Mercedes

Opgericht door: Mercedes Benz AG
Chassis: W25
Motor: Mercedes
Technisch manager: James Allison
Actief: 1954-1955, 2010-heden
Teambaas: Toto Wolff
Coureurs: Lewis Hamilton (44), Valtteri Bottas (77)
Testrijder en reserverijder: Stoffel Vandoorne

Teamstamboom: (oftewel, onder welke namen stond dit team eerder bekend): British American Racing 1999 – 2004; Honda 2005 – 2008; Brawn 2009, Mercedes: 2010 – heden

Sinds 2014 hét dominante team in de F1.

Mercedes blinkt uit in betrouwbaarheid. In 2014 waren er nog vijf uitvalbeurten die  aan een malheur aan de wagen te danken waren, in 2019 was het nog maar eentje. Een sterke betrouwbare motor in combinatie met een degelijk chassis en een absolute topper in de persoon van Hamilton maakt dat het team vanaf 2014 het veld domineert.
Na het vertrek van Rosberg eind 2016 heeft Hamilton ook nog de absolute nummer 1 positie verworven binnen het team en moet Bottas zich schikken in de rol van tweede rijder.

Waarom is Mercedes al 6 jaar veruit het beste team?
Tot en met 2013 werd er gereden met V8 motoren die qua vermogen nauwelijks van elkaar verschilden. In 2011 werd besloten dat men vanaf 2014 met zgn hybride motoren zou gaan rijden. Hybride motoren bestaan uit een verbrandingsmotor plus een elektrische motor die tevens als dynamo dienst kan doen. In de dynamo stand slaat het ding o.a. rem energie op in accu’s en deze energie kan men weer gebruiken door de dynamo in de elektro motor stand erbij te schakelen.
Mercedes was al heel vroeg aan dit nieuwe concept gaan werken en had daar van alle teams ook de beste middelen (know-how en vooral geld) voor. Zes jaar lang bleef men de concurrentie steeds een stapje voor.
Maar je hebt natuurlijk altijd de wet van de remmende voorsprong: je achtervolgers zijn in staat grotere stappen te maken en uiteindelijk wordt de voorsprong steeds kleiner. Maar het zijn ook de laatste paar procentjes die het moeilijkst te overbruggen zijn voor de concurrentie.

Is Lewis Hamilton écht zo goed?
Dat zal altijd een discussie blijven. Hij kwam natuurlijk in een gespreid bedje terecht bij Mercedes. Het bed dat voor hem was opgemaakt door Schumacher en Rosberg. Maar Hamilton leverde wel. Hij liet briljante races zien en vooral in de regen toonde hij zich een meester. Maar in het jaar dat Rosberg kampioen werd zagen wij ook een andere Hamilton, onder druk gezet begint hij te klagen en psychologische spelletjes te spelen.  Hij is dus niet onverslaanbaar, hij is God niet zoals Max al aangaf. Waarop Hamilton reageerde dat zulke uitspraken een teken van zwakte zijn. De mindgames zijn al begonnen.

Wat kunnen/mogen we van Mercedes verwachten?
Normaal gesproken gaat Mercedes weer kampioen worden, zeker bij de constructeurs. Men zal Lewis z’n zevende wereldtitel willen bezorgen en daarmee evenaart Hamilton het record van ene Michael Schumacher. Bottas moet als tweede rijder in staat worden geacht om de concurrentie (Max en de beide Ferrari coureurs) regelmatig punten af te snoepen.

Wat kunnen/mogen we van Hamilton en Bottas verwachten?
De onneembare burcht die Mercedes jarenlang was begint barstjes te vertonen. Ferrari lijkt de Duitsers voorbijgestreefd in motorvermogen en Red Bull zat het team aan het einde van het afgelopen seizoen op de hielen. Maar Toto Wolff heeft ook binnen het team wat plooien vlak te strijken. Het contract van Hamilton loopt af en de Brit verlangt een godsvermogen om de kleuren van Mercedes te blijven verdedigen. Ook is de toekomst van het team na 2020 nog niet zeker. Trekt het moederbedrijf zich terug en verdwijnt Mercedes dan als team van de grid of neemt Toto Wolff het over? 
Maar voorlopig kun je er wel op rekenen dat Mercedes eindeloos zijn rondjes zal afdraaien tijdens de testdagen in Barcelona en dat Hamilton in Australie de te kloppen man zal zijn. Wat er gedurende het seizoen gaat gebeuren dat zien wij dan wel weer.

Terug naar teams