LENGTE CIRCUIT: 5.278KM
RONDERECORD: 1:20.260 C. Leclerc (2022)
POLE 2022: 1:17.868 Charles Leclerc
SNELSTE RACERONDE 2022: 1:20.260 Charles Leclerc
TOP 3 RACE 2019:  1 Leclerc   2 Perez   3 Russell

Vijf seconden zouden er van de rondetijden afgaan als gevolg van de diverse aanpassingen die de organisatie tijdens coronalockdowns had laten doen. Tijdens de kwalificatie bleek daar nog niets van maar in de race was Charles Leclerc ruim 5 seconden sneller dan Valtteri Bottas in 2019. En alleen de tijden tijdens de race gelden als ronderecord dus had de organisatie het uiteindelijk toch goed.

Leclerc won vorig jaar dus en dat was toen de 2e overwinning in 3 races. Daarmee leek de Monegask met zijn Ferrari op WK-koers maar het zou later anders uitpakken. Verstappen kon juist zijn 2e uitvalbeurt in 3 races noteren en stond daarmee op een achterstand van 46 punten. Onvoorstelbaar achteraf….

Net als vorig jaar is Australiƫ dit jaar de derde race in het WK. Dat is vrij uitzonderlijk aangezien doorgaans in Australiƫ het seizoen wordt begonnen. Het was zelfs een tijdje een contractvoorwaarde maar kennelijk geeft de FIA tegenwoordig de voorkeur aan een seizoenstart in het Midden Oosten. Tijdsgewijs komt dat natuurlijk ook beter uit met de grootste kijkersmarkt.

Albert Park heeft de eigenschap soms verrassende winnaars op te kunnen leveren. Of dat de winst ging naar de duidelijke nummer 2 van het op dat moment dominante team. Dan had je na de race het gevoel dat je eigenlijk nog niet wist hoe de verhoudingen lagen omdat je nog geen Grand Prix had gezien om mee te kunnen vergelijken.

Neem bijvoorbeeld 1999 en 2005, races gewonnen door respectievelijk Eddie Irvine en Giancarlo Fisichella. Beide races werden gekenmerkt door het uitvallen of op grote achterstand binnenkomende favorieten. Irvine en Fisichella speelden, met alle respect, toch vooral de 2e viool voor hun team. Dus wat voor waarde kon je aan deze overwinningen hechten? Nu bleken hun teams, Ferrari en Renault, wel titelkandidaten, Renault werd zelfs kampioen, en Irvine had zelfs tot de laatste race kans op de wereldtitel.

Maar wat te zeggen van de overwinning van Kimi Raikkonen, met de Renault voortzetting genaamd Lotus? De Fin liet zien dat hij het nog altijd kon met zijn uitspraak “Leave me alone, I know what I’m doing” maar zowel hij als Lotus waren kansloos voor de titels.

Wellicht is het dan een voordeel dat er dit jaar al een race is gereden in Bahrein, op het schoolvoorbeeld van een Tilkedrome. Daar is weinig kans op een verrassing en zijn de verhoudingen duidelijk. Wel zo makkelijk om de uitslag in AustraliĆ« te kunnen duiden: een dominante overwinning, of toch een toevalstreffer…

Terug naar circuits