McLaren
Opgericht door Bruce McLaren
Chassis: McLaren MCL60
Motor: Mercedes
Technisch manager: James Key
Actief: 1966 – heden
Teambaas: Andrea Stella
Coureurs: Oscar Piastri (81), Lando Norris (4)
Testrijder: Pato ‘O Ward
Teamstamboom: McLaren (1966 – heden)
McLaren was in 2021 duidelijk best-of-the-rest achter de traditionele top 3 en begon Ferrari het vuur aan de schenen te leggen. Dat beloofde wat voor 2022. McLaren was op de weg terug naar de top en had alle ingrediënten in huis om zich te gaan mengen in de strijd om de laatste podiumplaats: twee goede coureurs, een ervaren teamleider die zichzelf niet snel van z’n stuk laat brengen en een stabiele staf.
Het liep een beetje anders. Norris deed z’n best maar de wagen was niet snel genoeg en soms lastig te rijden. Vooral Ricciardo kon met de wagen niet overweg, of was hij uit vorm? De top 3 verdween uit beeld en zelfs de 4e plaats bleek onhaalbaar. Teammanager Seidl vertrok onlangs naar Sauber (het team dat in 2026 door Audi gaat worden overgenomen).
Norris bleek de stabiele factor: van de 22 races beëindigde hij er 17 van in de top 10 maar van die 17 keer was dat slechts drie keer in de bovenste helft van de top 10. Danny RIC sprokkelede hier-en-daar een puntje, werd een keertje 5e en daarmee zijn de hoogtepunten van McLaren in 2022 wel opgesomd.
Ricciardo’s doorlopende contract werd afgekocht en voor hem in de plaats werd zijn landgenoot Oscar Piastri binnengehaald. Die ging zo snel door de Formule 3 en Formule 2 dat zowel Alpine als McLaren hem wilden inlijven. Alpine maakte alvast bekend dat Piastri voor hen ging rijden omdat hij in hun junior programma zat. Oscar dacht daar anders over en maakte kort daarop bekend dat hij naar McLaren zou gaan. Een ruzie volgde en het Contract Recognition Board mocht uitspraak doen. McLaren werd in het gelijk gesteld.
Maar zodra de beslissing viel zette Alpine er de sokken in. Het gevecht op de baan met McLaren werd aangegaan en nog gewonnen ook. Wellicht zal Piastri zich nog een keer achter de oren krabben als hij gevraagd wordt naar het waarom van zijn keuze. Maar in 2023 kunnen de kansen ook weer keren.
Het was trouwens Mark Webber, de manager van Piastri, die McLaren erop attent maakte dat het contract van Piastri met Alpine niet waterdicht was. Seidl, die goede contacten had met Webber sinds hun gezamenlijke tijd bij Porsche in de WEC, sloeg meteen toe en gaf Alpine het nakijken. Webber wilde Piastri vooral weghalen bij Alpine toen hij hoorde van plannen om zijn pupil bij Williams te stallen zolang Alonso nog zou blijven. Alonso bleek een maand later naar Aston Martin te verkassen.
McLaren heeft met Andrea Stella een vervanger voor Seidl binnengehaald. Norris lijkt een beetje dezelfde rol te pakken als die van Mika Hakkinen 30 jaar geleden toen McLaren ook door een dal ging, weliswaar wat minder diep dan nu, maar toch. Met Hakkinen werd er destijds gebouwd richting een nieuwe bloeitijd die uiteindelijk drie titels opleverde. Norris is een rijder die bijna altijd wel punten meebrengt, daar kun je op bouwen. Met Piastri heeft McLaren een ongeslepen diamant in huis.
Enige twijfel is er dan nog over het feit dat de Mercedes motor natuurlijk slechts een klantenmotor is. Maar stel dat Mercedes de stekker uit hun fabrieksteam zou willen trekken, dan is McLaren de eerste gegadigde om de positie van speerpunt voor de Duitsers over te nemen. En dan staat het team uit Woking ineens weer aan de top….