks van elkaar verschilden. In 2011 werd besloten dat men vanaf 2014 met zgn hybride motoren zou gaan rijden. Hybride motoren bestaan uit een verbrandingsmotor plus een elektrische motor die tevens als dynamo dienst kan doen. In de dynamo stand slaat het ding o.a. energie op die vrij komt bij het remmen in accu’s en deze energie kan men weer gebruiken door de dynamo in de elektromotor stand erbij te schakelen.
Mercedes was al heel vroeg aan dit nieuwe concept gaan werken en had daar van alle teams ook de beste middelen (know-how en vooral geld) voor. Zes jaar lang bleef men de concurrentie steeds een stapje voor.
Maar je hebt natuurlijk altijd de wet van de remmende voorsprong: je achtervolgers zijn in staat grotere stappen te maken en uiteindelijk wordt de voorsprong steeds kleiner. Maar het zijn ook de laatste paar procentjes die het moeilijkst te overbruggen zijn voor de concurrentie. En op de één of andere manier weet Mercedes ook elk jaar weer een paar extra procentjes te vinden, tot frustratie van de oppositie.

Is Lewis Hamilton écht zo goed?
Dat zal altijd een discussie blijven. Hij kwam natuurlijk in een gespreid bedje terecht bij Mercedes. Het bed dat voor hem was opgemaakt door Schumacher en Rosberg. Maar Hamilton leverde wel. Hij liet briljante races zien en vooral in de regen toonde hij zich een meester. Maar in het jaar dat Rosberg kampioen werd zagen wij ook een andere Hamilton; onder druk gezet begint hij te klagen en psychologische spelletjes te spelen. Hij is dus niet onverslaanbaar, hij is God niet zoals Max al aangaf.

God of niet, Hamilton werd ook verleden jaar met overmacht kampioen en wist regelmatig een race, waarin hij aanvankelijk in het nadeel, was om te buigen in een grootse overwinning. Denk maar aan Imola. Het verschil tussen hem en Bottas is het verschil tussen perfect en uitstekend.

Wat kunnen/mogen we van Mercedes verwachten?
Normaal gesproken gaat Mercedes weer kampioen worden, zeker bij de constructeurs. Men zal Lewis z’n achtste wereldtitel willen bezorgen en daarmee overtreft Hamilton het record van ene Michael Schumacher. Verder gloort de honderdste overwinning aan de horizon.

Bottas moet als ideale wingman in staat worden geacht om de concurrentie (lees: Max) punten af te snoepen, hoewel we nog maar af moeten wachten hoeveel punten dat zullen worden. Verleden jaar had Bottas nog maar 9 punten voorsprong op de Nederlander in de WK eindstand.

De onneembare burcht die Mercedes jarenlang was vertoont barstjes. Niettemin weet het Duitse team, gevestigd in Engeland en geleid door een Oostenrijker, elk jaar weer uitstekend renovatiewerk te leveren waarmee de concurrentie op afstand kan worden gehouden. Verleden jaar keek iedereen nog verbaasd op toen bleek dat Hamilton en Bottas vanuit de cockpit het camber van de wielen konden verstellen en daarmee zowel in de bochten als op het rechte stuk voordeel wisten te pakken. Het DAS systeem zoals het genoemd werd is inmiddels verboden maar we wachten alweer in spanning af met welk slimmigheidje Mercedes nu weer op de proppen komt.

Op motorvermogen is het eigenlijk altijd Mercedes boven geweest. In 2019 leek het erop dat Ferrari de Duitsers overvleugeld had maar dat bleek zijn oorsprong te hebben in een wel erg vrije interpretatie van het reglement.

Binnen het team is er echter wel wat gerommel gaande. Het duurde lang voordat Hamilton zijn contract met een jaartje verlengde. De Brit strijkt ook dit jaar een enorm bedrag op maar in de 2e race in Bahrein, waar Hamilton ontbrak wegens een corona infectie, liet George Russell zien dat hij voor een fractie van het salaris van Hamilton ook aan kop kon rijden alsof hij nooit anders had gedaan. De vraag kan dan ook gesteld worden hoelang Hamilton nog door blijft gaan en wat er van Mercedes wordt als hij vertrekt. En hoelang blijft Mercedes zelf nog in de Formule 1? De geschiedenis leert ons dat fabrieksteams niet voor altijd in de Formule 1 blijven, of in wat voor raceklasse dan ook.

Terug naar teams