McLaren

Opgericht door Bruce McLaren
Chassis: McLaren MCL36
Motor: Mercedes
Technisch manager: James Key
Actief: 1966 – heden
Teambaas: Andreas Seidl
Coureurs: Daniel Ricciardo (3), Lando Norris (4)
Testrijder:

Teamstamboom: McLaren (1966 – heden)

McLaren won vorig jaar voor de eerste keer sinds 2012 een race. Was de vorige periode dat McLaren droog stond, van najaar 1993 tot voorjaar 1997, al onvoorstelbaar lang; dit keer was het ruim 9 jaar. En dat terwijl in de jaren ’80 en begin ’90 McLaren het team was wat eerst verslagen moest worden wilde je enige aanspraak maken op een overwinning. “You’re never going to beat McLaren by organization, you just have to build a better car” aldus Patrick Head na een verloren duel met het team van Ron Dennis…

 

Waarom was McLaren zo weggezakt?

Het lijkt een beetje op het verhaal van Ferrari. Dat bloeide op met de komst van bepalende coureurs: een Schumacher, een Lauda. Bij McLaren is het niet toevallig dat de prijzenkast droog begon te vallen met het vertrek van Lewis Hamilton. Maar bij McLaren is er wellicht meer aan de hand.

McLaren behaalde zijn laatste titel met Hamilton in 2008. Na die titel kwam er een eerste paleisrevolutie waarin Ron Dennis, die het team al 28 jaar met harde, doch succesvolle hand leidde, werd weggepromoveerd. Hij ging de roadcar divisie leiden.

Martin Whitmarsh nam zijn plek in en deed dat best aardig. In 2009 keek hij tegen een Brawn aan met een double diffuser en zal “Ai, waarom hadden wij dat idee niet?” hebben gedacht. Maar onder zijn leiding kwam McLaren terug en aan het eind van het jaar was het met Hamilton weer het sterkste team. In 2010 haalde Whitmarsh wereldkampioen Jenson Button binnen en daarmee had McLaren weer een sterrenteam waar anderen jaloers naar keken.

Of toch niet? Want Red Bull was met Sebastian Vettel en Mark Webber oppermachtig in een naar McLaren maatstaven perfecte organisatie. Bovendien had Ferrari dat jaar ook een snelle wagen waarin Alonso ook een gooi kon doen naar de titel. En Hamilton had ook nog een klein kansje.

De Whitmarsh jaren, het was best goed, maar nooit goed genoeg. De wagens waren snel, de motoren waren goed, de coureurs waren meer dan uitstekend maar het wereldkampioenschap kwam eigenlijk nooit in de buurt van Woking.

Bovendien was motorpartner Mercedes voor zichzelf begonnen en waren bliksemsnel de belangrijkste mensen van het Duitse merk een garage opgeschoven. In 2012 bleek Mercedes echter ook te trekken aan de belangrijkste medewerker van McLaren: Lewis Hamilton.

Met het vertrek van Hamilton was het succes opgedroogd. Tijd voor Ron Dennis om terug te keren, Whitmarsh weg te sturen en zelf weer de touwtjes in handen te nemen. De tweede paleisrevolutie was een feit.

Ron Dennis stelde zijn ijzersterke organisatie weer in werking. Maar wel met een motorpartner die eigen interesses had en met een rijderspaar wat op z’n zachtst gezegd niet van het kaliber Hamilton was. Bovendien bleek Dennis ook niet meer die organisator van weleer te zijn. Hij haalde Alonso binnen om Hamilton te doen vergeten maar de Spanjaard bleek niet de persoon om het team op sleeptouw te nemen. Honda werd binnengehaald om de successen in de jaren ’80 en ’90 te laten herleven. Het bleef bij herinneringen. Honda werd gedumpt en prompt gingen de Japanners winnen met Red Bull en Alpha Tauri. McLaren haalde Renault binnen als betrouwbare partner, maar de Fransen bleken al een tijdje op hun retour…

En Dennis had vooral interesse in de aandelen van McLaren, en vocht daar een 3e paleisrevolutie uit met Mansour Ojjeh, de andere grootaandeelhouder die destijds zwaar ziek was. De overige aandeelhouders kozen de kant van Ojjeh en daarmee was Dennis exit, ditmaal definitief. Maar McLaren leek ook exit, met een enorme schuldenlast….

 

En waarom is McLaren weer op de weg terug?

Eigenlijk is het antwoord op die vraag heel simpel: stabiliteit. Sinds het vertrek van Hamilton werd de koers van McLaren regelmatig verlegd, vaak in kansloze richtingen. Sinds het vertrek van Dennis is Zak Brown aan het stuur gaan zitten en die heeft in alle rust een aantal mensen om zich heen verzameld. In het kader van rust en stabiliteit heeft hij een klantendeal bedongen voor motoren van Mercedes. En hij heeft een aantal goede coureurs gecontracteerd waar je van op aan kunt. Lando Norris is er een voor de toekomst, Ricciardo is er een met de ervaring. En Brown zelf is ook niet onbekend met het runnen van een raceteam. Hij leidt nog altijd zijn eigen United Autosport in het WEC.

En dat hij in de WEC heeft opgelet bewees hij met het binnenhalen van Andreas Seidl die het team van Porsche naar drie achtereenvolgende overwinningen op Le Mans en evenzovele overwinningen in het wereldkampioenschap leidde. In Seidl lijkt het erop dat de nieuwe Ron Dennis is binnengehaald

 

Hoe zal het dit jaar gaan?

Veel zal afhangen van de Mercedes klantenmotor. Als klant hink je toch altijd achterop ten opzichte van het fabrieksteam. Hoewel McLaren in het verleden ook wel eens bewees dat je met een klantenmotor best wel voor het fabrieksteam kunt eindigen. De Ford motor deed het beter in 1993 in de McLaren dan in de Benetton. Helaas is het verleden geen garantie voor de toekomst. Maar als de motor heel goed is kunnen ze wellicht uitgroeien tot het 2e team van de Formule 1.

Aan de coureurs hoeft het in elk geval niet te liggen. Norris is nu zo ervaren dat je niet meer kunt spreken van een jonge hond. En Ricciardo heeft al zoveel ervaring maar is nog steeds zo enthousiast als een jonge hond. Beiden zijn snel en over het algemeen foutloos hoewel ze om mee te doen om het kampioenschap nog net even wat sneller moeten worden.

Als McLaren ergens het verschil moet en kan maken is het het chassis. Ook al is het een tijdje weggeweest uit de top 4, het team heeft nog altijd een geweldige fabriek waar veel mensen werken met een uitzonderlijke kennis. Als McLaren iets nieuws bouwt moet je opletten.

Dus wat zou het kunnen worden dit jaar? Red Bull en Mercedes lijken voor iedereen onhaalbaar, maar Ferrari verslaan voor de 3e positie? Moet kunnen.

 

Terug naar teams