Engineered insanity

De Formule 1 heeft een nieuwe slogan, alhoewel nieuw? De Formule 1 had eigenlijk nooit een slogan, dus deze slogan is meteen de eerste. En ik vind het eigenlijk wel een leuke. Geregelde krankzinnigheid zou het letterlijk vertaald kunnen zijn, of ingenieuze krankzinnigheid, met engineering kan je nog wel een paar kanten op. Want laten we wel wezen: de Formule 1 is krankzinnig, krankzinnig geweldig wel te verstaan want we hebben het hier over de beste prestaties die een auto maar kan leveren in een tijdsbestek van 2 uur.
Pardon? Niet Ă©Ă©n auto maar 20 auto’s, waarvan de bestuurders allemaal het spelletje spelen van “Wie is de eerste?”, dus aan het eind kunnen we er zeker van zijn dat in elk geval de nummer 1 het krankzinnig goed heeft gedaan. Alle wagens hebben krankzinnig veel paardenkrachten mee en alle wagens hebben een krankzinnig goede wegligging waarmee je krankzinnig hard door de bochten kunt gaan. Daarbij wordt er op die snelheid krankzinnig weinig brandstof verbruikt door de motoren die 7 races mee moeten gaan. Dat is een krankzinnige afstand voor motoren die zo krankzinnig veel moeten doorstaan.
En dat dat zo krankzinnig goed gaat hebben we te danken aan het ‘engineering’ deel van de slogan. We hebben het graag over de rijders van de wagens die met hun krankzinnig competitieve drang zichzelf tot krankzinnig ongekende hoogtes kunnen stuwen, maar achter elke wagen staat een team aan technici, een team dat absoluut niet krankzinnig is, alleen krankzinnig goed in het op ingenieuze wijze uitdenken, ontwerpen, bouwen, afstellen en bijstellen van een 4-wielig monster, gemaakt om zo hard mogelijk mee te gaan en vooral harder dan het monster van de andere teams aan technici.

Engineered insanity is de eerste slogan van de Formule 1. Er zullen vast meer slogans geweest zijn maar die waren dan in elk geval niet uit de Formule 1 zelf afkomstig. De greep van Liberty, de Amerikaanse eigenaar, op de Formule 1 wordt daarmee steeds zichtbaarder. “De Formule 1 verkoopt zichzelf wel” aldus Bernie Ecclestone en hij haalde zijn gelijk met diverse uitspraken over de Formule 1 als ‘gemotoriseerde passie’ of ‘het snelste circus op wielen’. Iedereen kent de Formule 1, bijna iedereen heeft er een mening over, en velen hebben in elk geval wel eens een Grand Prix gezien, zij het in het echt of op televisie.
Maar nu we al een tijdje bezig zijn in het tijdperk waarin communicatie de Koning van de maatschappij is, is het niet langer evident dat de Formule 1 zichzelf wel eventjes verkoopt. Bij Liberty heeft men dat door en men zit uiteraard niet in de Formule 1 om haar miljardeninvestering onder te laten stoffen door de krankzinnig veel andere activiteiten die tegenwoordig om de gunst van de entertainment- en/of sportliefhebber zitten te dingen.

Of de slogan ‘engineered insanity’ veel nieuwe kijkers naar de Formule 1 zal lokken weet ik niet. Ik ben niet echt een Frank van der Wall Bake of een andere promotiegoeroe. Maar wat ik wel weet is dat de slogan de Formule 1 zeker staat. Want zeg nou zelf, als je zo enorm veel uit een automobiel weet te halen moet je toch zeker ingenieus en ook wel een tikje krankzinnig zijn.

Jacco

 

Terug naar homepage